• Trasan0606

Volvo V70 som stänger av motorn av sig själv - nån som vet?

Vi köpte en begagnad Volvo V70 (2010) för drygt en månad sedan och den hade gått drygt  3000 miln och vi har inte haft några problem med den tills ikväll då det hände en märklig sak.

Hade precis kört in i ett garage och det är en nerförsbacke direkt man kommer in, när jag är nere och ska svänga höger märker jag att ratten inte går att vrida hur hårt jag än försöker så jag stannar bilen och försöker vrida ratten igen. Det går inte så jag tänkte stänga av motorn och trycker på start knappen och döm till min förvåning att bilen startar! Den har alltså stängt av sig själv när jag kör ner för backen (den är typ 30 m lång). 

Någon som varit med om något liknande? Blir orolig att det är något allvarligt fel och nojjig att det kan hända om jag kör i höga hastigheter. Bilen hackade inget innan så jag är ganska säker på att jag inte råkat lyfta på kopplingen så jag fått motorstopp.

Bilen tjuter ibland när vi kör på låga hastigheter (typ i garaget) och jag har tagit för givet att det är fläktremmen men kan det ha något med saken att göra? Som sagt inga andra problem. Har dessutom bara haft förkort i 1,5 månader så jag är ingen fena på det här med bilar...        

• Svar på tråden Volvo V70 som stänger av motorn av sig själv - nån som vet?
  • Sixxty

Kan tyvärr inte svara på vad det kan vara. Men min sambo som är bilmekaniker säger att ni ska ta kontakt med en verkstad innan ni kör en igen. Han jobbar på ett annat märke så han kan inte säga vad det kan vara på just en  V70. Men säger att när en bil slår på rattlåset under färd ska den inte köras alls.

• Trasan0606
    Sixxty skrev 2012-11-01 21:45:53 följande:
    Kan tyvärr inte svara på vad det kan vara. Men min sambo som är bilmekaniker säger att ni ska ta kontakt med en verkstad innan ni kör en igen. Han jobbar på ett annat märke så han kan inte säga vad det kan vara på just en  V70. Men säger att när en bil slår på rattlåset under färd ska den inte köras alls.

Tack för ditt svar! Det låter ju inget vidare. 

Att rattllåset slås på är det lika med att motorn stängs av, för den var avslagen utan att jag märkte nåt? Kan inte minnas att instrumentpanelen slocknat heller och radion stängde jag av strax innan vi åkte ner i garaget.  
  • oOOo  oOOo
    Trasan0606 skrev 2012-11-01 21:52:41 följande:

Att rattllåset slås på är det lika med att motorn stängs av, för den var avslagen utan att jag märkte nåt? Kan inte minnas att instrumentpanelen slocknat heller och radion stängde jag av strax innan vi åkte ner i garaget.  
    Det kan vara chippet som styr utblås av avgaser från cylindrarna som är sönder. Om inte det fungerar kan otorn självdö ibland. Ett sådant fel ser de på en felsökning för ca 500kr.
  • Trasan0606
    oOOo oOOo skrev 2012-11-01 21:56:03 följande:
    Det kan vara chippet som styr utblås av avgaser från cylindrarna som är sönder. Om inte det fungerar kan otorn självdö ibland. Ett sådant fel ser de på en felsökning för ca 500kr.

Ok - tack tack!

Låter som att vi ska ta bilen till en verkstad!  
  • E Maria

Min renault gjorde typ så.. Men den startade inte igen.. Nyckeln hade avkodat sig på nåt vis.. Funferade utmärkt med reservnyckeln...

