• matildabt

Fosterrörelser redan??

Hej! Jag är gravid i mitten av vecka 12. Jag tycker att jag känner av att det rör sig i livmoderna. Känns liksom som en fisk som simmar in i livmoderväggarna. Är detta fosterrörelser jag känner av? Eller är det för tidigt att känna? Kul att veta om det är bebisen man känner av där inne eller om det är något annat:)

• Svar på tråden Fosterrörelser redan??
  • E Maria

Jag skulle gissa att det är lite tidigt att känna bebisen.. Jag tror snarare att det är tarmbubbel.. Tarmarna fungerar långsammare under graviditeten och då kan det kännas lite annorlunda i magen.. Men om 3-5 veckor kan du nog känna bebisen. :) det är mysigt...

• älskarlivet81

Är det första barnet? Då tror jag det är lite för tidigt att känna bebis. Tidigt i vilket fall som helst. Jag är gravid med andra barnet och började känna i vecka 14-15 någon gång tror jag.

• Mariohn
    E Maria skrev 2012-11-01 11:05:58 följande:
    Jag skulle gissa att det är lite tidigt att känna bebisen.. Jag tror snarare att det är tarmbubbel.. Tarmarna fungerar långsammare under graviditeten och då kan det kännas lite annorlunda i magen.. Men om 3-5 veckor kan du nog känna bebisen. :) det är mysigt...
    Det går visst att känna bebisen och att känna skillnad på tarmrörelser och bebisen. Jag kände båda mina i vecka tolv och visste mycket väl vad som var det ena och vad som var det andra. 
  • Zanzie

Jag tyckte också att jag kände av det så tidigt och de rörelserna förändrades, blev starkare och starkare tills det blev regelrätta sparkar. Så jag känner mig väldigt säker på att jag kände rätt även nu i efterhand, trots att så många säger att det inte ska vara möjligt.

Fostret är ju runt 5 cm från huvud till rumpa och att känna att något som är såpass stort rör sig i ens mage känns ju som det borde vara möjligt.

• matildabt

Ja, man känner ju skillnad på om tarmar å rörelser i livmodern. Haft problem med tarmmagen hela mitt liv så jag vet hur det känns när dom rör sig. Nu är det helt annorlunda och det sitter precis i höjd med livmodern. Tror som Zanzie och Mariohn om ni själva kännt samma sak, möjligt att det är bebisen :) men tror det är olika för alla faktiskt. Tack för era svar!

• MariaWe

Mitt andra barn kände jag i v 11! Nu väntar jag nr 4 och har känt sen v 12!

• matildabt

Men då tror jag på att det är bebisen jag känner! För visst är det olika för alla hur tidigt man känner:)

• milli79

Jag är helt övertygad om att jag kände fosterrörelser i v11 med båda mina barn även första. Dock var det sällan och lite i början. Är nu gravid igen och kände ungefär runt v11 igen men runt v13 kände jag mer som små små puffar. Nu är jag i v15 och har inte känt så mycket sista veckan.

• Erya

Kände första fiskfladdret i vecka 13 och väntar första barnet. BM som gjorde RUL sa att jag hade moderkakan i framvägg och jag blev jätteförvånad och berättade att jag hade känt sen vecka 13 (ordentliga buffar sen vecka 16) men hon tyckte inte det var så konstigt, eftersom jag var så smal.

Svar på tråden Fosterrörelser redan??