• Free Spirit Free Love

kastrering av tik

Hej! Jag skulle vilja få veta lite olika erfarenheter av kastrering av tik. Vi funderar på att göra de på våran tik då hon blir så himla stressad av att löpa, hennes drifter gör att hon inte kan umgås med andra tikar när hon löper för hon ska bara på och jucka! Hon går på dagis där de går hanar och tikar separerade, men pga hennes beteende får hon inte vara där när hon löper pga att hon stör de andra tikarna så mkt! Vi märker även hemma hur hon är lite extra stressad... Våran hund kommer ändå aldrig gå i avel pga att hon är blandras och dessutom allergiker. Ja vill veta i vilken ålder ungefär man ska göra det, och hur de kommer påverka henne i framtiden! Jag vet att det är väldigt individuellt, men berätta gärna om de olika möjliga konsekvenserna! Tack på förhand!

• Svar på tråden kastrering av tik
  • Sarhan

Vi kastrerade vår tik när hon var 1½. Har bara varit positivt. Är också en blandras och allergiker. Har även en sammanväxning i ryggen som är medfödd, vilket vi fick veta efter kastreringen. Dem varnade oss för att hon kunde gå upp i vikt och att pälsen kan förändras men de positiva sakerna övervägde. Hon slipper det jobbiga med att löpa och slipper drabbas av juverinflammation. Vi har inte ångrat oss en enda gång utan tycker bara att det är skönt, både för henne och för oss. Vi slipper ha henne hemma vid löpning och behöver inte oroa oss för tjuvparning och oönskade valpar.

• Tessa606

Jag har kastrerat båda mmina tikar och är jättenöjd med detta, jag har gjort det på Blå Stjärnan i Gäteborg, där gör de detta via titthål så det blir en relativit liten operation med snabb återhämtning

Båda mina var runt 3 1/2 år när det gjordes, det man ska vara noga med är var i löpcykeln de är, inte för nära löp och absolut inte när de "skulle" fått valpar om man hade parat dem.

Den första av mina har blivit mycket piggare och gladare, den andra är det inte så länge sedan ( 3 veckor) så där har vi inte märkt något än

Pälskvalitet kan förändras, de kan få lättare att gå upp i vikt och de kan bli inkontinenta

• Joico

(värt att poängtera är att livmodern inte tas bort vid titthålskastrering. risken för livmoderinflammation kvarstår alltså!)

• Fanny b

Jag har låtit kastrera en tik av medicinska skäl. Kastraktionen fungerade som det var tänkt, hon slutade gå ned sig i samband med löpen. En konsekvens av kastration kan vara inkontinens, den kan botas genom medicin.  Ämnesomsättningen förändras efter en kastraktion så det finns risk för att kastrerade hundar har lättare att bli överviktiga, detta kan dock förebyggas genom motion och se till att hunden inte för mycket att äta.

• victory tilly

Enligt min veterinär måste tiken ha löpt 2 ggr innan man kan göra det. Min hade löpt 3 ggr och sista gången blev hon skendräktig. Då blev beslutet ännu lättare att ta! (Hon är renrasig Jack Russell, men inte rätt typ att föra vidare via avel)
    Hon kastrerades (heter bara så när man helt tar bort livmoder och äggstockar, genom titthål blir det bara sterilisation) när hon var närmare 2 år och är nu 9. Har inte gått upp ett gram och mår som en prinsessa. Kostade visserligen en slant, men värt varenda krona att slippa löp, både för henne och oss.
    Värt att nämna också är att vi fick 10% billigare försäkring efteråt då livmoderinflammation är den vanligaste "skadan" på hund.

• Tessa606
    victory tilly skrev 2012-11-03 22:57:26 följande:
    Enligt min veterinär måste tiken ha löpt 2 ggr innan man kan göra det. Min hade löpt 3 ggr och sista gången blev hon skendräktig. Då blev beslutet ännu lättare att ta! (Hon är renrasig Jack Russell, men inte rätt typ att föra vidare via avel)
    Hon kastrerades (heter bara så när man helt tar bort livmoder och äggstockar, genom titthål blir det bara sterilisation) när hon var närmare 2 år och är nu 9. Har inte gått upp ett gram och mår som en prinsessa. Kostade visserligen en slant, men värt varenda krona att slippa löp, både för henne och oss.
    Värt att nämna också är att vi fick 10% billigare försäkring efteråt då livmoderinflammation är den vanligaste "skadan" på hund.

