• Äldre 2 Nov 00:31
    26428 visningar
    2 svar
    2
    26428

    Känselbortfall i foten?

    Är gravid i vecka 37 och sedan några dagar tillbaka har jag ingen känsel i ena hälen. Supermärkligt. Kanske inte har något alls med graviditeten att göra? Någon som upplevt liknande? Jag är inte det minsta svullen vare sig i fötter eller ben. 

  • Svar på tråden Känselbortfall i foten?
  • Äldre 29 Jun 18:18
    #1

    Jag har råkat ut för precis samma fenomen! Hittade denna gamla obesvarade tråd när jag googlade efter svar på varför. Det gäller bara höger häl, mot hålfoten till, och uppstod runt v. 28-29 i graviditeten.
    Fick igår förklarat av en obstetriker att det sannolikt har att göra med någon klämd nerv och att det bör försvinna efter förlossningen. Får vänta 6 veckor till och se...!

  • Fri 9 Sep 2022 21:27
    #2

    Hej! 


    Vill dela med mig eftersom jag haft liknande upplevelse!
    Gravid och nerver i kläm och känselbortfall i fötter och ben.

    Är i vecka 37 och har haft karpaltunnelsyndrom sedan mitten av graviditeten. Har samma känsla och upplevelse även i benen och fötterna. Gör ganska rejält ont ibland, ilar, hugger och bränner. 

    Vilka nerver som är jobbiga har varierat. Utsida knän, vader, fötter. Om en nerv har gjort ont ett tag verkar sedan huden tappa känseln på den platsen. Har till exempel inte haft känsel på utsidan av fötterna på många veckor nu. 


    Frågat läkare men fått osäkra svar. ?Som karpaltunnelsyndrom fast lite överallt? Hört att det beror på lokal svullenhet i fötter och händer men jag har inte sett något samband med svullnaden som bara dyker upp ibland. Har också fått höra att det kan bero på den stora magen som klämmer på nerver i ryggen och att det strålar ut i kroppen. 


    Har inte hittat något som hjälper men hoppas att det släpper när ungen är ute <3

Svar på tråden Känselbortfall i foten?