• Anonym (Förvirrad)

Fattar ingenting

Fattar nada. 

Min son försökte för 3 veckor sen åter en gång ta sitt liv och då jag är oförmögen att ha koll på han och lillebror 24 h om dygnet valde jag att jourhemsplacera min son.

Jag själv mår som en röv och får inte rätt på ngt alls för tillfället så ber ödmjukast om hjälp.

Jag är ensamstående och har alltså lillebror hemma fortfarande. Jag har blivit sjukskriven pga av det hela och har låg inkomst från början. Nu försvinner 6000:- ur ekonomin (vårdbidrag, barnbidrag och underhåll) Detta fattar jag ju och det är ju inte mer än rätt.
    Kommer nu hamna på en månadsinkomst på 10 000 ca och har en hyra på 6500:- (har sagt upp lägenheten) Räkningar på ca 2000:- och nu kommer ett brev från soc att jag ska betala 863:- i ersättning.

Hur ska jag få ihop detta. Ngn som varit i liknande sits och kan hjälpa mig att förstå hur man gör nu?

• Svar på tråden Fattar ingenting
  • SIN74

Så starkt att ta det steget för grabbens skull! Jag vet inte inte hur du ska lösa det ekonomiska men jag vill verkligen att det löser sig för dig, er!

• fjonkelina

Med den inkomsten, hyra + övriga kostnader för lillebror kan du väl inte bli skyldig soc? Har du pratat med dom för en ny uträkning för ag tror att du ligger under existensminimum.

Varför har du sagt upp lägenheten? Har du en annan på g som är billigare? Annars kanske du skulle vara berättigad bostadsbidrag ör denna du har nu. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Anonym (Förvirrad)

Tack. Kämpar än med att övertyga mig själv om att jag gjort det rätta, stundvis känns det inte så och jag saknar honnom så mycket att mitt hjärta blöder men försöker vända på det och tänka att det en dag blir bra med all hjälp vi får så mitt barn kan återvända hem och mitt hjärta därmed kan bli hel igen. Ska prata med soc nu på måndag för ja jag hamnar ju på existens minimum och kommer inte få det att gå runt. Men hur gör man då? Pengarna måste ju komma in på ngt sätt känns det ju som. Vem är pengarna till? Min son eller doc eller jourhemmet?? Fattar som sagt inte. Löser boendet på annat sätt en tid framöver då jag på annan ort får mer stöd och hjälp och det kommer bli bättre på den orten även för min son den dag han vänder hem igen

• Anonym (Förvirrad)

*soc* inte doc...

• Xsa

Jag tror att avgiften du ska betala, som alltså är underhåll, är beräknat på din tidigare inkomst. Jag är säker på att soc gör en ny beräkning där de tar hänsyn till din nuvarande inkomst bara du kontaktar den som är ansvarig för beräkningen. Troligen den soc sekreterare som hjälpte till vid placeringen av din son.

Svar på tråden Fattar ingenting