• skånegås

Sömn 1,5-åring?

Har en 1,5-åring som sover lite tycker jag... I natt mellan kl 22 och 7, vaknade 3 ggr och fick strykas till sömns. Normalt sover han middag ca 45 min. Är ibland svår att söva och stupar inte förrän vid 17-tiden, ibland somnar han redan på förmiddagen. Problemet är att jag är sjukskriven för stressrelaterade besvär och behöver sova rätt mycket... skulle behöva middagssömnen med men har fler barn...

Hur  mycket sover era små? Kan man göra något för att nätterna ska bli längre? Han verkar ju behöva dagssömnen åtminstone vissa dagar? Eller ska man prova att ta bort den?

Han är halva tiden hos sin pappa med och där verkar sömnen inte alls vara något problem utan han somnar lätt och sover bra på natten. Vi samsover, ibland ligger han i en spjälsäng med borttagen sida intill mig. Samsover även hos sin pappa.

• Svar på tråden Sömn 1,5-åring?
  • Flickan och kråkan

Det är ju en rätt orolig tid vid 1,5 - närmandefasen. Min yngsta sov som ett frimärke på mig under ett par månader och sov oroligt. Båda mina har haft ett rätt litet sömnbehov. Vi har plockat dagsvilan vid 2 så vid 1,5 var det riktigt tidig vila som gällde och aldrig mer än en timme.

Svar på tråden Sömn 1,5-åring?