• Anonym (Ledsen)

Vad har jag för rättigheter gentemot mitt ex nya som vägrar släppa in mig i deras hem?

Jag ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt....

Jag och min ex-man hade en riktigt fredlig separation för ett år sedan. Det var mitt initiativ, men han höll med om att det inte funkade, och det hela gick ganska smärtfritt.

Vi fortsatte att ses ibland även efter att vi flyttat isär och gjorde saker tillsammans med vår gemensamma dotter som är fyra år, för det gjorde henne så glad.

Men ganska snart träffade han en ny. Jag blev glad för hans skull eftersom jag ändå haft dåligt samvete då vi separerade på mitt initiativ, och jag vill att han ska vara lycklig.

Hans nya kommer från Sydamerika och har två egna barn sen tidigare, där pappan inte är närvarande på grund av något som jag aldrig fått förklarat.

Jag märkte att det hela gick ganska snabbt, min dotters nya styvsyskon började snabbt kalla honom 'pappa' då dom inte har någon egen, och han hyrde snart ut sin lägenhet och flyttade in hos henne, så min dotter bor hos dem varannan vecka, och hon älskar sina styvsyskon och sin styvmamma och allt har fungerat jättebra.

Även jag har träffat henne flera gånger när barnen har gemensam träning bland annat, vi har pratat och haft trevligt, kramas när vi ses osv, och jag sa till henne hur glad jag var att dom träffats. Allt var frid och fröjd. Trodde jag.

Nu för några dagar sen kom nämligen en situation.

Trots att det inte var min vecka skulle jag ha henne ett par dagar eftersom dom skulle åka utomlands på semester allihop i en vecka, dom åkte igår.

Problemet var att min dotter fick feber, och då jag fortfarande är provanställd och vabbade redan förra veckan, kunde jag omöjligt stanna hemma med henne, så hon fick stanna hemma hos dem nån dag till, och jag var övertygad om att hon snart skulle bli frisk eftersom hon oftast får feber bara en dag.

Men hon blev inte frisk, så då bad jag i tisdags att få hämta henne hemma hos dom efter jobbet iallafall och kände att jag struntade i att jag nyss vabbat. Jag behövde träffa henne innan dom skulle åka bort.

Men då gick det plötsligt inte, dom skulle åka och byta däck och hennes syster skulle ta hand om barnen och det skulle bli sent och struligt och hon borde inte åka tunnelbana hem till mig på kvällen när hon var sjuk, förklarade han.

Då blev jag desperat och bad att jag iallafall skulle få komma dit och pussa henne godnatt, både för att hon varit sjuk och för att hon skulle åka bort en vecka.

Då kom det fram. Mitt ex nya vägrar släppa in mig i hennes hem, för jag är hans ex-fru, och hon känner sig inte bekväm med att ha mig där.

Jag flög i taket direkt, och frågade hur hon kunde låta sina personliga känslor stå ivägen för mig och min dotter att få träffas när vi behövde det.

Men hon vägrade och sa att jag inte är välkommen i hennes hem.

Mitt ex stod inte upp för mig heller fast jag grät i telefon och sa att allt jag ville var att få säga godnatt till min dotter. Jag var helt förtvivlad och har aldrig känt mig så maktlös. Men dom vägrade båda två.

Så det slutade med att jag fick träffa henne lite snabbt ute innan dom åkte till Arlanda, och jag har i ilska bett mitt ex och hans nya att flyga och fara.

Jag försökte få dom att förstå att det kommer ju bli jättekonstigt för min dotter, att jag som mamma inte är välkommen i hennes andra hem, inte får se hennes rum, utan måste mötas upp vid tunnelbanestationen.

Så nu är min fråga, har hon rätt att göra såhär?

Jag förstår ju att hon - trots att jag tycker det är helt sinnessjukt - har rätt att neka mig att komma in i hennes hem, men har hon verkligen rätt att samtidigt vägra mig att träffa min egen dotter?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter gentemot mitt ex nya som vägrar släppa in mig i deras hem?
  • Anonym

JA, hon har rätt att neka dig att komma in i deras bostad, såklart!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2012-11-01 19:48:46 följande:
    JA, hon har rätt att neka dig att komma in i deras bostad, såklart!
    Jo jag skrev att det förstod jag, men har hon rätt att neka mig att träffa min dotter, vilket hon indirekt gjorde?
  • Makrame

Jag tycker att det är din x-man som är konstig som väljer att stanna med den här kvinnan. Han sviker sitt barn anser jag. Trist när människor inte är kapabla att se vad som är bäst för sina barn.

• Anonym (Ledsen)
    Makrame skrev 2012-11-01 19:57:55 följande:
    Jag tycker att det är din x-man som är konstig som väljer att stanna med den här kvinnan. Han sviker sitt barn anser jag. Trist när människor inte är kapabla att se vad som är bäst för sina barn.
    Jag vet, jag håller med. Men dom kommer båda från sydligare länder och har lite samma syn på saken.

Jag försökte förklara för honom att klarar man inte av ex så ska man inte välja en man med barn, och hon har ju två barn själv med en annan man! Men det är som att prata med en vägg..
  • Makrame

Tråkigt, men du kan nog inte göra annat än att hålla en låg profil. Det är ju hans val och du kan nog bara hålla tummarna och hoppas att han vaknar upp!

• Tow2Mater

Klart du inte är välkommen i hennes hem, inget konstigt med det. Och de gjorde ju så du fick träffa dottern på annat sätt! Jag har nekat makens ex-fru i vårt hem!

• Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2012-11-01 20:11:34 följande:
    Klart du inte är välkommen i hennes hem, inget konstigt med det. Och de gjorde ju så du fick träffa dottern på annat sätt! Jag har nekat makens ex-fru i vårt hem!
    Suck.. Trist att det verkar finnas flera som hon... Varför måste man hata varandra bara för att man varit med samma man? Om hon tar hand om mitt barn halva tiden ska hon väl kunna vara vän även med mig.
  • Makrame

Jag håller med dig. Bittra människor som är så trångsynta.. :(

• Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-11-01 20:15:17 följande:
    Suck.. Trist att det verkar finnas flera som hon... Varför måste man hata varandra bara för att man varit med samma man? Om hon tar hand om mitt barn halva tiden ska hon väl kunna vara vän även med mig.
    Ingen behover hata, men man behover inte vilja ha vissa personer i sitt hem for det. Vänner väljer man, att man "får" vissa personer genom ingifte är ingen anledning att vilja vara vänner.
  • vampyria2

Fanken va jag blir glad över min sons bonusmamma när jag läser sånt här, när de flyttade för ett halv år sedan så var det hon som bjöd över mig och min mamma på en fika med motiveringen "ni måste ju få se hur han har det när han är hos oss", snacka om att hon är vuxen och sund att inte fler är som henne :/

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter gentemot mitt ex nya som vägrar släppa in mig i deras hem?