• Kafkaesk

Hur gör ni rent handtag på toalettdörrar, köksluckor osv?

Jag har lite funderingar har kring rengöring och att hålla det hygieniskt rent i hemmet. I synnerhet på alla handtag som finns i ett hem? Hur gör alla andra? För det verkar som om det måste vara ett effektivare sätt än att använda köksrengöringsmedel på alla handtag och sedan försöka undvika att det droppar på golvet. Kan man använda handesinfektions medel till exempel? Några smarta tips hade uppskattats. Tack och hej.

• Svar på tråden Hur gör ni rent handtag på toalettdörrar, köksluckor osv?
  • Seroster

Du har ett immunförsvar av en anledning. Låt det jobba åt dig.

Annars kan du ju ha vanlig T-röd på en trasa som du gnor av handtagen med.

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Alvii

Spray (allrengöring) + torka?

• Alvii

Annars tror jag dollarstore hade en sprit spray, såndär bakteriedödande. Funkar bra

• Ronja 551

Ska jag vara ärlig ha ja inte ens funderat på att torka där köksbordet, toan o andra självklara saker, men inte handtag. Ha då iaf inte haft onormalt mycke sjukdomar varken jag, mannen eller sonen...

• gerd123

Jag gillar Klorin. Är ju betraktat lite som en miljöbov och det säger ju allt om hur effektivt det är. Jag häller lite klorin i en sprayflaska och fyller på med vatten. Badrum och kök blir superrent. Och man ska inte glömma handtag och dörrar.

• Lindsey Egot the only one

Gerd123

Vet du att man ska tvätta rent med vanliga medel innan man använder klorin!
    Klorin luktar enbart när det kommer i kontakt med smuts. Om du städar först vanligt och sedan tar klorin kommer huset stinka mindre simhall.

• gerd123
    LindaEfraim skrev 2012-11-03 05:17:03 följande:
    Gerd123

Vet du att man ska tvätta rent med vanliga medel innan man använder klorin!
    Klorin luktar enbart när det kommer i kontakt med smuts. Om du städar först vanligt och sedan tar klorin kommer huset stinka mindre simhall.
    Hade jag ingen aning om faktiskt.  Man lär så länge man lever. Jag lider inte av att det stinker simhall ett tag hemma men dottern kan rynka på näsan ibland.
  • Lindsey Egot the only one

Det är samma sak när man går och badar att tvättar man håret och kroppen INNAN badet behöver man bara skölja av sig efteråt. Eftersom man redan tvättat bort all smuts innan så kommer kroppen inte lukta klor efteråt.

Men hoppar man i bassängen utan att ha tvättat sig ordentligt med tvål och schampo kommer man inte kunna tvätta bort klor lukten efteråt.

Därför står det alltid TVAGNING INNAN BAD I duschen på simhallarna.

• MeNoLike

Jag sprutar rengöringsspray på dörrarna å torkar båda sidor, på kortsidan och handtagen. Droppar inget

• jimbo

Vid städning så torkas dom av som allt annat , vid magsjuka spritas handtagen många gånger per dag

• ozzian

Inte alls dumt att sprita handtag. Jag hatar dörrar och handtag på tåg och i affärer för man vet att massa snuskiga händer varit där innan mina... Jag tar handsprit på trasa och gnuggar. Så ligger jag inte sjuk när det går vinterkräksjuka.... Enkelt och värt det!

• fortsätt paddla

Våtservetter är underskattat. Används massor i det här hemmet men inte på barnrumpor dock. Dom tar bort det mesta, testa på fettfläckar;)

• Litet My

Ytdecifision? Sånt man har på sjukhus/äldreboenden mm?

• Petrol

Trasa + vatten har alltid funkat för mig när jag tycker de börjar bli på tok för smutsigt iallafall. Annars antar jag att allt bakteriedödande funkar för ändamålet om du inte har några muterade superbakterier hemmavid så att säga.

Svar på tråden Hur gör ni rent handtag på toalettdörrar, köksluckor osv?