• Anonym (Fråga)

Mammapenning

Jag är 16 år och är beräknad att få bebis 2 januari.
    Om jag vill ta ut mammapenning fullt ut. När kan jag börja ta ut den och hur mycket får jag per dag? Inte haft jobb tidigare

• Svar på tråden Mammapenning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Du har rätt att börja ta ut din föräldrapenning  från 60 dagar innan barnets födelse. Det innebär alltså från den 3 november för dig. 

Du har alltid rätt att få 180 kr per dag även om du inte haft något jobb innan.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Anonym (Fråga)

Tack för svaret. Men jag har försökt klura lite på egen hand men inte kommit på något svar. Om jag börjar ta ut den 3 november, dras då dessa 60 dagar på mina 480 dagar som jag får när bebis kommit? (Kommer vara ensam vårdnadshavare med bebis så jag ska "ta" alla dagarna)

• Anonym (Fråga)

Alltså, om jag tar ut 60 dagar. Får jag kvar 420 dagar efter bebbe fötts? Eller har jag kvar alla 480 dagar?

• Försäkringskassan

Hej!

Dagarna som du tar ut innan barnet har kommit dras från de 480 dagarna som man har för barnet.
    Så tar du 60 dagar så finns det kvar 420 dagar.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (Fråga)

Okej, har ni ännu fått besked om mammapenningen ska höjas till 225 eller är det fortfarande bara ett förslag?

• Anonym (Fråga)

Okej, om jag börjar ta ut penning nu, och förslaget fastställs. Får jag i januari bara 180 eller ändras mitt också till 225?

• Försäkringskassan

Hej,

Det kan vi inte svara på just nu eftersom ingenting är beslutat. Det beror helt och hållet på vad beslutet blir. 

Hälsningar

Osmo, handläggare  

Svar på tråden Mammapenning