Min dotter vill inte bo hos sin pappa!
Hej alla!
Behöver råd angående min dotter på 9 år. Jag o pappan gick isär för 6 år sen o vi har haft barnen på halvtid sen dess.Storebror är 12 år o dottern 9 år. Ingen av dom har egentligen trivts med att flytta fram o tillbaka men sen ett par år har vi dom 2 veckorsvis o d funkar bättre för det blir inte lika "hattigt" fram o tillbaka. Sen ett par år har min dotter då o då uttryckt en önskan att bo hos mig på heltid vilket vi oxå tagit upp med pappan(Vi har en okej kommunikation)men första gången vi diskutera tyckte han att han ville ha en förklaring av henne varför hon inte ville bo där.Han har en partner o en ny son som nu är 3 år. Men att som 7 år som hon var då försöka sitta o förklara varför gick ju inte, hon är ju ett barn vilket jag poängtera att hon uttrycker sina känslor men kmr inte kunna sätta ord på allt. Han tyckte ändå att han ville veta vad han o hans nya gjorde för fel så dom kunde ändra på sig(Jättebra) men inget var direkt fel utan hon ville bara bo hos mig, o det svaret acceptera han då inte. Till saken hör att både han o hans nya är väldigt stränga o d har jag sagt ifrån om, han tog själv upp saken en gång om att dom 2 hade diskuterat detta o tyckt så själva o skulle tona ner det. Vilket nog inte har skett i någon större bemärkelse. Har fått höra från hans egen far o dennes sambo att dom tycker att dom är jättestränga o gör stor skillnad på barnen o det nya barnet, men inget jag kan ta upp för d är sagt i förtroende.Finns hur mycke som helst ja skulle kunna skriva men d blir för långt. Han är inte pedagogisk för fem öre o mina barn vågar inte prata med honom om sånt. Nu ringde hon ikväll o grät(passa på när hon var hos en kompis)o ville flytta till mig o ja sa att hon får säga d till sin pappa men d vågar hon inte för då kmr han vara arg o ledsen ända tills hon ska till mig igen.Hur ska jag gå vidare?Jag vet att om jag ringer till veckan o tar upp detta kmr hon få ett helvete o han kmr ändå inte gå med på det även om jag ber honom att inte ställa på henne.Han vill se ett skäl till att hon ska flytta o vill se tydligt att hon mår dåligt men hon vågar ju inte visa detta för honom. O tro mig vi har tagit upp detta ett par ggr men nu får d vara nog. Hur lägger ja upp detta bäst???