• KimPossible

Istället för sechuanpeppar, vad?! Finns det något liknande?

Ja, som frågan lyder; finns det något man kan använda istället för sechuanpeppar som liknar hyfsat till både smak och konsistens? 

Efter att ha genomsökt fem butiker utan att hitta den gav vi upp och tänkte att vi får klara oss utan den. Detta är receptet vi tänkte göra,  http://www.recept.nu/lisa-lemke/varmratter/kott/asiatisk-panna-med-flaskfile/

Funderade på att rosta rosépeppar och svartpeppar i torr stekpanna och sen mortla den. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Istället för sechuanpeppar, vad?! Finns det något liknande?
  • KimPossible
    Pallas skrev 2012-11-01 18:33:07 följande:
    Jag tror att jag tänker komma på middag.

Kom du bara, jag ställer fram en tallrik till och häller upp vinet. Men se om du inte kan få med dig pepparen! De kanske har bättre utbud i dina trakter.
  • frökenelisabeth

Här brukar man hitta sechuanpeppar hos alla små "invandrar-grönsakshandlare" (ursäkta klumpigt uttryck, men kom inte på något bättre). De stora typ Ica och coop har inte. Annars har jag hört att rosépeppar skulle vara det som liknar bäst. (Jag vill förresten också bli bjuden på den där middagen!)

• KimPossible

Tack för alla förslag! Fick även chiliflakes och citronzest på förslag IRL, vi körde på mortlad svartpeppar samt lite citron. Maken slängde i lite cayenne också, eller inte så lite och det blev aningens för starkt men annars väldigt gott.

Tror det får bli en tur in till hötorgshallen för diverse kryddinköp, eller så följer jag med tiden och köper via nätet, det verkar smidigt. 

• fettjock

Nä, det finns inget substitut för sichuanpeppar.
    Men det betyder ju inte att det inte kan bli gott ändå med dessa förslag som du fått.

Men jag brukar köpa min på coop, men vet den går in och ut i sortimenten.
    Annars kan man köpa på någon av kryddbutikerna som vi har här i SE.

Svar på tråden Istället för sechuanpeppar, vad?! Finns det något liknande?