• Anonym

Lån utan fast anställning.

Blir fan tokig snart.

Har på senaste tiden försökt låna en mindre summa pengar (30,000kr) Men ingen vill låna ut! Förstår inte varför.

Arbetar inom restaurang yrket och varit på samma ställe i 8 månader nu.  De vill inte ge mig fast utan endast 80 %. Eftersom att vissa delar av året är det ont om folk och då vill de bara ge mig mina 130 timmar istället för 160.

Jag bor i en etta med min flickvän, betalar 2200kr i hyra. Har inga betalnings anmärkningar, knappt krediter (1000kr på en telefon hos Telenor, 4000 hos CSN och 2000 hos klarna).

Mina totala utgifter varje månad är; Omkring 5000-6000kr och då har jag räknat med mat.
    Tjärnar omkring 15,000kr (efter skatt) så har gott om pengar över varje månad.  Har varit med i A kassa i 2 år utan att använda det en enda gång.

Nu till saken; Varför kan jag inte få ett lån på 30,000kr som jag ska betala av på 1 år? 
    Alla banker, kredit företag jag ansökt hos har avslagit mig tack vare att jag inte har fast anställning.
    Tycker det är helt sjukt.

Finns det någon som kanske har något tips på hur / vart man kan få ett mindre lån på 20-30,000kr utan fast anställning? (Nej, jag kan inte tänka mig spara etc. Jag vill ta ett lån och till vad spelar ingen roll).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-01 20:22
    Tex senast så snackade jag med SwedBank.

Tjejen jag pratade med ville ge mig lånet, hon såg att jag klarade av det med min ekonomi och allt.

Men jag hade inte fast arbete så hon fick inte.

• Svar på tråden Lån utan fast anställning.
  • Anonym (dunno)

konstigt. jag fick ett lån på 55.000, utan fast anställning, genom swedbank.
    de tyckte det räckte med att jag hade ett återkommande säsongsjobb typ 5-7 månader om året. dock la jag upp lånet på 7 år för att vara säker på att klara månadskonstaden även när jag inte hade jobb.

• Alexiandra

Först så är det lite begreppsförvirring.

Att du har 80% har inget med att du har fast eller inte fast anställning att göra. Man kan ha en fast anställning på 80%.

Att bankerna kräver fast anställning är för att de vill veta att du har en regelbunden inkomst även framöver. Om du bara har ett sprinvikariat, så kan din inkomst upphöra dagen efter du fick lånet.  Med en fast anställning har banken en lite större säkerhet (även som sådana också kan avslutas).

Att ha 8 månader att luta dig emot är också en ganska kort tidsperiod.

Där har du troligtvis anledningen.

Det alt som väl finns är att hitta någon som går i borgen för dig, då kommer du få ditt lån. Alt att ta en kredit via något av kreditkortsföretagen. Men då får du en helvetesränta. 

• Anonym

Som jag skrev så har jag fått en lön varje månad i 2 års tid. Dock senaste 8 månader på detta stället. 

Jag har försökt med kredit företagen också (resurs bank, handelsbanken, scandia) utan tur >.< 

• Anonym

Du är inte med i facket? Man kan väl få sånt där LO-lån om man är de va? Att facket går som i borgen eller hur de nu funkar. En kollega till mig fick låna till en sommarstuga via LO-lån för ett par sån sen.

• Alexiandra
    Anonym skrev 2012-11-01 21:13:14 följande:
    Du är inte med i facket? Man kan väl få sånt där LO-lån om man är de va? Att facket går som i borgen eller hur de nu funkar. En kollega till mig fick låna till en sommarstuga via LO-lån för ett par sån sen.
    Medlemslånen för facket ger i princip bara bättre ränta, de handläggs via vanliga bankerna (olika vilken beroende på fackförbund).

Trådstartaren: Kan det vara att du numera har för många förfrågninar? Annars låter det väldigt konstigt du inte får lån?
  • Anonym (moneybrother)

Jag vet två personer som fick låna till hus utan fast anställning. Alltså över 1 milj. Tror det var genom swedbank.
    Annars kan du ju prova Bluestep och Lendo. Och 30 000 tycker jag inte är ett "lån" egentligen utan mer en kredit.
    Jag tycker det är konstigt att dom inte lånar ut till dig faktiskt.