Också fel, det heter visst kastrering när man gör via titthål, vid sterelisring löper de fortfarande och de gör de inte när man tar bort äggstockarna via titthål.
  • Tessa606
    Joico skrev 2012-11-03 23:23:29 följande:
    Vi kan få halva var. 
    Risken för hormonell livmoderinflammation försvinner vid titthålsoperation. Men risken för bakteriell kvarstår.

Du får 25% och jag 75% Då risken för bakteriell är större vid förlöp och höglöp för då är livmodern "mer öppen" eller nått...
  • Dexter dot com

Jag har bara positiva erfarenheter av kastrering av både tikar och hanar. Ju tidigare du kastrerar ju mindre risk för juvertumörer senare i livet.
    Det negativa som kan uppstå är inkontinens,viktökning och taskig päls. Man ska även tänka på att en osäker/instabil hund kan bli värre då hormonproduktionen försvinner. 

• Free Spirit Free Love

Tack för alla svar! Min tik är nu 1 år och 2 månader, i ungefär vilken ålder ska man göra det? Jag har hört att vissa tikar "aldrig växer upp", utan förblir unghund i sinnet resten av sitt liv efter att ha blivit kastrerade. Finns de någon saning i det?

• Allvetaren
    Dexter dot com skrev 2012-11-04 10:51:19 följande:
    Jag har bara positiva erfarenheter av kastrering av både tikar och hanar. Ju tidigare du kastrerar ju mindre risk för juvertumörer senare i livet.
    Det negativa som kan uppstå är inkontinens,viktökning och taskig päls. Man ska även tänka på att en osäker/instabil hund kan bli värre då hormonproduktionen försvinner. 

Det här med hormonproduktionen är lite spännande. Att den försvinner är fel, sjunker gör den definitivt. MEN vid kastration av tik är risken snarare större att tiken blir tuffare efter, då östrogenhalten sjunker så pass att den blir lägre än testosteronhalten (som inte förändras).
  • Dexter dot com
    Allvetaren skrev 2012-11-04 21:21:20 följande:

Det här med hormonproduktionen är lite spännande. Att den försvinner är fel, sjunker gör den definitivt. MEN vid kastration av tik är risken snarare större att tiken blir tuffare efter, då östrogenhalten sjunker så pass att den blir lägre än testosteronhalten (som inte förändras).
    Menar du att en osäker och ostabil tik skulle bli bättre och stabilare med ett gott självförtroende efter en kastrering? 
  • Allvetaren
    Dexter dot com skrev 2012-11-05 06:51:26 följande:
    Menar du att en osäker och ostabil tik skulle bli bättre och stabilare med ett gott självförtroende efter en kastrering? 
    En osäker tik, möjligtvis ja. En ostabil har ju troligtvis andra problem. Allt beror ju vad man lägger in i orden och vad som orsakat det. Jag har väl inte någonstans nämt det som något positivt?
    Men som exempel på vad jag menade (väldigt förenklat): En hanhundsaggressiv hanhund kan bli bättre med hjälp av kastration (ja, som sagt, förenklat exempel). En tikaggressiv tik däremot som blir kastrerad riskerar att bli ätter värre efteråt i och med att testosteronhalten nu är högre än östrogenhalten, vilket innebär bl a sänkt aggressionströskel. 
  • Dexter dot com
    Allvetaren skrev 2012-11-05 09:41:51 följande:
    En osäker tik, möjligtvis ja. En ostabil har ju troligtvis andra problem. Allt beror ju vad man lägger in i orden och vad som orsakat det. Jag har väl inte någonstans nämt det som något positivt?
    Men som exempel på vad jag menade (väldigt förenklat): En hanhundsaggressiv hanhund kan bli bättre med hjälp av kastration (ja, som sagt, förenklat exempel). En tikaggressiv tik däremot som blir kastrerad riskerar att bli ätter värre efteråt i och med att testosteronhalten nu är högre än östrogenhalten, vilket innebär bl a sänkt aggressionströskel. 
    Tack för svar, då förstår jag hur du menar!
Svar på tråden kastrering av tik