Snoka i partnerns mail/mobil - OK eller inte?
Min kille och jag hade problem förra året, jag fick en djup depression och fick en medicin som jag fick jätte konstiga biverkningar av typ personlighetsförändringar, jag var inte mig själv, jag undanhöll grejer för honom, sa inte alltid hela sanningen och jag kunde inte styra det men det är ett sätt som en biverkan tar sig uttryck på nämligen genom att man får en stark drift som inte går att hejda, att göra något/säga/bete sig på ett sätt som är raka motsatsen till hurdan man egentligen är.
Han blev misstänksam och kände på sig när jag ljög och när jag sov då så gick han in på min mail och läste mina sms för att snoka fram bevis på att jag inte talade sanning. Jag hatade mig själv för att jag inte kände att jag var mig själv men ändå kunde jag inte kontrollera mig.
Hur som helst, så hade min kille hört av en samtalsterapeut att om man misstänker att ens partner är otrogen eller ljuger så är det helt OK att gå in på mail/Facebook/mobil för om partnern inte är otrogen eller ljugit om nåt så finns det ju inte några komprometterande saker att hitta och det ska han/hon inte bli upprörd över att man snokat. På samma sätt, om det framkommer att partnern har ljugit eller bedragit och dolt det så har h*n bara sig själv att skylla och att är man så dum så man ljuger så måste man kunna gilla läget att ens partner snokar.
Jag förstår tanken, att har man bara varit ärlig så är det grönt men jag kan inte tycka att det låter rimligt accepterbart att partnern bakom ens rygg kollar mail m.m. om h*n anar ugglor i mossen och att blir man konfronterad med nåt innehåll i ens dator/mobil som man inte varit öppen, rak och ärlig om så får man leva med konsekvenserna.
Men var går gränserna för privatliv? Är det OK att gå in på nåns mail eller Facebook och läsa meddelanden och sånt bara för att man misstänker att h*n kör med nåt falskspel?
Och min kille är väldigt mkt så att om jag sitter med mobilen och sms:ar så frågar han VARJE GÅNG "vem skriver du till?" och svarar man då t.ex. "jag svarar på ett sms från pappa" och då följdfrågar han "vad ville din pappa då?" Om man inte svarar på det så blir han sur, han tycker inte att man ska behöva nåt privatliv alls.
Ge mig råd!! Vad tycker ni???