• Rådjur

Finnar av kosten - nån mer ?

Skulle vara intressant att se om det är någon mer än jag som sett ett samband mellan akne och kosten!

Är det någon mer här som får finnar av vissa livsmedel ?

Själv kan jag inte äta mjölkprodukter utan att mitt ansikte blommar ut i finnar ... Jag vet inte om det är för jag är lite allergisk mot mjölkprotein (har gjort allergitest) eller om det är pga. hormonnivåerna i mjölkprodukter. Socker funkar inte för mig att äta överhuvudtaget - får feta röda finnar dagen efter jag ätit något sockrigt. Kan inte heller dricka Juice... alltså vanlig juice utan tillsatt socker... händer samma sak där, stor röd finne nästa dag. Fettig mat såsom majonäs eller snacks ger mig också problem ... det suger eftersom jag älskar chips Gråter Jag tror det är de snabba blodsockerhöjningarna som viss mat ger som ger mig finnar, så jag har anpassat mina matvanor efter detta, med mycket goda resultat!

Så - någon mer som har dragit några slutsatser ang. hur matvanor påverkar akne ?

(Snälla ifrågasätt inte det jag skrivit btw. Jag har kommit fram till att det är såhär det är för mig efter 2-3 års testande - och efter att ha undvikit allt jag sammanfattat ovan, har jag fått helt ren hy...)        

• Svar på tråden Finnar av kosten - nån mer ?
  • reflections86

Inget ovanligt alls att man får finnar/acne av allergier. Får själv en hel del när jag äter laktos/mjölkprotein (som jag då inte tål...)

• Rådjur
    reflections86 skrev 2012-11-01 15:37:32 följande:
    Inget ovanligt alls att man får finnar/acne av allergier. Får själv en hel del när jag äter laktos/mjölkprotein (som jag då inte tål...)

Ahh okej Förvånad alltså jag tycker det låter väldigt logiskt att allergier kan ge finnar - men har ej stött på många alls som hävdat samma sak som jag! Är du mycket allergisk mot mjölkprotein eller bara lite ?
    Har det gått bra för dig att undvika mjölkprodukter eller faller du tillbaka i det då och då ? 
  • reflections86

Mjölkprotein fuskar jag med då och då, dvs äter laktosfria produkter. = kan ge lite ökad mängd finnar/acne. Fuskar jag för mycket ökar det markant.
    Laktosen fuskar jag inte alls med - då blir magen fullständigt kaputt. Får jag i mig mjölk av misstag (senast 3 veckor sen på Ladies Night {#emotions_dlg.djavulsk} ) så får jag stora inflammerade bölder under 1-2 veckor... Mysigt värre..

Att just mjölkprodukter kan ge finnar är välkänt, även om alla inte vill gå med på att det troligen betyder att de är intolerant ;)
    (De allra flesta har säkert hört någon säga att de får finnar av att äta choklad - att det är mjölken i chokladen tänker de dock inte på...)

• Rådjur
    reflections86 skrev 2012-11-01 17:55:18 följande:
    Mjölkprotein fuskar jag med då och då, dvs äter laktosfria produkter. = kan ge lite ökad mängd finnar/acne. Fuskar jag för mycket ökar det markant.
    Laktosen fuskar jag inte alls med - då blir magen fullständigt kaputt. Får jag i mig mjölk av misstag (senast 3 veckor sen på Ladies Night {#emotions_dlg.djavulsk} ) så får jag stora inflammerade bölder under 1-2 veckor... Mysigt värre..

Att just mjölkprodukter kan ge finnar är välkänt, även om alla inte vill gå med på att det troligen betyder att de är intolerant ;)
    (De allra flesta har säkert hört någon säga att de får finnar av att äta choklad - att det är mjölken i chokladen tänker de dock inte på...)

Ahh då förstår jag! Usch vad jobbigt att du också får dom där inflammerade böldfinnarna Gråter dom är hemska!!

Jag har vetat att det är mjölken i chokladen som förvärrar för mig rätt länge - för jag får även ont i halsen av chokladen Foten i munnen vilket är ett allergisymtom för mig. Ingen typ av choklad funkar för mig eftersom det innehåller ALLT som ger mig finnar - dvs. mjölk, socker och fett!!
    Testade sockerfri mörk choklad för ett tag sen bara för att - men nepp, blev finnig lika fan!
    Tror det är fettets fel...

Jag tycker fan sjukvården borde upplysa mer om detta ... tänk vad många som skulle kunna bli bättre genom kostomläggning då! Det verkar som om man gärna vill mörka att maten kan orsaka/förvärra finnarna ....
    Har själv aldrig fått veta att maten kan förvärra - utan har testat & gjort efterforskningar helt själv. Har alltid fått höra "äh nej det har inget med kosten att göra".        
  • Anonym

Fast att kost och finnar hör i hop är ju en väldigt gammal vetskap. Dricker jag för lite mjölk så blossar det upp här, kroppen saknar väl antagligen något ämmne. Är sockerberoende och får finnar av sockret. Har man småfinnar runt munnen kan det vara ett täcken på att man är allergisk mot något man äter.

• Rådjur
    Anonym skrev 2012-11-01 18:53:38 följande:
    Fast att kost och finnar hör i hop är ju en väldigt gammal vetskap. Dricker jag för lite mjölk så blossar det upp här, kroppen saknar väl antagligen något ämmne. Är sockerberoende och får finnar av sockret. Har man småfinnar runt munnen kan det vara ett täcken på att man är allergisk mot något man äter.

Mjo det är det - men har ALDRIG i mitt liv fått höra detta av en läkare Foten i munnen de har alltid nekat när jag frågat ... 
    Har endast hört det av privatpersoner som dragit slutsatser själva

Vad intressant att du får finnar av för lite mjölk! För mig är det snarare tvärtom som sagt, jag tål det inte överhuvudtaget.

• Anonym (Bölden)

Jag har oxå märkt att jag får böldfinnar under huden av kosten. åt lite LCHF i ett år och sen började äta kolhydrater och socker igen och då kom finnarna tillbaka, nu har jag ätit minimalt av socker och kolisar fram och tillbaka och så fort jag rör godis eller kakor och sånt så har jag redan dagen efter några bölder, mest vid käklinjen.

Använder ansiktsolja och masserar två-tre kvällar på raken och bölderna går tillbaka av just det.

• Rådjur

Gud sådär har jag också!!! Har inte rört socker på jättelång tid nu av just den anledningen! Jag utesluter ej kolhydrater helt - för det är de snabba kolhydraterna som ger mig problem medan de långsamma funkar bra! Ibland äter jag dock vitt bröd eller vit pasta och inget händer

• Snobbs

Jag får väldigt mycket finnar av alkohol, märks väldigt tydligt.
    Med övrig kost så är aknen på samma nivå oavsett vad jag äter eller inte äter.

Svar på tråden Finnar av kosten - nån mer ?