• Axels mamma

hjälp! gravid i vecka 26, varför har mina armar har börjat domna bort fler gånger per dygn!?

gravid i vecka 26, inga andra gravid-komplikationer förutom foglossning.
    sedan 3 dagar tillbaka har jag känt att mina armar domnar bort fler gånger om dagen, det börjar högt uppe på överarmarna och sprider sig neråt mot händerna utan att jag gjort något med armarna som skulle kunna orsaka detta.
    vad kan det vara??
    mitt blodtryck är normalt, fick det kollat för några dagar sedan.
    kan detta bero på graviditeten på något sätt? eller vad kan det vara??
    äter inga mediciner förutom vitaminer som jag gjort hela graviditeten, extra järn, folsyra, aco gravid och fiskolja som min barnmorska rekommenderat.
    Så varför domnar mina armar!?

BF - 12 februari 2013
  • Svar på tråden hjälp! gravid i vecka 26, varför har mina armar har börjat domna bort fler gånger per dygn!?
  • Axels mamma
    Alvi skrev 2012-11-01 21:36:30 följande:
    Googla karpaltunnelsyndrom.
    men det stämmer inte in på mina symptom, jag känner inte i händerna, mest i över-armar ner mot handlederna, inte i själva handen.. än..
    BF - 12 februari 2013
  • GrönaDruvan

Garanterat carpaltunnel. Jag hade värk från helvetet i mina händer och armar när jag var gravid.

• Axels mamma
    GrönaDruvan skrev 2012-11-01 21:46:24 följande:
    Garanterat carpaltunnel. Jag hade värk från helvetet i mina händer och armar när jag var gravid.
    men det varar bara några sekunder till max 1 minut sen går det över.. och ingen värk, bara domningar
    BF - 12 februari 2013
  • Axels mamma

Oki men går det inte att lindra på något sätt före bebisen är född? Tänk om det händer när man kör bil så man tappar handfästet om ratten?

• GrönaDruvan
    Ridderstads tjej skrev 2012-11-01 21:51:11 följande:
    men det varar bara några sekunder till max 1 minut sen går det över.. och ingen värk, bara domningar
    Ja, men då är det nog någon nerv som ligger i kläm någonstans. Inte så mycket att göra åt. Du kan ju försöka komma på om domningarna kommer när du gör vissa rörelser eller sitter/står på ett visst sätt. På så sätt kan du försöka undvika dessa rörelser.

Kroppen svullnar ju när man är gravid, och då är det ju inte så ovanligt att nerver kommer i kläm, även om det är obehagligt! 
  • Axels mamma

Tack för era svar :) nu känner jag mig lugnare när jag vet vad det är :)

• slemtorsk i din bralla
    Ridderstads tjej skrev 2012-11-02 10:59:45 följande:
    Tack för era svar :) nu känner jag mig lugnare när jag vet vad det är :)
    Tala med din barnmorska så kan du få skenor som du sätter på händerna.. jag har det på båda händerna och det har underlättat, främst ska man ha skenorna när man sover, är lite obekvämt men det är då man fipplar med händerna mer.

DRICK mycket, orsaken är ökat vätsketryck på en nerv och om man dricker mycket så ska vätsketrycket (hur konstigt det än låter) minska, jag har märkt lindring sen jag började bälja i mig vatten- är jättedålig på att dricka vatten annars.

Dra ner på salt för det binder vätska i kroppen.

MEN FRÄMST..skenorna.. de är suveräna, jag hann inte vänta på min barnmorska som skulle kontakta sjukgymnast för att få fatt i skenor så jag hade sån tur att en bekant jobbar med sådant så hon fixade skenor åt mig.
  • Axels mamma

Jag börjar tveka på att det är karpaltunnelsyndrom.. för nu har symptomen blivit fler och värre Rynkar på näsan
    nu domnar inte bara armar och händer utan nu går det ut i axlar och bit av överkroppen samtidigt som jag blir yr, illamående och får hjärtklappning.. har samtidigt känt mig mer trött än vanligt de senaste 2-3 dagarna fastän ja tagit det väldigt lugnt.
    idag har domningarna, illamåendet och tröttheten varat från när jag vaknade vid 7 och har inte försvunnit än..
    läste på en av mina gravid-appar om symptom man skulle se upp med och det stod bla domningar så jag har ringt min barnmorska och pratat in meddelande så jag hoppas hon ringer upp under dagen för det känns inte bra alls det här Gråter

BF - 12 februari 2013
  • Realmilla

Jag har också dommnat bort i en arm i perioder men nu har jag inte känt det sen jag blev sjukskriven. Kan det beror på stress kanske!
    Hur har det gått för dig?

• Axels mamma
    Realmilla skrev 2012-11-11 15:49:34 följande:
    Jag har också dommnat bort i en arm i perioder men nu har jag inte känt det sen jag blev sjukskriven. Kan det beror på stress kanske!
    Hur har det gått för dig?
    jo jag var på sjukhuset och de kollade syresättning,hjärtat, reflexer i armarna och blodtryck men inga blodprover vilket jag tyckte var konstigt, det lilla de kollade var bra så läkaren sa: "vi får avvakta" och blir du sämre måste du komma in med detsamma. hatar när läkare säger "vi får avvakta" varför inte ta en massa prover på en gång och få det överstökat vad som är fel.
    min barnmorska ringde mig igår och frågade hur jag mådde, inte bra sa jag så jag ska in igen i morgon eller tisdag och ta prover, de ska först ringa i morgon och stämma av hur jag mått under helgen.
    det är inte karpaltunnelsyndrom iallafall.
    oxå funderat på stress men är ju sjukskriven heltid sedan flera månader tillbaka så det kan inte va jobbet.
    däremot börjar ja känna mig stressad inför att barnet kommer inom 3 månader och vi har så mycket kvar att fixa och renovera med huset och grejer att köpa till bebisen osv. sen sover jag extremt dåligt om nätterna, van att sova 9-10 timmar men nu blir det nog totalt 5-6 h max och vaknar 4 gånger och behöver kissa om nätterna, kanske kroppens sätt att säga ifrån.. läste det om mental stress att framförallt armar kan domna bort..
    BF - 12 februari 2013
Svar på tråden hjälp! gravid i vecka 26, varför har mina armar har börjat domna bort fler gånger per dygn!?