• hösttussilago

OMÖJLIGT ge antibiotika t 3åring!

Jag fattar inte hur vi ska göra!
    Vår treåring är sjuk och MÅSTE äta antibiotika i 10 dagar.
    Han var jätte duktig hos läkaren! Och bekräftade därefter att han visst skulle ta medicinen. Men nu TOTALVÄGRAR han.
    Jag har försökt med mutor. Samtal. Och nu faktiskt försökt tvinga i honom det. Men det GÅR INTE! Ha sparkas, slåss, gråter....
    Hur gör ni? Jag VILL inte tvinga... och faktum är att jag inte heller kan.
    Medicinen ÄR jätte äcklig, så jag förstår honom. Framförallt då han har sår i halsen, så det svider och smakar jätte starkt.

Vad göra? Så länge sedan han åt medicin sist och då gick det ganska bra. Men nu... nej!

• Svar på tråden OMÖJLIGT ge antibiotika t 3åring!
  • Emmis

Går det att ge den tillsammans med något? Är den flytande så att du kan blanda med saft eller juice så det inte smakar så starkt och så han kanske inte märker att han tar den?

• Tow2Mater

Tyvärr inget tips TS, men jag måste få fråga - finns det ingen antibotika med fruktsmak som doktorn kan skriva ut?

Jag bor inte i Sverige, och all antibiotika jag fått till barnet smakar inte alls illa. Ar det ett "säkerhetstänk" att antibiotika i Sverige ska smaka illa, så barnen ifall de får tag i det inte dricker det ur den (barnsäkra) flaskan for att det smakar gott..?

• Anniqa84

Vi fick kåvepenin med fruktsmak till våran 1 1/2 åriga dotter. Den smakar inte heller bra men bättre än det sonen alltid fått. Ska finnas nåt på E oxå som jag tyvärr inte minns namnet på.. Men fråga läkaren efter nåt med fruktsmak .. Dom brukar vara hjälpsamma. Dottern får jag tyvärr tvinga i nu, får spruta det i munnen sen får hon en korvskiva efteråt.. Stooor favorit! Så så blir hon nöjd..
    Men sonen hade vi en spruta med penicillinet och en med dricka.. Och han tyckte det var kul.. Så det gick bra.. Han fick spruta i sig det själv.. Han tyckte såklart det smakade pyton.. Men han tog det för han tyckte det var kul.
    Nu fick jag tipset av att blanda med lite actimel yoggi .. Men ska ju oftast ej ta det med mat.. Men dom sa att till barn är det bättre att ge tillsammans med nåt än att dom inte tar det alls..

• C R

Låt honom ta den själv i ett litet glas, typ snapsglas. Sen ett likadant med saft efter. Det har funkat för vår kille. Här blev det värre när vi tvingade i honom. Lycka till o hoppas ni hittar ett bra sätt!!!!

• sucksuck

När jag var liten fick jag ofta penicillin som min mamma krossade på en sked och blandade ut med vatten. Det tog många år och vuxen ålder innan jag klarade av att dricka vatten igen! (Snorgröna tabletter)

Har tyvärr inga goda råd att ge, vi har aldrig behövt ge penicillin till våra barn, men gör inte så!

• BelindaL

Min tre åring går på en antibiotikakur just nu och här funkar de än så länge att lägga glass på en sked och spruta medicinen under glassen, han är med och kollar så de inte blir för mycket. Han är snart 3 år med:-P

• nylsa

bästa bästa tipset är att blanda med Danonino jordgubb

Vi hade samma problem med vår 2,5-åring, men fick som tur var bäsett grymt bra tips till slut.

Blanda ut det i Danonino jordgubb, det är fruktkvarg, smakar som en söt fet yoghurt och döljer nästan hela medicinsmaken. Vi testade att blanda ut det i massa olika saker innan, men det här var det enda som funkade. Hon åt glatt sin "yoghurt" 3 ggr om dagen utan bråk, underbart efter alla bråk vi hade första dagarna när vi försökte tvinga henne.

Vi fick kåvepenin frukt, har hört att vissa barn tycker att det smakar ok och kan ta det på sked, men vår lilltjej tyckte att det var vidrigt.

• Coyote

Vi ber om tabletter, krossar dem och blandar med Danonino. Det har fungerat för oss.

