• Cisssi123

Förståelse

Hej.
    Jag har en 1 åring som jag blivit lite orolig för. Hon har tidigare vetat var tex, pappa och lampan är men nu verkar hon inte förstå detta längre. Är det vanligt att det kan bli så eller är det något jag kanske bör ta upp med bvc? Hon vet andra saker ex docka, boll, tv, vovve.....

• Svar på tråden Förståelse
  • Poppaloppa

Jag tror inte att du behöver vara orolig.
    Jag har för mig att det var lite så för min dotter också, att hon ibland liksom verkade "tappa" förståelsen av vissa ord som hon kunnat tidigare. Ibland kändes det som hon förstod massor och ibland verkade hon inte förstå alls.
    Nu är hon 20 månader och förstår i princip allt.

• Cisssi123

Tack för att du tog dig tid att svara.  Ja det känns precis så som att hon "tappat" förståelse för vissa ord... Blir ju lite orolig för jag har ingen erfarenhet av barn...

• jordgubbe0812

Jag tycker inte du ska haka upp dig på ett enskiljt ord. Förstår hon succesivt fler och fler ord så är det absolut ingen fara.
    Jag tycker min flicka som nu är 4 år är så med de flesta saker så även språket. När något nytt tillkommer försvinner något annat och sen kommer det plötsligt tillbaka igen.

Sen handlar det ju också om att vilja, vissa saker är roliga ibland. Tittar du själv i taket varje gång någon nämner ordet lampa?

• Cisssi123

Skönt att höra lite fler svar eftersom jag varit lite orolig för detta. Ibland tycker jag att hon verkar förstå så mycket som ex ta ut nappen, ska vi gå ut mm och sen ibland när jag frågar efter något kan hon se ut som ett frågetecken eller struntar helt i mig.... Tack för att du tog dig tid att svara.

• jordgubbe0812

Tänkte på en annnan sak.

När ett barn lär sig förstå talat språk är det två svårigheter.  Det ena är att förstå ordet som sådant t.ex "napp". Det andra är att hinna analysera en mening och inse att det är ordet napp som är viktigt i meningen "kan du vara snäll och ta ut nappen".
    Om du anser att barnet förstår bättre och bättre gör du kanske omedvetet längre och längre meningar, vilket gör det svårare att förstå.

Jag tycker inte att du ska sluta med längre meningar, bara att det kan vara ett annat skäl till din upplevelse.

• Cisssi123

Aaaa det har du rätt i, det har jag faktiskt inte tänkt på, så kan det kanske vara. Bra att du tog upp det =)

Svar på tråden Förståelse