Ska en rottfylld tand ha missfärgning/göra ont?
Har en rotfylld tand som är svart/grå runt fyllningskanten. Dessutom så ser man om man tittar i rätt ljus att missfärgningen fortsätter runt inuti hela tanden. Denna tanden har en spricka på ena sidan som är lika lång som den delen av tanden som sticker upp.
Självklart gör tanden också ont ofta och kliar och känns konstig resten av tiden.
Så här ska det väl ändå inte vara? Vad kan jag göra åt det mer än att bara dra ut den?
Var gjort hos landstinget. går det att på något sätt få dem att fixa detta utan att behöva betala en förmögenhet?
Har försökt reklamera men då verkade det inte gå alls om man ska tro den sköterskan.
Kan dra historian om bråktanden lite kort:
Jag rotfyllde min tand för tredje gången för ca. 1,5 år sedan, har haft problem med den enda sedan dess, samma problem som innan utan någon förbättring.
Har haft problem med samma tand i ca 6 år, innan var det en väldigt infekterad mjölktand som satt där som drogs ut akut. (jag var 14)
Har varit hos tre olika tandläkare under dessa åren. För två år sedan gjordes första försöket till en ordentlig lagning, tandläkaren gjorde ej en permanent rotfyllning.
Flyttade och gick till en annan som gjorde de två andra,
Hade innan haft en som bara gjorde lagningar under några år.
Har inte kunnat göra något åt den sedan senast eftersom jag blev gravid strax efteråt och bytt landsting och jag vill verkligen inte betala en gång till för att de ska få gräva i min mun utan resultat. Dessutom har jag bytt landsting sedan dess.
Helst av allt vill jag bara dra ut tanden, hos tandläkaren som gjorde första lagningen fick jag höra att det fanns en chans att jag då skulle få en visdomstand där då de annars inte har någon plats i min mun.