• Tygtiiger

Om det är kåvepenin så är det svårt. Det är gjort på mögel så det smakar mögel. Det är en jättebra medicin, väldigt få biverkningar och klår än så länge våra bakterier (Tow2Mater - utomlands används inte kåvepenin i samma utsträckning eftersom man har skrivit ut mer bredspektrumantibiotika och därmed fått mer resistenta bakterier. Det är ju bra när man ska tuta i barnet medicin men mindre bra när man ligger på iva med en sepsis.)

Fruktkåvepenin kan blandas i lingonsylt eller jordgubbssylt. Den på 100 mg/ml som smakar citron/choklad kan dövas med riktigt riktigt stark oboy (tänk chokladsirap). Om man fryser sprutan med medicin en liten stund smakar den mindre.

Men hackade tabletter (inte krossade - då kommer smaken fram, likaså om hacket får stå) i fruktyoghurt är nästan bäst.

Krupke, we've got problems of our own!
  • GrönaDruvan

Va samma med våran son. Nu blandar vi alltid den i lite apelsinjuice med fruktkött. Nu funkar det fint!

• hösttussilago

TACK för alla kreativa svar!
    Många verkar rekomendera Danonino. Mannen ska snart gå iväg och handla det, så får vi testa!
    Annars testar vi med isglass igen. :)

Att han dricker själv eller att "leka fram" det, är inget alternativ i nuläget. Tyvärr.
    Inte heller juice eller annat surt.

Egentligen så är en del av problemet att sonen inte kan äta NÅGONTING. Han har öppna sår i halsen som gör att han vägrar ALLT, inte bara medicinen. Vi har låtit honom välja saft, glass etc i affären. Glatt har han traskat hem med dessa grejer... Men efter ett pytte smakprov så totalvägrar han mer, då det SVIDER i halsen. Han är hungrig, men kan inte äta/dricka. (Ja, han är väldigt nära att bli inlagd pga vätskebrist...) Alltså är det svårt att locka med en matig belöning, efter medicinintag. Därför också svårt att "lura" honom genom att blanda med annat gott.

Jo, det finns ju m fruktsmak. Borde ha bett om det fr början, men tänkte inte på det.
    Fast i ärlighetens namn tror jag inte det skulle vara så mkt bättre i nuläget.

Ja, som sagt TACK! Vi känner oss lite vanmäktiga. :(
    Nu har dessutom lillebror insjuknat...

• Coyote

Fast alltså, om det är så illa så behöver han ju få hjälp!

• Tygtiiger
    hösttussilago skrev 2012-11-03 11:03:42 följande:
    TACK för alla kreativa svar!
    Många verkar rekomendera Danonino. Mannen ska snart gå iväg och handla det, så får vi testa!
    Annars testar vi med isglass igen. :)

Att han dricker själv eller att "leka fram" det, är inget alternativ i nuläget. Tyvärr.
    Inte heller juice eller annat surt.

Egentligen så är en del av problemet att sonen inte kan äta NÅGONTING. Han har öppna sår i halsen som gör att han vägrar ALLT, inte bara medicinen. Vi har låtit honom välja saft, glass etc i affären. Glatt har han traskat hem med dessa grejer... Men efter ett pytte smakprov så totalvägrar han mer, då det SVIDER i halsen. Han är hungrig, men kan inte äta/dricka. (Ja, han är väldigt nära att bli inlagd pga vätskebrist...) Alltså är det svårt att locka med en matig belöning, efter medicinintag. Därför också svårt att "lura" honom genom att blanda med annat gott.

Jo, det finns ju m fruktsmak. Borde ha bett om det fr början, men tänkte inte på det.
    Fast i ärlighetens namn tror jag inte det skulle vara så mkt bättre i nuläget.

Ja, som sagt TACK! Vi känner oss lite vanmäktiga. :(
    Nu har dessutom lillebror insjuknat...
    SMÄRTSTILLNING I SUPPAR. Alvedon OCH ipren. Dosera efter vikt, inte ålder (läs på paketen). Första dosen ger du en dos alvedon och en  dos ipren, sedan alvedon efter fyra timmar, ipren efter ytterligare fyra timmar, alvedon efter ytterligare fyra timmar osv. Ge piggelinglass eller annan isglass att äta, det är kallt och man får i sig så lite i taget så det gör inte superont i halsen. 

Börja smärtstilla lillebror så fort han matvägrar och satsa stenhårt på dryck, inte mat. Fet yoghurt, saft, isglass och iskall oboy brukar funka i en ond hals. Och vanlig vaniljglass. Så kan du förhoppningsvis börja med antibiotikan ikväll.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden OMÖJLIGT ge antibiotika t 3åring!