• Linda 091

Min dotter vill inte bo hos sin pappa!

Hej alla!
    Behöver råd angående min dotter på 9 år. Jag o pappan gick isär för 6 år sen o vi har haft barnen på halvtid sen dess.Storebror är 12 år o dottern 9 år. Ingen av dom har egentligen trivts med att flytta fram o tillbaka men sen ett par år har vi dom 2 veckorsvis o d funkar bättre för det blir inte lika "hattigt" fram o tillbaka. Sen ett par år har min dotter då o då uttryckt en önskan att bo hos mig på heltid vilket vi oxå tagit upp med pappan(Vi har en okej kommunikation)men första gången vi diskutera tyckte han att han ville ha en förklaring av henne varför hon inte ville bo där.Han har en partner o en ny son som nu är 3 år. Men att som 7 år som hon var då försöka sitta o förklara varför gick ju inte, hon är ju ett barn vilket jag poängtera att hon uttrycker sina känslor men kmr inte kunna sätta ord på allt. Han tyckte ändå att han ville veta vad han o hans nya gjorde för fel så dom kunde ändra på sig(Jättebra) men inget var direkt fel utan hon ville bara bo hos mig, o det svaret acceptera han då inte. Till saken hör att både han o hans nya är väldigt stränga o d har jag sagt ifrån om, han tog själv upp saken en gång om att dom 2 hade diskuterat detta o tyckt så själva o skulle tona ner det. Vilket nog inte har skett i någon större bemärkelse. Har fått höra från hans egen far o dennes sambo att dom tycker att dom är jättestränga o gör stor skillnad på barnen o det nya barnet, men inget jag kan ta upp för d är sagt i förtroende.Finns hur mycke som helst ja skulle kunna skriva men d blir för långt. Han är inte pedagogisk för fem öre o mina barn vågar inte prata med honom om sånt. Nu ringde hon ikväll o grät(passa på när hon var hos en kompis)o ville flytta till mig o ja sa att hon får säga d till sin pappa men d vågar hon inte för då kmr han vara arg o ledsen ända tills hon ska till mig igen.Hur ska jag gå vidare?Jag vet att om jag ringer till veckan o tar upp detta kmr hon få ett helvete o han kmr ändå inte gå med på det även om jag ber honom att inte ställa på henne.Han vill se ett skäl till att hon ska flytta o vill se tydligt att hon mår dåligt men hon vågar ju inte visa detta för honom. O tro mig vi har tagit upp detta ett par ggr men nu får d vara nog. Hur lägger ja upp detta bäst???

• Svar på tråden Min dotter vill inte bo hos sin pappa!
  • FruOMor

Låt henne flytta hon är stor nog att bestämma själv vilket pappan borde fatta han med.. Han vill väl oxå sitt barns bästa?

• Linda 091
    FruOMor skrev 2012-11-03 21:20:17 följande:
    Låt henne flytta hon är stor nog att bestämma själv vilket pappan borde fatta han med.. Han vill väl oxå sitt barns bästa?
    Ja man tycker att han borde det men han tänker mer på sig själv.Självklart är ja glad att han vill att hon ska bo där men inte om hon inte vill själv.Han har alltid stört sig på att bägge barnen velat bo hos mig o att dom alltid längtar efter mig men inte honom. Inget jag kan hjälpa men nåt han har svårt för att acceptera o han retar sig på det o d får dom säkert höra. Tack för ditt svar!
  • Anonym (*!*)

Be henne att prata med kuratorn på skolan, viktigt är då att hon tar upp ALLA punkter som är skäl att inte vilja bo hos pappan. Om kuratorn anser att hon inte mår bra av delat boende så kommer en anmälan att skickas till sociala som startar en utredning. Makens då 8 åring gjorde så och h*n är sedan 2 år heltid här.

• Linda 091
    Anonym (*!*) skrev 2012-11-05 09:04:57 följande:
    Be henne att prata med kuratorn på skolan, viktigt är då att hon tar upp ALLA punkter som är skäl att inte vilja bo hos pappan. Om kuratorn anser att hon inte mår bra av delat boende så kommer en anmälan att skickas till sociala som startar en utredning. Makens då 8 åring gjorde så och h*n är sedan 2 år heltid här.
    Tack för rådet! Men en utredning är inte nödvändigt som d är nu.Hon är faktiskt här nu för han hade läst sms mellan oss igår o ringde upp mig direkt o ville inte ha henne där om hon kände så.Han uttrycker sig väldigt hårt(till mig) men d är för att han blir sårad så nu får vi se hur länge d blir. Hon är jätteglad för att vara här men orolig för sin pappa som är ledsen. Så nu får vi ta d i etapper så hon får känna sig för.Men tackGlad
  • Anonym (Mamma)

Jag och barnens pappa har varit separerade i snart 8 år och vi har vv. Men när vår dotter var ca 10 år ville hon plötsligt inte bo hos pappa utan stanna här. Jag och mitt ex har hela tiden haft en öppen dialog och aldrig smutskastat varandra inför barnen eller i andra sammanhang heller. Det har hela tiden varit vårt gemensamma mål att bägge föräldrarna och en bra relation är viktig för lyckliga och trygga barn! Så, resultatet blev efter ett lugnt samtal att vår dotter valde att stanna här på måndagen när de andra åkte till pappa och sen var hon där över helgen... Jag uppmuntrade henne att åka till pappa någon kväll i veckan efter ett tag och sen sova här hemma. Två månader senare valde hon att återigen bo vv. Idag är hon 15 snart 16 år och är så lycklig och tillfreds med att ha både mamma & pappa. Hon pratar fortfarande om den korta perioden när hon inte ville bo hos pappa som hon fortfarande inte kan förklara varför. Hon säger att det måste berott på att hon kände sig mer hemma här... Hon tackar mig än idag för att jag pushade henne att "hälsa på" pappa under den perioden och att vi pratade jättemycket om hur viktiga våra föräldrarelationer faktiskt är och de inte kommer av sig själv!! Slutar man träffas, slutar man ha vardag och diskussioner och för resonemang och man bara "flyter" brevid varandra då har man ingen RELATION! Så, låt dottern bo hos dig ett tag, men uppmuntra henne att flytta tillbaka till pappa och lyft den relationen. Du kommer känna dig som en mycket bättre mamma om du ger ditt barn möjligheten istället för att tänka "jag har min dotter alltid, hon valde mig..." pappa är inte bra....

• Anonym (mm)

Jag tänker att det kanske är så att bror och syster inte ska följa varandra hela tiden.

Kanske flickan kan vara en vecka i månaden samt en helg hos pappa?  Då får de ju lite egentid med pappa också utan att syskonet är med.

Svar på tråden Min dotter vill inte bo hos sin pappa!