• elektra1

samsung galaxy garanti?? elgiganten 1 år. Men...

Hej. Min mobil samsung galaxy s2 pajade igår. Startar inte riktigt. Bara lyser på skärmen och det står samsungs logga. Tog fram garanti lappen. Var 1 år  och 6 dagar sedan jag köpte mobilen. Då gällde inte garantin hos Elgiganten. De har bara 1 år. Ringde samsung support. Samsung sa att de hade 2 år på sina mobiler. Och att det var konstigt att inte elgiganten hade det. Skulle ringa ett tel nr till mobilbyrån med de hade stängt för helgen.
    Hur stor chans är det att man får telefonen lagad på garantin? Köpte ju den på elgiganten som har 1 år. Fast samsung har 2.. 

• Svar på tråden samsung galaxy garanti?? elgiganten 1 år. Men...
  • santos92

Enligt konsumelagen ( tror jag) så har köparen 2 år garanti på varan om han/hon kan bevisa att det är tillverkarens "fel".. Däremot kan återförsäljare som tex elgiganten sätta egna garati/återköp villkor...

• Litenåfin

Vänta nu. 6 månaders garanti gäller enligt konsumentköplagen. Sen är det reklamationsrätt, en helt annan sak. Butikerna väljer oftast att ha ett års garanti men i det här fallet samsung har två. Det borde inte vara några problem att skicka in den via Elgiganten. Har du testat att uppdatera mjukvaran i den via datorn? Är det mjukvarufel går det inte på garantin och kan bli kostsamt :) Lycka till!

Svar på tråden samsung galaxy garanti?? elgiganten 1 år. Men...