• Anonym

Snoka i partnerns mail/mobil - OK eller inte?

Min kille och jag hade problem förra året, jag fick en djup depression och fick en medicin som jag fick jätte konstiga biverkningar av typ personlighetsförändringar, jag var inte mig själv, jag undanhöll grejer för honom, sa inte alltid hela sanningen och jag kunde inte styra det men det är ett sätt som en biverkan tar sig uttryck på nämligen genom att man får en stark drift som inte går att hejda, att göra något/säga/bete sig på ett sätt som är raka motsatsen till hurdan man egentligen är.

Han blev misstänksam och kände på sig när jag ljög och när jag sov då så gick han in på min mail och läste mina sms för att snoka fram bevis på att jag inte talade sanning. Jag hatade mig själv för att jag inte kände att jag var mig själv men ändå kunde jag inte kontrollera mig.

Hur som helst, så hade min kille hört av en samtalsterapeut att om man misstänker att ens partner är otrogen eller ljuger så är det helt OK att gå in på mail/Facebook/mobil för om partnern inte är otrogen eller ljugit om nåt så finns det ju inte några komprometterande saker att hitta och det ska han/hon inte bli upprörd över att man snokat. På samma sätt, om det framkommer att partnern har ljugit eller bedragit och dolt det så har h*n bara sig själv att skylla och att är man så dum så man ljuger så måste man kunna gilla läget att ens partner snokar.

Jag förstår tanken, att har man bara varit ärlig så är det grönt men jag kan inte tycka att det låter rimligt accepterbart att partnern bakom ens rygg kollar mail m.m. om h*n anar ugglor i mossen och att blir man konfronterad med nåt innehåll i ens dator/mobil som man inte varit öppen, rak och ärlig om så får man leva med konsekvenserna.

Men var går gränserna för privatliv? Är det OK att gå in på nåns mail eller Facebook och läsa meddelanden och sånt bara för att man misstänker att h*n kör med nåt falskspel?  

Och min kille är väldigt mkt så att om jag sitter med mobilen och sms:ar så frågar han VARJE GÅNG "vem skriver du till?" och svarar man då t.ex. "jag svarar på ett sms från pappa" och då följdfrågar han "vad ville din pappa då?" Om man inte svarar på det så blir han sur, han tycker inte att man ska behöva nåt privatliv alls.

Ge mig råd!! Vad tycker ni??? 

• Svar på tråden Snoka i partnerns mail/mobil - OK eller inte?
  • Lena

För mig är det aldrig okej att snoka. Det är inte heller okej för mig att bli sur om jag inte svarar till vem.

• Anonym (Jenny)

Helt ok att snoka. Vi snokar båda två. Men vi kallar det inte snoka för vi anser inte att vi gör något fel eller fult. Vi använder varandras mobiler, paddor och datorer och orka logga ut hit och dit liksom!

• Lena

Om man är öppen med det snokar man inte. Vi läser varandras saker ibland om vi lämnar det öppet

• Fridzl

Jag har aldrig haft problem med att mina partners kollat min mobil osv. Det rör mig inte i ryggen i och med att det inte finns något att hitta. Sen är frågan hur hälsosamt det är för just personen i fråga som kollar? Gör den det för kontrollen eller för att den bara plocka upp mobilen just då.. pga uttråkad etc.

Jag vet att jag kollat partners mobil osv för kontroll och det har jag själv inte mått bra av. Och har heller inte kunnat sluta eftersom jag hittat saker, vilket då gjort att jag kollat ännu mer, en ond cirkel.

Detta ledde även till att jag uppträtt likadant i mitt nuvarande förhållande. Kollat mobilen, historiken på Internet, mailen. Jag har varit väl medveten om att detta inte håller i längden men det blir som en drog, man kan inte sluta. Har man väl börjat så vill man bara fortsätta. Man tar första bästa tillfälle till att kolla.

