Är det farligt för hunden att ha ätit några bitar lindt choklad??
någon som vet om det är farligt ?Jag vet att hundar är känsliga mot chocklad men det var bara några bitar..
någon som vet om det är farligt ?Jag vet att hundar är känsliga mot chocklad men det var bara några bitar..
dom är inte känsliga mot choklad. dom är allvarligt allergiska! choklad kan döda en hund på kort tid.
hur stor är hunden och hur många är några bitar?
En annan relevant fråga är om det är första gången hunden äter choklad?
Oavsett så är det en veterinär du borde rådfråga, inte familjeliv.
Min hund fick tag på en påse när han va själv hemma och åt myyyyycket chocklad.. men hände ingenting, han mådde skitbra. åkte dock in med hunden till vet för säkerhetsskull.
Hur mycket choklad har hunden fått i sig? Hur mörk är chokladen? Hur stor är hunden? Har hunden fått i sig choklad tidigare?
Det hundar reagerar mot i choklad är kakaohalten i den. Ju högre kakaohalt, desto större risk för att hunden reagerar mot det. Symtom för kakaoförgiftning för hund är bland annat att de blir pigga av det, kan vara bra att tänka på.
Google har svaret... Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?
Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar.
Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.
Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.
Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg
Hunden har spytt!! Ska jag åka in nu?! Dum fråga.. jag vet. Men vet nån om det finns en veterinärmottagning i Västerås?!
positivt att hunden spytt, men kan ju verkligen tyda på att den håller på att bli sjuk.... skulle åkt in med den om det var min hund... kanske är nojjig men svårt att veta hur sjuk en hund är...
Det är mörk choklad som är farlig för hundar just pga den högre kakaohalten. Vår hund mumsade i sig en hel kartong alladin för ett antal år sen. Hon mådde inget vidare, blev lös i magen några dagar. Men de här vanliga chokladvarianterna innehåller inte så mycket kakao, mest socker och är på så vis inte så farliga för hundar men de kan bli dåliga ändå med tanke på sockret och den olämpliga " födan" etc. Tror inte det är nån fara för din hund, men håll koll så den inte spyr massvis eller får stora diarrét så den blir uttorkad.