• Afasi

Hur tämja nymfparakiten?

För två dagar sedan gick vår nymfis bort. Vi hade haft honom i över 20 år och han var säkert bra mycket äldre än så. Han var världens mest tama, så pass att jag kunde stoppa in hans huvud i min mun utan att han gjorde något. Jo, han sjöng och var glad. Han levde tillsammans med en hona som vi köpte för ca 8 år sedan när hon var unge. Hanen hade blivit tämjd av min äldre syster, han var äldre än jag så jag har ingen erfarenhet av att tämja fåglar. Honan har vi aldrig lyckats få tam, hon har som max låtit oss bära in henne i buren efter att flugit väldigt länge.

Nu har vi köpt en ny hane till vår hona. Dom trivs mycket bra ihop och hanen är max ett halvår enligt djuraffären. Igår började jag försöka få honom tam och lyckades faktiskt få honom att äta hirskolv ur min hand. Han var väldigt intresserad av handen och började klättra med ena foten på handen men vågade sig inte riktigt upp. Men jag var nöjd med vad vi lyckats åstadkomma på en dag som vi inte gjort med honan på åtta år.

Idag fortsatte jag likadant men då har han inte alls varit så speciellt  intresserad av handen. Han var det i början men blev rädd då min son drog i mig så att jag tappade balansen med handen i buren. Efter det bryr han sig inte längre om handen. Ger upp för idag men tänker inte sluta försöka få honom tam.

Vilka är era bästa tips för att få nymfparakiterna tama? Vad gör jag om han inte blir intresserad av handen mer? Vill ju att han går till handen och inte att jag för handen mot honom eftersom risken är större att han blir rädd då.

• Svar på tråden Hur tämja nymfparakiten?
  • elu

Ge inte upp, det kan ta lång tid! Men kom ihåg att alltid associera handen med något gott. Om jag vore du så skulle jag en lång tid framöver ge honom godsaker ur din hand, frukt osv. Så han lär sig att om han är nära din hand så blir han belönad :)

• Afasi

Jag försöker så gott jag hinner varje dag. Fåglarna står hemma hos mina föräldrar och jag är där varje dag eftersom vi bor väldigt nära varandra. Testade med lite potatis idag och han visade lite intresse och det gjorde honan också men tyvärr så räckte inte sonens tålamod till att sitta och låta mig i lugn och ro vara med fåglarna. Inte lätt när man har en ettåring.

Jag tänker absolut inte ge upp då jag hade så otroligt bra relation med den förra fågeln och jag vill gärna ha det likadant med dessa två fåglar eftersom att dom förhoppningsvis har över tio år var kvar att leva.

Jag har alltid något gott i handen när jag stoppar in den, förhoppningsvis ska han väl våga sig fram igen. Känns bara så trist när det första dagen går klockrent och han inte är det minsta rädd medan han nästföljande dagar inte ens är i närheten av handen...

• gurkan01

hej jag är sugen på att köpa en nymfparakit men vi har också en katt och jag undrar om det fungerar att ha båda. 
    Om det inte fungerar smiter dom eller äter katten upp fågeln med tanke på att vi har haft katten i cirka 5 år nu så vill jag varkligen inte att den ska rymma. Eller kan det vara så att dom blir vänner kanske tacksam för svar 

• Afasi
    gurkan01 skrev 2013-11-17 14:20:30 följande:
    hej jag är sugen på att köpa en nymfparakit men vi har också en katt och jag undrar om det fungerar att ha båda. 
    Om det inte fungerar smiter dom eller äter katten upp fågeln med tanke på att vi har haft katten i cirka 5 år nu så vill jag varkligen inte att den ska rymma. Eller kan det vara så att dom blir vänner kanske tacksam för svar 
    Hos mina föräldrar där fåglarna är så finns det två katter. Har alltid funnits katter och fåglar där och har alltid funkat. Den förra nymfparakiten kunde man sätta på den enda katten och det var katten som fick spö om den ens försökte röra huvudet. Vad som händer om fågel rymmer vet man ju aldrig i förväg. Försök att ha buren ordentligt stängd och om du vill ta ut fågeln så gör det i ett avskilt rum där katten inte får vara under tiden. Att minnas då är också att täcka för fönster och speglar, annars kan det sluta illa. Speglar behöver inte vara illa, hade en nymf som älskade att spegla sig men fönster ska man akta sig för.
  • De du01

Min nymfparakit blir bara mer och mer vild... Allt hände efter att den flygit bort förra året ganska exakt förra året... Men iaf...

I början är de ju kanske ganska skygga och drar sig tillbaka. Men ett sätt kan va att bara stå bredvid buren och prata då kanske den känner sig bekväm med din röst. Sedan försök bara sträka fram ett finger iblan, handmata eller så. ett allmänt tips är att man ska göra det när det är tyst, inte nån hund som rusar in i rummet mitt i allt eller att tv är på.

• Afasi
    De du01 skrev 2013-12-13 16:44:17 följande:
    Min nymfparakit blir bara mer och mer vild... Allt hände efter att den flygit bort förra året ganska exakt förra året... Men iaf...

I början är de ju kanske ganska skygga och drar sig tillbaka. Men ett sätt kan va att bara stå bredvid buren och prata då kanske den känner sig bekväm med din röst. Sedan försök bara sträka fram ett finger iblan, handmata eller så. ett allmänt tips är att man ska göra det när det är tyst, inte nån hund som rusar in i rummet mitt i allt eller att tv är på.
    Nu har tämjandet legat på is ett bra tag men jag fick hanen att äta ur handen ett flertal gånger och sitta på handen relativt långa stunder. Även honan vågade sig då fram och åt ur handen, åtta år tog det innan hon gjorde det! Enda tipset i djuraffären var tålamod och det var verkligen nyckeln. Att hålla sig lugn och bara vänta. Nu har jag som sagt inte gjort något mer med dom på över ett år då jag inte bor tillsammans med fåglarna men nu vet jag för framtiden då jag kanske tar över dom.
Svar på tråden Hur tämja nymfparakiten?