• Ebbiz

Blöder i tandköttet VÄLDIGT lätt!

Är det någon mer än jag som har väldigt lätt för att blöda i tandköttet? Jag är nu i vecka 11 och jag kan inte borsta tänderna som normalt längre! Dels så blöder jag VÄLDIGt lätt, och på flera ställen i tandköttet, och dels så mår jag fruktansvärt illa då jag borstar! Spyr nästan!
    Jag har köpt en barntandborste men jag blöder lika mycket ändå!

Någon annan som vet varför eller har varit med om samma?

• Svar på tråden Blöder i tandköttet VÄLDIGT lätt!
  • lurksmulan

Om du kollar i ditt krypin så står det att det är lättare att blöda i tandköttet från v. 10 tror jag att det är. Vet inte varför men det är visst helt normalt. Själv blöder jag inte men jag har så svårt att borsta tänderna alls så jag vispar mest runt lite och försöker skölja med tandkräm.

• Knuten

Hej Ebbiz!
    Jag blöder oxå väldigt lätt i tandköttet när jag bortsar tänderna och precis som lurksmulan skrev, så är det helt normalt. Har knappt kunnat borsta tänderna normalt sen jag blev gravid eftersom jag får kväljningar hela tiden....inte kul!
    Det är bara att stå ut

• snutti

Det är för att tandköttet mjuknar, det är helt normalt under graviditeten...

• Sara K

Finns ett "skrock" som säger att man blöder lättare från tandköttet om man väntar en flicka!! ;)
    Själv blöder jag inte alls, så vi får väl se om det stämmer!!

• Bea78

Jag har blödit mycket från tandlöttet både under denna graviditet och under min första.

Ang. skrocken att man väntar en flicka ifall man blöder mkt så stämmer inte det...jag fick en pojke första gången o väntar en pojk nu åxo..så dessa skrocker o myter tror jag inget alls på.

Man kan dessutom blöda näsblod väldigt lätt åxo, slemhinnorna blir jättesköra.

/Bea

• Ebbiz

Skönt att höra att det är som det ska i alla fall! Man blir ju lite fundersam när man försöker borsta tänderna och det börjar blöda så fort man kommer åt med tandborsten!
    Tack för alla svar!

• Phantera

Jag blöder också när jag borstar tänderna...men jag lider inte av det.
    Vid något tillfälle så fick jag ont över en tand...det såg ut som tandköttet hade "släppt lite"...
    Men det behöver ju inte bero på graviditeten.

Men som flera skrivit...det är normalt.

Blöder typ varje gång...
    Får se om det blir en flicka...jag tror det! Även om jag inte tror på skrock så är det iaf kul att "spåna" lite.
    Magen är rätt låg och "bred"...så det tyder på en flicka, enligt skrock, då också!

//Melinda, v 32

• TzaTze

Jag blöder också jättelätt i tandköttet, hur försiktigt jag än borstar. Sen så dras jag med en ständig nästäppa och använder jag för mycket näsdroppar så får jag näsblod. Himla trevligt

• Ebbiz

Ja men nästäppt är jag också!!! Jag har använt Otrivin konstant i flera veckor nu! Blir jättetäppt och vaknar på nätterna av att jag inte kan andas! Avskyr att andas genom munnen!

Beror det också på graviditet? Jag är inget förkyld alls, bara täppt!

Ha ha, vad många märkliga symtom det finns !

• Phantera

Ebbiz > jo, man kan bli täppt i nästan vid graviditet.
    Kan underlätta att ligga högt med huvudet när man sover...

• Bumpy

Hej Ebbitz,

blödande tandkött beror på hormoner (vad annars). Det är jätte vanligt och naturligtvis är det oerhört viktigt att man borstar väldigt noggrant precis som alltid.

Försök att köpa en mjukare tandborste än vanligt för att underlätta och att borsta lätt, kom ihåg att det inte gör något att det blöder!!!

Anledningen till att det blöder är ju för att du INTE borstar och då bildas såsmåningom en infektion i tandköttet. Blödningen försvinner inte förrän du börjar borsta igen.
    Det är naturligtvis svårt att borsta om man börjar må illa och man kan ju även försöka munvatten (typ listerin) (bara så länge man inte kan borsta alls pga illamåendet, inte bra för tänderna en längre tid)

Andra tips är att äta äpplen och morötter som oxå hjälper till lite att hålla rent. Samt försöka gurgla med varmt saltvatten för att hålla infektion nere.

Hoppas något hjälper för dig - var envis och borsta = )

Kram (fd tandsköterska)

• FiaFågel

I vecka 10-12 så kliade mitt tandkött nått fruktansvärt..jag satt emd tandpetare hela tiden och det gick hål jättelätt..men det har gått över nu /Fia i v.15

• Amatean

Hej! Jag är bara i vecka 7 och blöder, beror det då på graviditeten?

Svar på tråden Blöder i tandköttet VÄLDIGT lätt!