• k ek84

Om du tagit för många kreditupplysningar så kan du nu bli nekad enbart pga det. Hur många kreditupplysningar du tar sparas i 12 månader..
    De flesta vill att du har en tillsvidare anställning, vikariat/ visstidsanställning som varar minst 1 år framåt i tiden. Vissa som BlueStep lånar ut ändå men säkerligen till en extremt hög ränta.
    Spara pengar istället, det tar mindre tid än ett år då du inte behöver betala ränta och avgifter.

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-11-01 21:07:31 följande:
    Som jag skrev så har jag fått en lön varje månad i 2 års tid. Dock senaste 8 månader på detta stället. 

Jag har försökt med kredit företagen också (resurs bank, handelsbanken, scandia) utan tur >.< 
    Handelsbanken är inget kreditbolag, det är en bank!
  • Anonym

Jag är föräldraledig med maxersättning men utan ett jobb att gå tillbaka till. Blev nekad till ett lån på 20 000 till körkort hos min bank. Ansökte då på ett mindre kreditinstitut och fick avslag på det första. På det andra ljög jag att jag hade fast anställning i låneansökan som jag gjorde på nätet och fick då lånet beviljat. Om du saknar moral är det ett alternativ.. :)

• Anonym (Mimmi)

Låter mycket märkligt. Har du anmärkningar? Många förfrågningar? Andra krediter - vad är det du har hos Klarna?

Min man och jag lånade 2 miljoner till ett hus i somras. Båda har vi vikariat som löper ut till vårvintern. Kanske iofs inte går att jämföra ett bolån med ett blancolån rakt av, men ändå.

• Anonym

Är detta ett troll, eller?

Knappast alls konstigt att du inte får lån.
    Låna 30 000 kr (liten summa du borde kunna spara ihop själv på 3 mån) utan säkerhet? 
    Det suspekta i ditt fall är ju att du har ca 10 000kr över i månaden och inte kan spara en sådan liten summa själv - om du nu har så god ekonomi som du vill utge dig för att ha. Dessutom vill du betala av på 1 år, det betyder ju att  den som ställer ut lånet inte vet om du har jobb då eller inte.

• Anonym

Nej. Som jag skrev i TS har jag inga anmärkningar.

Kan vara att jag har många förfrågningar som är boven i dramat, men som sagt.. blir fan tokig på det när tex. polare som är arbetslösa / tjärnar mindre än mig och i princip aldrig haft jobb kan få lån men inte jag.

Vad jag ska göra med pengarna har ingen direkt med att göra. Det är inte det som jag vill diskutera.  

• Anonym

Varför låna alls? Du har 9000 kvar efter räkningarna varje månad. Spara ihop pengarna på 3.5 månad i stället för att låna. Säger inte det sig självt? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 15:10:47 följande:
    Varför låna alls? Du har 9000 kvar efter räkningarna varje månad. Spara ihop pengarna på 3.5 månad i stället för att låna. Säger inte det sig självt? 
    Ibland finns det inte tid till att spara. Vad jag ska göra med pengarna har inte med saken att göra. Som ajg nämnt några ggr.

Fick förresten ett brev från UC där jag kunde se hur många förfrågningar jag hade. Jag hade 5. Vet inte om det är många`?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 20:28:27 följande:
    Ibland finns det inte tid till att spara. Vad jag ska göra med pengarna har inte med saken att göra. Som ajg nämnt några ggr.

Fick förresten ett brev från UC där jag kunde se hur många förfrågningar jag hade. Jag hade 5. Vet inte om det är många`?
    Nej, jag kan förstå att man behöver pengarna snabbt. Men varför betala tillbaka på 1 år? Och finns det ingen du känner du kan låna av?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-04 19:56:53 följande:
    Nej, jag kan förstå att man behöver pengarna snabbt. Men varför betala tillbaka på 1 år? Och finns det ingen du känner du kan låna av?
    Jag hade kunnat betala av det på 4 månader också, det är inga problem heller. 

Problemet är att ingen bank vill låna ut till mig. Testade nyss med Freedom Finance och de nekade mig också.

Bluestep kan jag inte då jag inte har en bostad.

Svar på tråden Lån utan fast anställning.