Nu kan jag stolt säga att jag slutat med detta. Men det har tagit lång tid, blev riktigt skadad i mitt förra förhållande tyvärr. Från att vara helt blåögd och inte kunna tro att en människa kan såra mig på sånt sätt till att vilja ha kontrollen helt. Misstänka personer för både det ena och det andra, att alla har i syfte att såra och gå bakom ryggen. Nu vet jag bättre och befinner mig i något mellanting. Dock så var det inte allt för längesedan min tillit försvagades pga orsak. Men jag har ändå hållit mig från att snoka, det kommer bara förvärra allting och jag kommer må ännu sämre.

Allt sådant här är ju individuellt. Var ens egna gränser går. Tycker det låter som att du och din pojkvän behöver sätta er ner och prata om det. Jag är själv väldigt snabb på att fråga vem det var som smsade/ringde men det endast utav nyfikenhet. Så gör jag med alla jag är med just då.

• Anonym
    JoBa skrev 2012-11-02 22:31:41 följande:
    Man skall ge blanka fan i andra människors personliga kommunikation. Det är INTE okej att snoka. Det där med att "har man inget att dölja" är så dumt att tiden stannar. Rotar någon i min mail kan de råka hitta saker andra har skrivit till mig i förtroende. Det vore ett allvarligt övertramp att bereda sig tillgång till det. Det är faktiskt ett lagbrott, så den där terapeuten hade nog lite otur när hon tänkte.
    Tack!! 
  • Anonym
    JoBa skrev 2012-11-02 22:31:41 följande:
    Man skall ge blanka fan i andra människors personliga kommunikation. Det är INTE okej att snoka. Det där med att "har man inget att dölja" är så dumt att tiden stannar. Rotar någon i min mail kan de råka hitta saker andra har skrivit till mig i förtroende. Det vore ett allvarligt övertramp att bereda sig tillgång till det. Det är faktiskt ett lagbrott, så den där terapeuten hade nog lite otur när hon tänkte.
    Kan för övrigt säga att "terapeuten" i fråga (terapeut, my ass!) är en hyfsat känd tv-psykolog/coach/medlare från tv3 (men som inte har någon egen utbildning) som byggt upp en mumbojumbo-psykologilära  och driver nu en svindyr terapeututbildning utifrån sitt jäkla hokus pokus där bl.a. detta med att snoka framställs som petitesser (h*n hade gjort så med ett ex då h*n misstänkte att h*n var otrogen och i mobilen fanns bevis för det och h*n lämnade partnern och menade att h*n får skylla sig själv.)

• Anonym (Inte okej)

Jag känner såhär, att ibland faller man för frestelsen och snokar lite snabbt, särskilt om man känner att något är fel. Okej , om det händer EN gång. Men är det hela tiden så är det inte okej!

Min pojkvän, eller ja snarare snart ett ex, han är otroligt svartsjuk och blev sur lätt. Skulle alltid veta vem jag smsa med, blev sur om jag inte svarade honom med en gång, han kollade igenom mina sms - facebook - instagram - twitter och familjeliv! Han läste tillochmed vad jag och min mamma pratat om! Tillslut blir man väldigt paranoid av det, trots att man inte gjort något fel egentligen och man mår otroligt dåligt! Detta har resulterat i att vi nu har paus och jag tänker göra slut. Det är inte okej att snoka igenom någons privatliv sådär, väldigt kränkande!

• Anonym

Va fan ska man göra det för? Finns ingen anledning. Om personen har betett sig konstigt den senaste tiden, prata om det. 
    Ge fan i andras telefoner och mejl.
    Jag har inget att dölja i telefonen men jag och min bästa kompis skickar alltid sms om saker som kanske är känsliga. Då vi jobbar väldigt olika tider så är det vårt sätt att kommunicera, då vi alltid jobbar om varandra. 
    Och hur roligt är det då för henne om han går in och läser vad hon skriver. 

Jag har kodlås in till telefonen men min sambo kan den i fall det skulle hända något. Förstår verkligen inte att bara tanken slår er att läsa någon annans sms. 

