• Pudding

Hel kyckling i ugn - varför ska det vara så svårt??

Jag har lagat kyckling många gånger i mitt liv utan att riktigt lyckas. "Kycklingen är färdig när saften är klar utan rosa inslag" typ, står det i instruktionerna. Men när saften äntligen är helt klar tycker jag att kycklingen är torr och tråkig. Jag använder en glasgryta med lock i och lägger kycklingen i ugnen på 175 grader, enligt receptet. Det måste finnas ett sätt att få den helt genomstekt OCH saftig. Men hur??

Eller brukar ni acceptera att köttsaften inte är fullkomligt färglös?

• Svar på tråden Hel kyckling i ugn - varför ska det vara så svårt??
  • GladaFrun

Använd en köttermometer

• eliten

Beror lite på vart du testar, nära benen så kan ju köttsaften vara röd även när den är genomstekt..
    Enklaste är att använda termometer!

• Queenie70

Fyll kycklingen med lite frukt och grönsaker.

• kajzawargh

Vilken temperatur på ugnen och temperatur när kycklingen är klar? Hur får ni knaperstekt skinn?

• Pudding
    Queenie70 skrev 2012-11-03 18:57:31 följande:
    Fyll kycklingen med lite frukt och grönsaker.
    Jag fyller den med citron.
    eliten skrev 2012-11-03 18:57:08 följande:
    Beror lite på vart du testar, nära benen så kan ju köttsaften vara röd även när den är genomstekt..
    Enklaste är att använda termometer!
    Nej, köttsaften ska inte vara röd, däremot är ju köttet lite rött närmast benet - inte samma sak.

Jag har tyvärr ingen termometer som kan sitta i ugnen och jag inbillar mig att temperaturen sjunker onödigt mycket om jag tar ut den och tempar innan den är färdig... frustrerande.

• sirisdotter

I lergryta är det enkelt att fixa hel kyckling i ugn.  Brukar fylla den med vad jag råkar ha hemma;  äpplen,  lök,  morötter,  persilja exempelvis.  Stektermometer underlättar.

• fortsätt paddla

Jag gör kyckling i stekpåse. Det brukar funka.

• Maturo

Det är inte svårt, min make gör grym hel kyckling. Men jag vet iofs inte hur han gör!  

Svar på tråden Hel kyckling i ugn - varför ska det vara så svårt??