• aysn

Helt konkret - hur gör man när man förhandlar med banken om räntan?

Både jag och min man är okunniga och det är väl eftersom vi är så osäkra som vi inte tagit tag i det här med banken. Man läser ju alltid att man kan förhandla till sig bättre räntevillkor - men hur gör man helt konkret? Vad säger man? Har någon av er gjort det och kan berätta hur ni gick tillväga och hur mötet med banken gick? 

• Svar på tråden Helt konkret - hur gör man när man förhandlar med banken om räntan?
  • Dizzi

Vi kollade på en jämförelsesajt och såg att en annan bank gav bättre villkor. Detta skrev vi ut och tog med till banken. De sänkte då med 0,10, men det var inte tillräckligt tyckte vi så då bytte vi bank. Fick ner månadskostnaden med ca 400 kr så det var värt.

• SarahMB

Jag jobbar på en bank, med bla lån.

Allt jag kan tipsa dig om då jag inte vet vilken bank du har, är att trevliga kunder, som ser fördelarna i långsiktiga relationer med sin bank och inte hotar med att hoppa bank vartannat år när räntan ska omförhandlas (ex), är dem jag har mest möjlighet att rabattera.

Det många glömmer är att en bank är ett AB, precis som ICA, eller H&M osv, man kan alltså rabattera en trogen kund bättre än en som studsar bank, då man vet att man ändå i längden kommer att kunna tjäna pengar på kundens affärer. Banker rabatterar inte kunder lika bra ifall de byter ofta, för det kostar banken massa pengar att lägga upp och ta bort lån osv.

Mitt tips, gå in, var trevlig, och säg att den bank du väljer, väljer du  för en långsiktig relation, men självklart förutsätter det bra avtal.
    JAg brukar säga til mina kunder att självklart ska ni få rabatter, men jag kan också rabattera dig om jag vet att jag tjänar tillbaka på dig. Lägg, sparande, lån försökring m.m.i samma bank så kan du få de bästa rabatterna. Men jämför först innan du väljer vart ni lägger er ekonomi, men efter du valt, så brukar man ha ett extra öga för långa trogna kunder.

(Kanske inte allas erfarenhet, men jag vet att det fungerar så på min bank)       

• aysn

Tack för era tips.

Vi har aldrig bytt bank, har alla tjänster samlade hos dem, har ett relativt litet bolån. Egentligen vill vi ju heller inte byta då vi alltid varit nöjda med dem och har en bra personlig bankman, men det kanske är en nackdel. Vi anses säkert vara "trogna" och de fattar säkert att vi egentligen inte vill byta. Vi har liksom inte mycket att locka med, känns det som.     

• Gladskit
    aysn skrev 2012-11-01 12:55:34 följande:
    Tack för era tips.

Vi har aldrig bytt bank, har alla tjänster samlade hos dem, har ett relativt litet bolån. Egentligen vill vi ju heller inte byta då vi alltid varit nöjda med dem och har en bra personlig bankman, men det kanske är en nackdel. Vi anses säkert vara "trogna" och de fattar säkert att vi egentligen inte vill byta. Vi har liksom inte mycket att locka med, känns det som.     
    Bankerna gillar trogna kunder. För mig som konsument bygger det på att jag känner att jag har ett värde för dem, att de inte lurar mig och att de rabatterar min ränta utifrån vilka affärer eller tjänster jag tar med mig.

Jag tycker gott att ni kan kolla runt. Finns det fler banker på orten? Är det viktigt för er med en personlig kontakt så bokar ni möten med respektive bank, berättar om er och era behov och ser vad de har att erbjuda. Behöver ni ingen personlig bankkontakt så kan ni även se vad "internetbankerna" har för villkor. Ikanobanken, ICA-banken, Skandiabanken och Länsförsäkringar bank tex. Banker som inte har lika många fasta kontor.

Sen funderar ni över vilka som verkar bäst utifrån er situation. När ni slutligen träffar den personliga bankman ni har idag så har ni i bakhuvudet vad de andra erbjudit, och så ser ni vad han/hon har att komma med. Men "hota" med att byta bank om ni inte har för avsikt att faktiskt fullfölja det. Där håller jag med SarahMB ovan.  Däremot kan ni ju berätta att ni har haft kontakt med andra banker och att er nuvarande bank är en av flera som ni kan tänka er att ha era affärer hos. Har ni tur så blir det en förhandling med ge och ta, så att båda parter kommer överens om något som känns bra. 
  • SarahMB

Precis, jag håller med. Det är jätteviktigt att man ser över sin egen ekonomi och sin egen situation.
    Jag själv gör ju det. Även om jag arbetar på bank så har jag ju fortfarande mitt hus och min egen ekonomi att tänka på.