• Anonym

Jag tycker inte att det är okej att snoka i någon annans mobil eller mail. Men jag har blivit bedragen och jag vet också att om jag hade minsta misstanke om att det hände igen skulle jag kolla. Jag vill inte behöva leva i en lögn. Personligen så anser jag att det är värre att vara ute och vara otrogen och ljuga om det än att kolla i en partners mail. 

• JoBa
    Anonym skrev 2012-11-03 10:34:28 följande:
    Jag tycker inte att det är okej att snoka i någon annans mobil eller mail. Men jag har blivit bedragen och jag vet också att om jag hade minsta misstanke om att det hände igen skulle jag kolla. Jag vill inte behöva leva i en lögn. Personligen så anser jag att det är värre att vara ute och vara otrogen och ljuga om det än att kolla i en partners mail. 

Att otrohet är "värre" hör inte hit. Att en kniv i magen är värre än en smäll på käften gör det inte OK att klappa till någon för att man tror att vederbörande stuckit kniven i någon.

Det är mer respektlöst att bedra sin partner än att snoka i partnerns SMS, men bägge beteenden är respektlösa.
  • Grappa

Jag har svårt att tro att en terapeut säger att det är ok att snoka.

Vad fick du för medicin som gav personlighetsförändringar? Har inte hört att det skulle kunna hända tidigare.

• Anonym

är man överens om att de är ok att kolla varandras tfn osv, så är det förstås ok. Har man inte diskuterat det så är det inte ok. Jag utgår från att man inte kollar min tfn utan att vi har pratat om det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 11:28:36 följande:
    är man överens om att de är ok att kolla varandras tfn osv, så är det förstås ok. Har man inte diskuterat det så är det inte ok. Jag utgår från att man inte kollar min tfn utan att vi har pratat om det.
    Men min följdfråga är varför ska du änns kolla i telefonen med tillåtelse? 
  • Anonym
    JoBa skrev 2012-11-03 10:53:32 följande:

Att otrohet är "värre" hör inte hit. Att en kniv i magen är värre än en smäll på käften gör det inte OK att klappa till någon för att man tror att vederbörande stuckit kniven i någon.
    Det är mer respektlöst att bedra sin partner än att snoka i partnerns SMS, men bägge beteenden är respektlösa.
    Visst är det. I ena fallet ljuger dock personen, den som är otrogen, medan jag skulle berätta vad jag sett. 
  • JoBa
    Anonym skrev 2012-11-03 18:05:38 följande:
    Visst är det. I ena fallet ljuger dock personen, den som är otrogen, medan jag skulle berätta vad jag sett. 

Jaha..? Det finns grader i helvetet, men helvetet är fortfarande helvetet.

Bara en fråga: skulle du säga vad du gjort och vad du sett även om du inte hittade de bevis du var på jakt efter? "Du, förresten, jag snokade i din dator idag och hittade ett mail från din kollega om er projektbudget."
  • Anonym
    JoBa skrev 2012-11-03 18:25:32 följande:

Jaha..? Det finns grader i helvetet, men helvetet är fortfarande helvetet.
    Bara en fråga: skulle du säga vad du gjort och vad du sett även om du inte hittade de bevis du var på jakt efter? "Du, förresten, jag snokade i din dator idag och hittade ett mail från din kollega om er projektbudget."
    Om jag misstänkte att han var ute och var otrogen skulle jag berätta om mina misstankar och även att jag kollat hans mobil eller mail. 
  • beccagranen

Vi har varadnras koder till allt, vi har allt liggandes framme och öppet så visst kan vi "snoka" om vi vill på varandra elektronik/inloggningar dyl. Men det intresserar inte mig och vad jag vet inte min man heller. Vi lånar även varandras saker, men jag har aldrig brytt mig om att kolla hans inkorg. Känner helt enkelt att jag inte har någon anledning till det, skulle han kolla mitt så skulle jag inte bli arg men förvånad. Jag har inget att dölja och troligen inte han heller. Ligger hans mbil framför näsan på mig och det ringer eller kommer ett mess så kollar/svarar jag och ropar på honom, svarar på messet dyl.

Svar på tråden Snoka i partnerns mail/mobil - OK eller inte?