• Anonym

Någon som har koll på örhängen + nickelallergi?

Tog hål i öronen våren -05 inför mitt bröllop, har använt rött guld/vitt guld & silver örhängen (tror jag). Dock kan jag inte ha mina finaste & dyraste örhängen jag fick i morgongåva de är i rött/vitt guld med diamanter i, ej heller andra örhängen tror de är i silver. Blir alldeles varm om örsnibbarna & superöm redan efter några minuter =( då jag sätter i örhängen. Började känna av detta för några år sedan. Kan ha ringar utan att känna något lika med halsband, tycker dock att byxknappen kan klia om den ligger mot huden så jag har alltid linne emellan.

Vill så gärna ha örhängen, men vad kan jag köpa? Tycker det är bra priser på www.chanti.se men kan jag ha några där tror ni?

• Svar på tråden Någon som har koll på örhängen + nickelallergi?
  • SilverEmma

Testa att pensla dem med genomskinligt nagellack, det gör att jag kan ha vissa öronhängen en kväll iallafall.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym
    SilverEmma skrev 2012-11-03 13:27:55 följande:
    Testa att pensla dem med genomskinligt nagellack, det gör att jag kan ha vissa öronhängen en kväll iallafall.
    tack för tipset ska testa det =), vet inte om jag har något ofärgat lack kvar, går det med färgat annars?
  • Anonym

Jag har nickelallergi..och även fast det är äkta silver och nickelfritt..så reagerar jag. Några timmar går bra.

• Anonym

är det bara stål som är 100% nickelfritt?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-03 13:38:12 följande:
    Jag har nickelallergi..och även fast det är äkta silver och nickelfritt..så reagerar jag. Några timmar går bra.
    ska man kolla upp på vc om ev nickelallergi? jag tror jag är känslig eftersom jag inte kan ha örhängen i alls, får ont efter några minuter bara
  • Kjellgren

"Guldallergi" är inte ovanligt men eftersom guld är stabilt  kan även den flesta guldallergiker använda guldsmycken utan problem. Silver är det många som inte tål eller rättare sagt silverlegeringar.

Nu är det några år sedan jag läste materiallära så jag minns inte vilka guldlegeringar som är mest stabila men jag vill minnas att det åtminstone delvis är så enkelt som att ju högre guldhalt desto bättre.

Titan är annars väldigt vävnadsvänligt, det är inte för inte som titan används för att foga ihop skelettet efter frakturer tex, ben och mjukvävnad tolererar titan väldigt bra.

Nagellack rekommenderar jag inte om du är allergisk, inte heller plastsmycken eftersom de "läcker". Men det är inte säkert att du är allergisk och då fungerar det förstås.

Testa med titansmycken och se om det blir bättre är mitt tips. Titanringar.com hade tidigare örhängen som fungerar bra på mig.

Inom parentes är rent nickel också stabilt och därmed möjligt att använda även för nickelallergiker. I praktiken är det dock mycket svårt att få fram rent nickel, det är nästan alltid förorenat och därmed instabilt. 

• elyse

Jag säger som "Kjellgren" - titan är det mest skonsamma materialet om man är känslig. 

• zarah
    elyse skrev 2012-11-03 13:53:44 följande:
    Jag säger som "Kjellgren" - titan är det mest skonsamma materialet om man är känslig. 
    precis. Jag är super känslig. Kan ha ett falskt örhänge i när jag cyklar  till jobbet när jag väl kommer fram så måste jag ta ut det ( vi snackar 5 minuter att cykla)  och då blir mitt öra svullet och irriterat och kan vara det i flera dagar. Dock är jag piercad på olika ställen och har aldrig reagerat på titan. Så jag säger med titan :)
  • zarah

Glömde säga att jag har testat det med nagellacket. dock är jag så känslig att det inte funkar för mig. Kan dock funka på dig :) Har testat både armband, ringar och örhängen. 

• lindalinaa

Jag är nickel allergiker, de finns olika grad v den allergin och jag är väl nånstans mitt emellan, vissa har svårt att hålla i mynt... Jag kan inte sitta en hel kväll och dricka ur burk tex, då kliar jag dagen efter och får torr eksem i ansikte och på bröst...
    Kan inte ha några smycken i öron förutom sterling siilver eller kirurgiskt stål! Guld smycken går bra kortare stunder... De där är så himla olika från person till person!

• minnizi

hej, jag har också ett problem med örhängen. det är så att örhängena vandrar ner det händer aven om jag har små örhängen. vad är det som är fel?

• Anonym (Polly)
    minnizi skrev 2013-06-02 16:09:42 följande:
    hej, jag har också ett problem med örhängen. det är så att örhängena vandrar ner det händer aven om jag har små örhängen. vad är det som är fel?
    "vandrar ner"?
Svar på tråden Någon som har koll på örhängen + nickelallergi?