• Anonym (Ùndrande)

Tjänstledig för studier + sjukskrivning?

Jag är tjänstledig från en tjänst på 50% för studier 100%, men kommer nu att bli sjukskriven av min läkare 100% och studierna kommer antagligen att avbrytas. Har jag rätt till sjukpenning under tiden studierna pågår? Vad händer om studierna avslutas och jag fortfarande är sjukskriven? Tänker då framförallt på att jag efter tjänstledigheten skall gå tillbaka till mitt arbete, men om jag är sjukskriven går inte detta givetvis.

Vad är ert råd?

• Svar på tråden Tjänstledig för studier + sjukskrivning?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du är sjukskriven från dina studier med studiestöd behåller du ditt studiestöd om din sjukperiod blir godkänd.

Om studierna avbryts kommer din sjukpenning att baseras på den 50 % tjänst som du hade innan du började studera.

Hälsningar
    Fritz, Handläggare

• Anonym (Ùndrande)

Om det är så att jag arbetat på annat ställe 100% sommartid under studierna, kan sjukpenningen beräknas utifrån detta?

• Försäkringskassan

Hej!

Om det är så att man endast har ett  tillfälligt arbete  som varar under två månaderna på sommaren ,  så har arbetsgivaren hand om Dig de första 14 dagarna och när Försäkringskassan tar över på 15; e dagen så räknar vi den sjukpenninggrundande inkomsten på den tillfälliga anställningen för just den sommaren .

Eftersom vi endast kan svara på generella frågor ber jag Dig att kontakta kundcenter på telefon 0771-524 524  för att se vad som gäller i ditt specifika fall  . Öppet vardagarna mellan 8-21, lördag 8-15, söndag 15-21.

Hälsningar

Malin, Handläggare 

Svar på tråden Tjänstledig för studier + sjukskrivning?