• Lady Maria

Går det att få 21 månaders att sova längre på morgonen

Dottern på 21 månader somnar vid 19 på kvällen, sover högst 1,5 timme på dagen och vaknar vid 5 på morgonen.

Jag går och lägger mig tidigt på kvällen för att jag ska hinna sova men det skulle vara riktigt skönt att få sova till 6 istället för till 0445.

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går det att få 21 månaders att sova längre på morgonen
  • cloudberry79

Prova korta dagvilan, annars kanske du kan ta in en liten låda leksaker eller en film till sovrummet innan läggdags och låta henne leka medan du vilar?

(M)amma till V -07 och E -12
  • amanda h

Du kan ju prova att lägga henne lite senare? Vår 20 månaders lägger sig kl 8 och sover till 7 nästan varje morgon. Nu har vi en bebis på 9 veckor också som brukar vakna runt 5, och dom gångerna vår äldsta vaknat av bebisens skrik så har vi bara lagt honom igen och sagt att det fortfarande är natt. Då somnar han snabbt om igen. Har du provat att lägga henne tillbaks i sängen när hon vaknar? 5 är ju faktiskt rätt tidigt att vakna :)

• Mercurialis

Mina barn vaknar (med få undantag) mellan kl 5 och kl 6 varje morgon oavsett när de somnar på kvällen. Så har det varit i stort sett sedan de var nyfödda.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äppelpaj80

Vissa barn vaknar tidigt ändå men det är väl värt att testa att lägga 1h senare? Ni kanske inte ser resultat efter 1 dag. Så har det varit för oss.

• skogsvitter

Tycker det är väldigt tidigt att läggas vid 19 och dessutom förväntas sova 12 timmar? Alla barn har inte 12-timmarsnätter. Då lägger man dem senare helt enkelt.

Fundera också på vad ni gör när hon vaknar. Vi har haft perioder då båda barnen vaknat extremtidigt men vi har varit "hårda" på den punkten genom att ha dem kvar i vår säng och visat tydligt att det fortfarande är natt och att man ska sova. Snart har "perioden" gått över igen. Vi fick dock konsekvenser av de alltför tidiga morgnarna genom att barnen var övertrötta redan på förmiddagen och hela dagen blev åt helvete, så vi var som tvungna att få rätsida på det igen.

• skogsvitter

1½ timme för en nästan 2-åring känns förövrigt också som en osedvanligt lång dagsvila? Jag skulle också fundera över om det är dags att korta ner den avsevärt. Våra sov ca 30-45 minuter i den åldern, absolut inte längre än så och vid 2 års ålder så har de slutat sova helt på dagarna.

• milli79

Vår dotter är 22mån och har börjat hoppa över att sova på dagen. Ibland när hon går upp tidigt sover hon på dan men annars inte, inte ens på förskolan. De gånger hon sover på dagen så går det knappt lägga henne på kvällen, tar ofta 1h el mer. Vi låter henne sova 1h när hon somnar men antar att hon lägger av helt snart. Det är nog olika om det går att påverka eller inte. Ni kan ju testa med att korta sömnen på dagen. 

• milli79

Kan ju tillägga att dottern somnar ca 19.30 och sover till ca 7 då hon inte sover på dagen annars kanske hon somnar 20 el senare.

• Smulan 89

Min son är 2 år på torsdag och sover i eget rum med sin lillebror på 5 mån. Sen de fick eget rum för någon månad sen, så sover båda väldigt bra på natten. Storebror lägger vi vid 20:00 och han vaknar ca 08:00-08:30. Vaknar tidigast 07:30 om han sovit mycket på dagen. Ju mindre han sover på dagen, ju bättre sover han på natten. Nu sover han nästan inte alls på dagen längre. Lite synd, men det blir sov morgon istället. Lillebror vaknar 1-2 ggr varje natt och vill ha mat.

• augustisten

Med min första var det bara att gilla läget, han är snart sex år nu och vaknar fortfarande sällan efter klockan sex. Och tro mig, vi har provat ALLT under dessa år. I morse vaknade han vid fem trots att han var uppe sent - och tyvärr väckte han lillasyster med... Hon är en annan sort och går att påverka mer, men eftersom brorsan vaknar tidigt gör hon oftast det med. Enklast så.

• Neko

Det beror nog både på när de lägger sig och vilken slags personer de är dygnsrytmsmässigt. Min son kunde aldrig sövas tidigt när han var liten oavsett vilken tid jag tog upp honom på morgonen, men han sov länge och gärna på morgonen. Typ midnatt - 10 på förmiddagen ungefär i den åldern.

• hannis

Min son är 2,5 år och han vaknar mellan 5 och 6 varje morgon. Jag har provat allt, lägga senare, lägga tidigare, minska dagsvilan osv men inget hjälper. Han är morgonpigg helt enkelt.

Nu somnar han runt kl 20.00 på kvällarna och sover 1,5 h på dagen. Bara att gilla läget.  

• Björckan

Här är en till som inte gillar sin sons nya vanor...Jag börjar känna mig desperat, han vaknar vid 04. Ibland kvart i, ibland kvart över. Men runt fyra!!!

Vi lägger honom vid 19, men då är han jättetrött. Vi har funderat på att försöka senarelägga läggtiden, men då är jag rädd att han ska bli övertrött och att det ska strula mer p.g.a det.

Jag funderar också på att fråga dagis hur länge han sover på dagarna där. Jag vet att han sover, men inte hur länge. Kanske går det att korta på något sätt.

• syskonsförsök

Min äldsta son är 2 år och 8 månader och vaknar alldeles för tidigt. I morse tyckte han det var dags att gå upp kl 05:15 och väckte då lillebror som egentligen gärna sover till kl 7. Vi blir tokiga men det hjälper ju inte.. Snarare tvärtom. Han är go och glad oftast hela dagarna men enligt dagis trött när det är dags för vilan. Han väcks efter 45 min men är då väldigt svårväckt.

Jättesvårt att veta hur man ska göra. Vi upplevde dock att det blev bättre när vi drog ner dagsvilan. Lägger honom 19:30 och sen sover han till 05-06. Hoppas denna period går över snart. Phu!

Svar på tråden Går det att få 21 månaders att sova längre på morgonen