• blomiss

Immunisering -Rh positiv

Någon som är läkare/barnmorksa ,eller under utbildning och vet nått om varför eller hur det kommer sig att Rh-positiva som gravida börjar bilda antikroppar gentemot bebisens blod?

Rh-negativa kan göra det om dom bär på ett positivt barn, men hur mycket jag än researchar angående positiva som bildar antikroppar så kommer det bara upp info om Rh-negativa!

Hjälp tack!! Väntar andra barnet. Är i vecka 28

• Svar på tråden Immunisering -Rh positiv
  • krakel

Är det ABO immunisering du pratar om???? Jag har haft det med 2 av mina 3 barn.

• blomiss

Hej!

Idag fick jag reda på att jag är Rh-positiv blodgrupp 0.. Hade flera olika antikroppar förstod jag det som. Och hon sa även nått om ABO idag men hon förklara inte riktigt, dom tog sambons blod och skicka in för analys. Vad händer efter detta? Hur har du haft det?

• krakel

Jag har med O blod och mina tjejjer har A blod. Om barnen har A el B så kan det bli en. Reaktion efter födseln. Det uppmärksamma man inte med min första tjej så då blev vi kvar 10 dagar på barn. De får en gulsot och behöver sola ner billirubin värdet. Min andra tjej bad jag de ta en blodgruppering på direkt på op bordet (snittad) hon hade med A blod och fick med reaktionen. Så då blev vi kvar 6 dygn tror jag.

Mitt 3:e barn hade 0 blod och då blir det ingen reaktion.

Kan inte förklara riktigt hur det går till. Mrm he med tt mammans blod hår genom bebisen i magen men när det ska va bebisens egen blodgrupp efter förlossningen så reagerar de med att få skyhögt billirubin.

• 4broken
    krakel skrev 2012-11-02 20:54:23 följande:
    Sök på ABO immunisering istället

NU behöver jag hjälp.

Jag är 0+ , sambon är 0-  ,,,

Födde första barnet , blev sedan gravid och blodprov togs där det visade att jag va immuniserad, alltså bilda anti-kroppar. Hade titrar på stadiga 4 .

Tog precis reda på våra blodgrupper inom familjen.

Första dottern 0+ , andra dotter som jag va immuniserad med 0+ och jag är 0+ och sambon 0-

HUR I ALLSIN dar kan jag haft en immunisering????????

Immunisering uppstår ju när första barnet och mitt blod mixas?Alltså att jag får in negativt blod i mitt system och sedan jobbar mot det(alltså bör andra dottern ha vart negativ med tanke på immunisering) -MEN det visar sig nu att båda barnen är positiva O precis som jag...........
  • krakel

Hmm det va verkligen märkligt. Ja jag är riktigt dålig på detta men om det gäller abo imunisering så ska det va att mamma är o och barnet A el B.

Annars kan det ju bli imunisering om mamman är rh neg är du det då????

• 4broken
    krakel skrev 2013-04-27 07:49:41 följande:
    Nej står ju i rubriken du är rh pos ???!!!!
    Precis, någon som blir klok på detta?
Svar på tråden Immunisering -Rh positiv