• Ruggugglan

Min katt har fått en kall fläck bakom örat. Vad kan det vara?

Min långhåriga katt har fått en kal fläck bakom örat. När jag kom häromdagen så upptäckte jag att han helt saknar hår på en ganska stor fläck. Det här har aldrig hänt förr och jag står som ett frågetecken. Letat efter ringormsliknande mönster men hittar inget. Det är inte sårigt och det ser fint ut i övrigt. Bara att det saknas hår. Har inte sett honom klia sig mer än övrigt och jag fattar ingenting.

Svärmor trodde att det kanske varit en tova som han själv slitit loss. Men isf måste den ju ha varit enorm och jag borde ju ha märkt av den!

Någon som vet vad det kan bero på? Bör jag ta honom till veterinären? Han beter sig precis som vanligt. Äter, dricker, går på lådan...

• Svar på tråden Min katt har fått en kall fläck bakom örat. Vad kan det vara?
  • Bengalkatten

Min pissmiss fick så när han fick foder med fisk i , det räckte att det fanns med som bitillsats även om det inte va fisksmak på själva maten, ja fattade ingenting förrän ja hittade på nätet att det kunde bli så av fisk, så ja testade foder utan fisk och det blev bra igen :) 

• nemo1

Bytt foder nyligen? Vid ringorm behöver du inte se "ringar"

• Ruggugglan
    Bengalkatten skrev 2012-11-02 15:13:42 följande:
    Min pissmiss fick så när han fick foder med fisk i , det räckte att det fanns med som bitillsats även om det inte va fisksmak på själva maten, ja fattade ingenting förrän ja hittade på nätet att det kunde bli så av fisk, så ja testade foder utan fisk och det blev bra igen :) 
    Åh, nu när du säger det så stal han mat av hunden häromdagen. Kanske någon reaktion. Tack för ditt svar!
  • Ruggugglan
    nemo1 skrev 2012-11-02 15:13:56 följande:
    Bytt foder nyligen? Vid ringorm behöver du inte se "ringar"
    Nej, de har samma foder som vanligt. Men han käkade upp hundens mat häromdagen, så kanske han bero på det.

Om det är ringorm, är det veterinären som gäller då?
  • Edda2

Vår ena katt fick så vid nacken. Var som en 1kr i stl.
    Nu var vi hos vet pga han blev akutdålig och inlagd pga njursvikt, hade inget med det att göra dock. Men mins vi fick en salva att smörja på och kommer inte på vad eller varför är ca 7-8 år sedan.
    Blir det inte bättre så kolla upp det. Vet inte om det kan förekomma vid stress?

• Sunt förnuft
    Ruggugglan skrev 2012-11-02 15:10:12 följande:
    När jag kom häromdagen ...
    Förlåt, men *högt fniss*

Förstod att det var en felskrivning dock  
  • Ruggugglan
    Sunt förnuft skrev 2012-11-02 16:52:14 följande:
    Förlåt, men *högt fniss*

Förstod att det var en felskrivning dock  
    Haha, ja. Insåg mitt misstag där
  • Ruggugglan

Tack för era svar!

Håret börjar komma tillbaks och han är som vanligt, så vi har avvaktat med veterinär. Vi har funderat på om han fastnat någonstans eller liknande.

Svar på tråden Min katt har fått en kall fläck bakom örat. Vad kan det vara?