Hur tämja nymfparakiten?
För två dagar sedan gick vår nymfis bort. Vi hade haft honom i över 20 år och han var säkert bra mycket äldre än så. Han var världens mest tama, så pass att jag kunde stoppa in hans huvud i min mun utan att han gjorde något. Jo, han sjöng och var glad. Han levde tillsammans med en hona som vi köpte för ca 8 år sedan när hon var unge. Hanen hade blivit tämjd av min äldre syster, han var äldre än jag så jag har ingen erfarenhet av att tämja fåglar. Honan har vi aldrig lyckats få tam, hon har som max låtit oss bära in henne i buren efter att flugit väldigt länge.
Nu har vi köpt en ny hane till vår hona. Dom trivs mycket bra ihop och hanen är max ett halvår enligt djuraffären. Igår började jag försöka få honom tam och lyckades faktiskt få honom att äta hirskolv ur min hand. Han var väldigt intresserad av handen och började klättra med ena foten på handen men vågade sig inte riktigt upp. Men jag var nöjd med vad vi lyckats åstadkomma på en dag som vi inte gjort med honan på åtta år.
Idag fortsatte jag likadant men då har han inte alls varit så speciellt intresserad av handen. Han var det i början men blev rädd då min son drog i mig så att jag tappade balansen med handen i buren. Efter det bryr han sig inte längre om handen. Ger upp för idag men tänker inte sluta försöka få honom tam.
Vilka är era bästa tips för att få nymfparakiterna tama? Vad gör jag om han inte blir intresserad av handen mer? Vill ju att han går till handen och inte att jag för handen mot honom eftersom risken är större att han blir rädd då.