• Sixxty
    Trasan0606 skrev 2012-11-01 21:52:41 följande:

Rattlåset slår i när tändningen slås av (inte om bara motorn stannar). Har du ett nyckellöst system?
  • oOOo  oOOo
    Sixxty skrev 2012-11-01 22:00:34 följande:
    Rattlåset slår i när tändningen slås av (inte om bara motorn stannar). Har du ett nyckellöst system?
    TS skriver inte att rattlåset slogs på. Det kan ju vara så att servon dör när motorn dör, då känns det ju som det inte går att styra nästan.
  • Trasan0606
    Sixxty skrev 2012-11-01 22:00:34 följande:
    Ja vi har ett nyckellöst system.
    oOOo oOOo skrev 2012-11-01 22:02:31 följande:
    TS skriver inte att rattlåset slogs på. Det kan ju vara så att servon dör när motorn dör, då känns det ju som det inte går att styra nästan.

Jag försökte verkligen att vrida ratten åt höger och det gick inte så jag stannade bilen och det gick fortfarande inte. Då jag hade en bil bakom mig så tänkte jag stänga av motorn och gå ut och säga till honom att ratten låst sig så jag blev grymt förvånad när motorn STARTADE istället för att stängas av.
  • Sixxty
    oOOo oOOo skrev 2012-11-01 22:02:31 följande:
    Så kan det vara. Som jag skrev innan så har jag inget svar på vad som kan kan hänt mer än teorier. Menen bil som slår av sig själv och då inte går att styra måste tas till verkstad. Det var dit jag ville komma. Förhoppningsvis är det ett problem som är enkelt (och billigt) att lösa.
  • Sixxty
    Trasan0606 skrev 2012-11-01 22:09:33 följande:
    Ja vi har ett nyckellöst system.
    Ok, enl sambon slår rattlåset på en bil med nyckel bara i om du manuellt slår av tändningen med nyckeln och ta ur den. Om det är ett nycklellöst system sköts rattlåset av en elmotor och om den slår i av sig självt under färd är det ett allvarligt fel som kan bli farligt om det händer igen under färd.

Jag håller tummarna för att det handlar om att servon har gått sönder.
  • Trasan0606
    Sixxty skrev 2012-11-01 22:23:42 följande:
    Ok, enl sambon slår rattlåset på en bil med nyckel bara i om du manuellt slår av tändningen med nyckeln och ta ur den. Om det är ett nycklellöst system sköts rattlåset av en elmotor och om den slår i av sig självt under färd är det ett allvarligt fel som kan bli farligt om det händer igen under färd.

Jag håller tummarna för att det handlar om att servon har gått sönder.
    Jag med - billigt är bra!  

Vi kontaktar en verkstad imorgon. Bilen startade sedan utan problem och jag körde ytterligare ett våningsplan ner och parkerade utan att den stängdes av. Men det känns inte bra ändå...  
  • Trasan0606
    Gaytjej skrev 2013-01-06 17:43:54 följande:
    Googlade och hittade denna tråd, har förvisso inte just detta fel på vår V70 men blev ändå nyfiken på hur det gick för dig TS med er bil?!
    Hej,

Har inte varit inne på länge. Jo vi ringde till bilmekanikerna och han  tyckte inte att vi behövde åka in, han hade ingen aning om vad det kunde vara. Vi avvaktade och det har aldrig hänt igen. Har även haft bilen inne på service och inga anmärkningar där trots att vi nämnde vad som hänt.

Mycket märkligt!  
  • paret

Är det så att ratten bara gicjk tungt, eller den var verkligen låst?
    Om man får motorstopp så går servostyrningen inte och ratten känns verkligen trög.
    Kan ju vara så att du har låg tomgång och när du då vrider på ratten så används servostyrningen och det blir för tungt för bilen som få motorstopp..
     Är det verklig låsning av ratten av rattlåset så kör inte en meter, inte bogsera heller.

• volvo70kna

Hej!

Samma grej har hänt mig.. Kört i höga hastigheter när bilen har lagt av.. för att sedan starta igen.. har v70 -08 flexifuel.. har ringt verkstaden nu som ska kolla på det..

Svar på tråden Volvo V70 som stänger av motorn av sig själv - nån som vet?