• blom1983

Läkarna är oroliga o jag fattar inget....

Jag är Gravid i v 12 nu.
    Har legat på sjukhus pga halsfluss med streptokocker.
    Men det tog läkarna 2 dagar innan dom kom på vad felet va då mina symtom va udda.
    ledvärk kramper ont i halsen feber o en konstnt stigande sänka.
    De första jag fick va morfin,och alvedon.
    Sen starta dom medn penicilin direkt i blodet o mer morfin.
    Sen dag 3 fick jag en bedövningsmedicin för halsen som man gurglar o sen sväljer.
    Jag vägrade svälja då dom tydligt påpeka att denna kan ge skador på fostret.
    Varför ens ge mig de?

men till saken hör att dag 4 kommer 2 läkare till mig o berättar att dom är oroliga att fostret kan ha tagit skada av både behandling men även av sjukdomen.

Nu är ja hemma andra dagen o är jätteorolig.

Vad för skada prata dom om? 
    Finns de risk för missfall?
    Jag försökte få svar av en barnmorska innan jag åkte hem men hon kunde inte ge mig några svar.
    o när läkarna stod hos mig o prata blev ja så ställd att ja inte kunde få fram några frågor.

• Svar på tråden Läkarna är oroliga o jag fattar inget....
  • Arbetsmyran

Hmm.. Stå på dig och ring och kräv svar! Dom visste väl hela tiden att du var gravid?

• Zanzie

Jag är lite skeptisk till att fostret kan ha tagit så mycket skada.

Foster kan ta skada av att man blir jättesjuk, men det är framförallt i början av första trimestern, typ vecka 5-8 eller så, som som hög feber kan orsaka missbildningar (neuralrörsdefekter) precis när ryggraden och hjärnan börjar utvecklas i de allra första stegen. Du är alldeles för långt gången för den typen av missbildningar, det är första trimestern som är känsligast och du är ju i princip förbi den perioden, och vad jag vet får inte foster missbildningar av hög feber senare.

Samma sak gäller med mediciner. Du är i princip förbi den period där mediciner är som mest riskabla ut missbildningssynpunkt, det är väldigt få mediciner som orsakar missbildningar och de flesta morfinvarianter och antibiotikasorter är helt säkra. (Utöver att man inte ska ta morfin jätteofta under en graviditet och helst inte nära inpå förlossningen, men det säger ju sig självt.)

Man kan läsa om sina mediciner på www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ men den texten är ibland ganska svårläst.

Sen är det ju inte bra att bli jättejättesjuk och det ökar troligtvis risken för missfall lite grand, men det är ingen jättestor riskökning och massor med kvinnor har varit jättejättesjuka utan att det gått fel. Gjorde de ett ultraljud precis innan du fick åka från sjukhuset? Om fostret såg ut att må bra då tror jag inte det finns någon risk alls. Om du inte fick göra något ultraljud så tycker jag att du ska be om ett för att slippa oroa dig.

• blom1983

Jag ska ringa min barnmorska o be om en kontroll. De gjordes inget ul innan ja åkte hem.
    Jag låg på skövde kärnsjukhus 

• Lisso13

Det låter nästan som du drabbats av "femte sjukan" vilket vi har i vår familj just nu. Och skall inte vara farligt för barnet. Och ger inte missbildningar osv. För morfinet behöver du inte heller vara rädd för. Har träffat jätte många gravida kvinnor som fått morfin behandling, men tycker klart att du skall begära ett ultraljud om du är orolig. Hade jag gjort! Lycka till!

• blom1983
    Lisso13 skrev 2012-11-02 11:23:33 följande:
    Det låter nästan som du drabbats av "femte sjukan" vilket vi har i vår familj just nu. Och skall inte vara farligt för barnet. Och ger inte missbildningar osv. För morfinet behöver du inte heller vara rädd för. Har träffat jätte många gravida kvinnor som fått morfin behandling, men tycker klart att du skall begära ett ultraljud om du är orolig. Hade jag gjort! Lycka till!
    vad e femte sjukan?

Jag har legat på sjukhus i omgångar nu o detta va tredje gången men första va för uttårkning pga illamående så ja kräktes hela tiden andra gången va de samma + migrän o nu detta.  
  • Lisso13

Det står jätte bra på 1177.se jag pratade med min barnmorska igår om det o det skall inte vara nån fara för varken mig som gravid eller fostret. Man gör ingenting åt det. Man kan ta i se via blodprov om man har eller haft det, har man haft det kan man inte få det igen. Bara så du vet så är det ju inte alls säkert att det är de du har, men det stämde in så mkt på oss. Förkylning ledvärk osv. Va bara en liten tanke! :)

• blom1983
    Lisso13 skrev 2012-11-02 12:00:03 följande:
    Det står jätte bra på 1177.se jag pratade med min barnmorska igår om det o det skall inte vara nån fara för varken mig som gravid eller fostret. Man gör ingenting åt det. Man kan ta i se via blodprov om man har eller haft det, har man haft det kan man inte få det igen. Bara så du vet så är det ju inte alls säkert att det är de du har, men det stämde in så mkt på oss. Förkylning ledvärk osv. Va bara en liten tanke! :)
    okej. fast med prover har dom fastställt diagnosen halsfluss med streptokocker.
    o att jag blev så dålig som ja blev berodde på att ja vart dålig så mkt så länge. men värt att kolla ändå så tack för tipset. 
  • blom1983

ringt mvc nu o dom ska kolla upp allt åt mig o återkomma o ja bara gråtr o gråter så ja knappt ser tangenterna nu. så jävla rädd att nått ska va fel!!!

• blom1983

avdelningen där läkarna sa till mig om sin oro har inte gjort några anteckningar om detta o om vad oron kommer sig.

så står här nu o vet lika lite som innan... 

• blom1983

nu har ja vart på ett ultraljud o allt såg toppen ut!!! 
    sååååå skönt!!! 

• Nymphaea

Skönt att höra! Synd att du fick vara så orolig och ledsen några dagar men nu är det i alla fall över. Lycka till med din graviditet!

• blom1983

Tack snälla. Ja de har vart en vecka som vart hemsk men nu känns de så skönt!

Svar på tråden Läkarna är oroliga o jag fattar inget....