Sömnråd för femmånaders? Sova i egen säng eller inte?
Har nu läst på flera ställen och hört från bvc att det "inte är bra" att sova tillsammans med barn när de närmar sig halvåret och att det absolut inte är bra att de somnar genom att amma. Detta skulle vara för att de får svårare att somna på egen hand, att somna om utan att ammas och att sova hela nätter.
Stämmer detta? Jag blir lite stressad och "störd" av att höra det då min tanke varit att låta honom komma in i sina egna rutiner kring mat och sovande i samband med att han börjar äta vanlig mat. Erfarenhet från mitt äldre barn är att det blev mer rutiner kring hela dagarna efter att mat introducerades. Hon sov dock i egen säng från 1 månads ålder så där fanns inte "problemet" (om det nu är ett sådant?) och flaskmatades dessutom samt att hon hade napp hon somnade med så hennes rutiner såg annorlunda ut från början redan.
Tanken var att sonen skulle sova i egen säng, men han vägrade redan första natten och ville aldrig sova annat än i knät första tiden. Jag provade att lägga honom i spjälsängen då och då de första månaderna, men varje gång så skrek han och ville inte koppla av. Jag har sedan inte provat utan helt enkelt låtit honom sova hos mig på nätterna. (Dagtid somnar han oftast i knät, men går då att lägga ifrån sig.) Insomnandet sker ofta i samband med amning.
Det är inte tanken att han ska samsova med oss så mycket längre egentligen, det är trångt i sängen och jag hamnar ofta liggande i skarven med ont i ryggen som följd. Men har som sagt inte velat "bråka" med det eftersom det fungerar för honom just nu. Frågan är bara om det är dumt tänkt? Är det dags att försöka flytta över honom och få en kvällsnattning (nu somnar han samtidigt som oss på nätterna och har alltså en sammanhängande nattsömn på åtta timmar, med två amningar under tiden)? Hur ska man i så fall gå tillväga för att så smidigt som möjligt flytta över till spjälsäng?