• Anonym (Sambo)

Trygghet som sambos?

Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa till med. Om man nu bestämt att man som sambos med barn inte vill gifta sig, finns det någon försäkring eller dylikt som täcker någorlunda likt ett äktenskap?
    Då vi har hus tillsammans och allt annat om vi nu skulle gå skilda vägar eller en olycka skulle ske.
    Vart ska man vända sig om man vill ha trygghet som sambos, någon som vet?

• Svar på tråden Trygghet som sambos?
  • Adonis

Jag skulle råda er att skriva ett samboavtal och/eller ett testamente hos en jurist. Där kan ni bestämma precis vad som ska hända vid eventuell separation eller dödsfall och få det likt som om ni varit gifta. Har ni livförsäkringar eller dyligt brukar man också välja om man vill ha efterlevandeskydd och om ens sambo eller barn ska ärva vid dödsfall. Kolla mer er bank om det.

• Anonym (Sambo)

tack ska kika in länken :) Om det skulle vara så tragiskt att någon av oss vuxna avlider går banken in och löser halva summan på bolånet. Så mycket vet jag, men visst skulle halva huset gå till barnen vid dödsfall? och den levande föräldern måste lösa ut barnen senare från huset?

att skriva ditt eller mitt på möbler och dylikt känns inte så aktuellt, men man kanske skulle skriva ett testamente. Usch känns så tragiskt att tänka död och dösfall när man är 20+ men man vill ju samtidigt göra det enkelt och "rätt" från början. Om man vill skriva samboavtal vart vänder man sig då?    

• Adonis

Men att skriva ett inbördes testamente är väl just för att den efterlevande föräldern inte ska behöva köpa loss huset ifrån barnen? Som om ni varit gifta. Kolla med en jurist på närmaste advokatbyrå. De hjälper er att skriva så att det är juridiskt korrekt och tar omkring 1500 kr för besväret.

• Anonym (Sambo)
    Adonis skrev 2012-11-02 20:52:31 följande:
    Men att skriva ett inbördes testamente är väl just för att den efterlevande föräldern inte ska behöva köpa loss huset ifrån barnen? Som om ni varit gifta. Kolla med en jurist på närmaste advokatbyrå. De hjälper er att skriva så att det är juridiskt korrekt och tar omkring 1500 kr för besväret.
    tack ska ta upp det med min sambo :) känns som att det är en trygghet som borde finnas där utifall en olycka eller separation skulle ske. Främst att skydda barnen men även oss som vuxna
  • Anonym (!)

Eller så gör ni det enkelt för er, om ni vill ha den trygghet som ett äktenskap kan ge med hänsyn till arvsrätt mm så går ni och gifter er. Bara beställa hindersprövning, boka vigsel hos kommunen, säg ja, klart. 
    Istället för att krångla till med jurister, avtal, testamente osv. Om man vill att sambon ska till fullo ska ärva före barnen tex är detta endast möjligt genom äktenskap, testamente kan inte ordna det helt och hållet.

Svar på tråden Trygghet som sambos?