Mitt råd är bara såhär, självklart, se över vad andra kan erbjuda. Men läs villkoren ordentligt på de erbjudanden som verkar för bra för att vara Sanna. För oftast är de det...tyvärr. Jag har sett det mest.

Det finns inget fel i att byta bank. Men var konsekvent. Hoppa inte bank ofta i hopp om att få ner räntan varje år. Man belönar gärna en trogen kund men det är inte alltid man kan heller.
    Det handlar om vad vi som handläggare får för riktlinjer "uppifrån" och hur mycket banken köper in pengarna för dom vi sen i vår tur använder för att låna ut till er. Förtär en låååång spiral.

Så, se absolut över er situation med flera banker, ta reda på allt om erbjudandet så det inte bara är för en begränsad period. Men tänk även på att en bra bankkontakt kan vara väldigt bra att ha den dagen någonting händer. Så bygg ett förtroende som ställer krav på både dig och banken för den dagen ni behöver hjälp så har ni större chans att få hjälpen med en bra kontakt.

Som för mig nu. Min sambo blev varslad i måndags, från en dag till en annan. Det var väldigt skönt att kunna ta hjälp och frysa amorteringarna under en period.

Så välj noga med både hjärta men också huvudet. Det är bara maila ifall du undrar någonting ;)

• Vessla

Jag skulle nog säga att "kunskap" är det man kommer längst med! Sätt er in i hur räntor fungerar, ja.. styrränta, listränta etc. bankernas marginaler och även till viss mån de språk man använder på banken. Vet du vad exempelvis 66 punkter betyder? Vet du vilken marginal banken har dvs. om de ger dig 66 punkter i rabatt, vilken marginal har de då?

Var väl insatt i din egna ekonomi och fundera på VARFÖR skall dem vilja ha dig kvar som kund exempelvis lojal kund, lån belåningsgrad (=ofta låg risk för banken) och/eller stabil inkomst. Visst, allt kan förändras barn föds, man skadas eller kanske tom. blir av med arbetet.. det är viktigt att tänka mer långsiktigt.

Vi har nyligen förhandlat om våra villkor och egentligen borde vi vara mer nöjda än vad vi är, vi är orättvisa mot banken genom att säga att vi är missnöjda. Vi fick en ränterabatt om 66 punkter, vilket motsvarar 0.66% under den listränta de har.

• KoLa

Vessla; Varför är ni missnöjda ändå?

Får känslan av att allt som skrivs i media gör att alla tror att de ska kunna förhandla ned räntan rejält. Det gäller ju att komma ihåg att det är just en ränterabatt och då måste det ju finnas en anledning till varför banken vill ge dig en rabatt. Det gnälls mycket på banker generellt nu och om räntan i synnerhet.

• Joual

Min erfarenhet som vanlig kund är att det lönar sig att hitta en bra bank och hålla fast vid den. Inte till vilket pris som helst, men nån tiondels procent på räntan är inte allt som räknas. 

Jag har en bank jag är nöjd med, och en väldigt trevlig bankkontakt. Jag har nyss köpt en bostadsrätt, och eftersom mina sparpengar ligger i ett tremånaders fasträntekonto så har hon lånat ut handpenningen till mig räntefritt. (Jag löser såklart det lånet när kontot löper ut om två månader, men ändå). Såna saker är också mycket värda. Jag sparar nån tusenlapp eller två på att hon erbjöd mig den lösningen. 

Visst, handpenningslånet är villkorat på så sätt att jag förbundit mig att lägga bolånet hos LF när vi skriver köpet definitivt om några veckor. Men det hade jag tänkt göra ändå.  

• Vessla
    KoLa skrev 2012-11-02 08:24:42 följande:
    Vessla; Varför är ni missnöjda ändå?

Får känslan av att allt som skrivs i media gör att alla tror att de ska kunna förhandla ned räntan rejält. Det gäller ju att komma ihåg att det är just en ränterabatt och då måste det ju finnas en anledning till varför banken vill ge dig en rabatt. Det gnälls mycket på banker generellt nu och om räntan i synnerhet.
    Jadu, en mycket bra fråga egentligen.. Hade vi varit bättre/smartare/hårdare eller vad som helst KANSKE vi kunnat komma ned lite till? Vad vet jag, och inget jag heller kommer kunna få svar på. Men utöver denna ränterabatt kan man precis som vi gjorde även förhandla lite försäkringar, fonder och kostnader på deras tjänster så som bla. visakort och internetbank. Så, jag borde vara nöjd och egentligen är jag nog det, men tanken om eller kanske mer HUR skulle vi kunnat få det ÄNNU bättre.

