• Anonym

Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??

Hej!

Känner nu att jag inte klarar detta mer.. för dotterns skull. Detta blir långt.

Har en dotter som snart fyller 7 år tillsammans med en manipulativ, (gammal??) missbrukare som i våras kom ut från ett långt fängelsestraff. Jag och pappan har inte varit ett par sen flickan var 1,5 år. Han tog aldrig sitt ansvar nnan han åkte in, ställde ofta in när dom skulle träffas och hade henne aldrig att sova över där för det kom alltid något annat emellan... Han har varit med i ett kriminellt gäng och säkerligen gjort många arga som vill hämnas.
    Han åkte in på hösten 2008 och kom ut nu våren 2012.
    Undertiden har flickan och han endast haft telefonkontakt varannan vecka. Han åkte in för grova brott och blev först dömd till 9 ås fängelse som hovrätten ändrade till 3,5 har jag för mig. jag orkade aldrig ansöka om enskild vårdnad när han satt inne.. jag tyckte bara att det var skönt att "slippa" ha med honom att göra, och sa även till honom att han får en chas när han kommer ut och visa att han ändrat sig annars komer jag göra allt i min makt för att han nte ska ha med flickan att göra. Hon förtjänar en far som finns där hela tiden, och som hon kan va trygg hos. Ingen som gör vad han behagar. 
    Iallafall, när han kom ut såkontaktade han familjerätten där vi kommit fram till att han fortsätter ringa varannan vecka och att dom träffas ett par timar var tredje vecka tillsammans med kontaktperson. För att se att detta är nåt långvarigt. Han har en tendens att så länge det är "lätt" är det roligt sen är det inte intressant längre.

För ett par veckor sen ringde han inte den gången han skulle och jag fick ett sms sent på kvällen att han "precis kom på att det nog kanske var idag han skulle ringt" jag svarde att tjejen fick rnga dan efter när hon kom hem om hon ville. 
    Jag har sen fått höra att hn var full den kvällen och ringde och muckade med en killkompis till min syster, min syster tog även luren och han fortsatte att hålla på och käfta.
    Veckan efter är det dags för dom att ses, den ställer han in pga av sjukdom, han skulle till doktorn den dagen.  (han ställde alltid in grejer förr pga sjukdom så den ger jag inte mkt för även om alla kan bli sjuka).

Han är över 30 år gammal och beter sig som en omogen 16 åring. Att han ringer runt på fyllan och muckar visar bara mig att han inte alls bättrat sig, och dessutom gömmer ringa (vem glömmer ringa sin dotter när dom hörs varannan vecka??!) Meningen var att så småningom hon skulle åka dit till honom. men om han fortfarande beter sig illa så finns  det ännu större chans att någon kommer få för sig att hämnas på honom. Vad händer om hon skulle vara där då?? 
    Och om jag dör, så går vårdnade autmatiskt till honom när han fortfarande inte är kapabel att ta hnd om sig själv. Skrämmande tanke.. :( Flickan har en pappa och två syskon här i vår familj som hon är trygg och har växt upp med.

jag vill iaf begära ensam vårdnad, frågan är om jag får det?? Jag känner inte att lickan är trygg överhuvudtaget med honom, även om hon tycker om honom. Hon vet ju att det är hennes pappa.. men hon vet ju inte om nånting som han gjort och vad konsekvenserna av det kan bli.. Och jag funderar på om han kommer ställa till ett helvete för oss om jag kommer sätta mig emot..

Tips råd..??!  

• Svar på tråden Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??
  • Anonym

Okej kanske för sent för mig att predika om användningen av kondom, i synnerhet med människor man inte vill ha barn med. 

Men jag tycker du ska göra det bästa av situationen och vara samarbetsvillig. Det är din lott som förälder oavsett hur fel du tycker du valt.

• Anonym

Skulle stämt han på enskild vårdnad när han satt inne för det skulle säkert lättare gått genom då. Flickan kan ju ha kvar relationen till sin pappa även om han inte har vårdnad men jag skulle inte heller vilja riskera att mitt barn hamnade hos en sån pappa om jag dog. Avvakta nu och se hur det utvecklar sig. Stäm han om du inte ser någon förbättring efter ett tag.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 10:21:36 följande:
    Okej kanske för sent för mig att predika om användningen av kondom, i synnerhet med människor man inte vill ha barn med.  Men jag tycker du ska göra det bästa av situationen och vara samarbetsvillig. Det är din lott som förälder oavsett hur fel du tycker du valt.

Orka komma med kommentarer om preventivmedel. Gjort är gjort och en sån kommentar ändrar ju knappast faktum att barnet finns.
  • Anonym

Ja aningen sent. det är lätt att vara efterkok.

Det vill jag inte behöva vara igen.. samarbetsvillig har jag varit och jag har aldrig brytit vad vi kommit  överrens om.  Det är inte ritigt det jag vill ha råd om. Jag ser till tjejens bästa annars hade jag valt att bryta direkt när allt etta skedde. men nu har det gått steget längre och jag känner aldrig att hon kommer va trygg hos honom och han alltid kommre kunna komma och gå som han vill. På bekostnad av flickan. Eller man ska bara finnas där och trösta när pappa sviker henne? Och ännu värre att hon hamnar i skottlinjen för nån som vill hämnas vad han gjort? För den risken är inte minimal.. och jag hade aldrig förlåtit mig själv.

• Anonym

Ja jag ångrar verkligen nu att jag inte gjorde det.. men jag hade ingen ork. Och jag ser redan nu att han har kvar samma beteende som innan, men det kanske är bättre att avvakta lite till för att "få mer kött på benen"..

• Anonym

Nej jag vet att vårdnade inte påverkar umgänget på det sättet. Men han får iaf inte vårdnaden automatiskt om jag dör, och han kan inte hämta dottern hur han vill på skolan. Och jag har aningen mer rätt att neka honom att träffa henne om jag märker att han är full eller har tagit nåt annat olämpligt. För det handlar om hennes trygghet.

Jag har också fått höra att där är flera stycken som vill hämnas honom.. men han blånekar och säger att hon skulle va hur trygg som helst hemma hos honom.. mm jo. 

• Anonym

Umgänge har han alltid rätt till så jag förstår inte vad du vill.

• Anonym

Om du läser vad jag skrivit så står det klart och tydligt vad jag vill.

• Anonym

Men minimum ug lär han ha rätt till iallafall om ni hamnar hos tr och nej på det du lämnar här så finns inget som gör att du skulle få ev, däremot när han satt inne på 9 år då hade du fått det direkt men nu är det avtjänat och det kan du inte dra mot han. Visst att komma påverkad till ug är inte bra men det är upp till dig att stoppa endå med bevis och samtal med socialjour innan. Så av det du nämner lär du inte kamma långt

Svar på tråden Begära ensam vårdnad- pappan olämplig??