• TJD

Problem på tungan / i örat

Hej,

Jag har haft värk i mitt högra öra samt att jag känner och hör pulsen slå bra i det örat till och från, om man ser på bilden på min tunga så har även detta uppkommit på tungan, beläggningen har försvunnit på ett ställe och nu ser det ut såhär, vad kan det vara?

Har haft det ca 2 månader snart.

• Svar på tråden Problem på tungan / i örat
  • Bonsaiii

Lingua geografica (karttunga)
    Symtom: Tungan får ett mönster av rödare områden som ofta har markerade kantområden, och liknar därmed en karta. Kartan ritas ständigt om, och kan ha mer eller mindre aktiva perioder. En del får
    problem med en brännande, svidande känsla, framför allt i samband med måltider.
    Kan bero på: Orsaken är okänd. Varje kartfläck "föds" i en punkt, och breder sedan ut sig. Likt en skogsbrand är det i "gränszonen" aktiviteten finns, medan de fläckar gränszonen lämnar bakom sig är yta som börjat läka.
    Åtgärd: Ingen alls. Det är inte farligt, och mycket vanligt.

• Bonsaiii

Glossit
    Symtom: Tungan blir röd och glatt, och tappar sin strävhet.
    Kan bero på: En orsak är olika bristtillstånd – järnbrist, brist på vitamin B12 eller folatbrist. Det kan också vara ett tecken på celiaki (glutenintolerans), eftersom det förlorade tarmluddet vid celiaki gör
    att näring tas upp sämre och man kan få en brist, som kan synas på tungan. En annan orsak till glossit är muntorrhet (som i sin tur kan ha många orsaker – se lingua fissurata (fårad tunga).
    Åtgärd: Upptäcks glossit bör du gå till vårdcentralen för blodprov, för att ta reda på om du har ett bristtillstånd.

• Bonsaiii

Symtom: En fläck eller tillväxt, oftast på tungans sidor.

Åtgärd: Opereras bort. Är förändringen 1,5 cm eller mindre är femårsöverlevnaden 85-90 procent, för att sedan sjunka till hälften eller mindre om patienten söker vård först när förändringen är 2 cm eller större.

• TJD

Hej! Japp det tar ont i tungan!

Svar på tråden Problem på tungan / i örat