Ja, media och då framförallt aftonbladet och expressen är nog saker man skall ta med en nypa salt :) Dem vi talat med på banken har varit i vårt tycke vädigt öppna och givit oss svar på de frågor/funderar vi haft och de meddelade även oss att de framöver kommer att lämna uppgifter mer offentligt, vilket de tidigare inte gjort kring marginaler.
  • Göteborgsmamman75

Vi fick ränterabatt på den rörliga räntan med 0,4 % när vi gick till vår bank vi redan hade och sa att vi tycker er ränta suger Bums så sänkte de vår ränta och gav oss rabatt.

Det var någon som skrev att man ska inte hota med att byta bank. Hota kanske är att ta i, men i realiteten är ju alltid det man gör när man jämför priser för olika produkter. Säg tex att du ska köpa en tv och du vill ha ett särskilt märke och storlek. Då jämför du ju, är den billigare på mediamarkt eller elgiganten. Självklart väljer du att köpa produkten där den är billigast. Bolån hos swedbank är identisk produkt med bolån hos Nordea tex, bolån som bolån det finns inga saker man kan jämföra tex vad gäller kvalite osv. Det enda man kan jämföra är priset, dvs räntan. Om Swedbank prissätter sin produkt med 3,5 % och Nordea prissätter sin produkt med 3 %, så är ju ett rationellt beteende att man väljer Nordea.

En kund skulle ju aldrig inne på mediamarkt säga "jag hotar att gå till Elgiganten om jag inte får sänkt pris på den här tv:n liksom Man går ju helt enkelt dit där de bästa erbjudandena och priserna finns. I alla andra saker än just när man ska köpa finansieringstjänster. Det är ju inte att hota, det är att agera rationellt.

Och vi har inte alla våra affärer samlade i en bank. Vi har bolån i en, försäkring i en annan, sparande i en tredje. Jusat därför att alla de billigaste produkterna finns sällan samlade på ett och samma ställe. Banken säger ju inte nej till att erbjuda bolån till en som har sina andra affärer på andra banker, lika lite som att mediamarkt skulle neka någon att köpa tv bara för att de har köpt sin dvd-spelare på elgiganten. Så fungerar det ju inte. Man väljer de produkter man är intresserade av och jämför priserna för vart och ett av dem och sällan är det billigast på samma ställe eftersom olika banker har olika profilering.

Det man använder sig utav i förhandlingssyfte när det gäller just bolån är bostaden som sådan, dvs bankens säkerhet, läget, standarden, om man har renoverat, belåningsgraden, sina inkomster, marknadsvärde på huset, dvs vad liknande hus i området säljs för, vad man har för övriga lån och utgifter, er historik om ni har betalat räntorna i tid tidigare  osv. Det är sådana saker som banken är intresserad av och det är det som ni ska använda er av vid förhanlingsbordet och ha med er dokument som styrker detta. Kontakta ungefär 3 banker på samma gång sklulle jag säga och be dem komma med ett ränterabattförslag till er, så ni kan jämföra vem som ger mest rabatt. Glöm inte att en del banker tar bort rabatten utan att säga till innan så se gärna till att få på papper hur länge rabatten gäller. Undvik att binda lånen på för långa bindningstider då det försvårar för er om ni vill byta bank för då är ni uppbundna av en och samma bank. Särskilt svårt blir det om ni har flera lån på olika tider det i princip omöjliggör för er att byta bank, då få är intresserade av att ta över enbart en del av lånet utan vill ha hela med en gång, då man graderar säkerheterna så en bank får bättre säkerhet än bank nummer 2. Dessutom kan du behöva dela upp pantbreven i såna fall vilket kostar pengar att göra. Lycka till.

• KoLa

Nja, riktigt så att priset är samma oavsett affärer i annan bank eller inte är det inte.
    Banken har mycket större möjligheter att rabattera en kund som har alla sina affärer hos dem!

• BLATH

Kan man få ränterabatt även på den rörliga räntan!? Trodde bara det gick på den fasta..

• Micke
    BLATH skrev 2012-11-20 23:33:35 följande:
    Kan man få ränterabatt även på den rörliga räntan!? Trodde bara det gick på den fasta..
    Även den rörliga. Där ska du dock hålla koll på hur länge rabatten gäller. Kan skilja allt mellan 6 månader och 2 år. 

Efter det får man förhandla igen.  
  • Themis
    BLATH skrev 2012-11-20 23:33:35 följande:
    Visst kan man det, men vår erfarenhet är att banken har dålig koll på att villkoret hänger med till nästa 3-månperiod så kolla det i så fall.

Om Trött var en pensionär skulle jag slå den, /Themis trötta chef
Svar på tråden Helt konkret - hur gör man när man förhandlar med banken om räntan?