• nettea

Ont i fötterna och knävecket

Hej jag har en dotter som är 3,5 år och har sen i somras klagat på att hon har ont i fötterna. Hon pekar under foten när vi frågar var. Väldigt ofta vill hon bli buren. Till en början trodde vi det var skorna, vi köpte nya och ingen skillnad. Sen trodde vi att hon var bekväm men hon stannar upp i lek när hon har roligt och hon klagar även när hon sitter ibland. Vi tycker att det blir värre och ute går hon endast små sträcker, inne går det bättre. Har försökt locka henne att gå men ser då att hon går liksom innåt med foten när det gör för ont. Hon klagar oftare ute än inne?
     Hon har även ont i benet som hon säger och pekar på knävecket, vet inte om det har något samband eller om det är slumpen.
    Har varit till vårdecentralen och han menade på att hon hade tendens till plattfot???Kan det ge såna besvär? Har i alla fall fått tid nu till barn men inte förns sista november. 

Har ni varit med om något liknade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 14:33
    Ingen?

• Svar på tråden Ont i fötterna och knävecket
  • pigglet

Sonen fick ont under foten, det verkade som det var under hälen mer. Han ville också bli buren jämt, till slut var det så illa att vi bara hann ett kvarter innan det "tog stopp".
    Sjukgymnast upptäckte att han inte satte i hälen ordentligt när han gick, utan liksom sköt fram tåna i stället. Han hade fått för korta hälsenor.
    När vi stretchar fötterna så sträcker det i knävecket för honom, speciellt om han sitter upp.

Så det kan ju vara något att kolla upp?   

• Susanne 977

Är det värre tex på morgonen eller när hon suttit länge?

Svullen över någon led?

• nettea

Hej tack för era svar:)
    Det verkar inte som det sträcker i knävecket utan den smärtan känns mer fristående har inte riktigt satt dne i samband med fötterna tidigare. Det började egentligen med ont i benet som vi tolkade som växtvärk, men det kommer på dagen, när hon haft det ett tag, månader från och till, började fötterna. Det är väl nu på senare tid jag tänkt att det kanske har något samband?

Vi upplever besvären mest när vi är ute. Om det är för att hon belastar på något annat sätt ute med skor vet jag inte eller om det är så att man oftast förslyttar sig längre sträcker??? Hon har bra skor och det är rätt storlek, det trodde vi var orsaken först.

• nettea

Vi har känt några gånger sista dagarna att hon känns varm runt vristerna men hon verkar inte öm, men snart vet jag inte om vi letar symtom för att få reda på själva vad det är. Är kanske bäst att sluta spekulera coh vänta tills vi får komma till experter:).
    Men det är ju så frustrerande då man märker att hon har ont. Och sjäv pekar hon under fötterna men det är ju inte säkert de har stenkoll på vart det gör ont.

• nettea
    nettea skrev 2012-11-04 21:53:05 följande:
    Vi har känt några gånger sista dagarna att hon känns varm runt vristerna men hon verkar inte öm, men snart vet jag inte om vi letar symtom för att få reda på själva vad det är. Är kanske bäst att sluta spekulera coh vänta tills vi får komma till experter:).
    Men det är ju så frustrerande då man märker att hon har ont. Och sjäv pekar hon under fötterna men det är ju inte säkert de har stenkoll på vart det gör ont.

• nettea

Har nu varit till läkare som tog några prover sen blir vi kallade till röntgen av fötter och fotleder. HOn kände inget konstigt men ville gå vidare då hon haft ont så länge. Då vi var där hade hon en bra dag, skönt för henne, men synd då det är svårt för läkarn att göra en bedömning när hon är opåverkad.

Hon pratade om barnreumatism. Hon sa oxå att det inte behöver synas på proverna. Syns det då på röntgen? Hon pratade oxå om att det kunde finnas några extra ben i foten som kunde smärta? Blir lite ororlig då pappan har psoriasis och även farfar och det finns även reumatism i släkten...  

Svar på tråden Ont i fötterna och knävecket