• osito

Ska en rottfylld tand ha missfärgning/göra ont?

Har en rotfylld tand som är svart/grå runt fyllningskanten. Dessutom så ser man om man tittar i rätt  ljus att missfärgningen fortsätter runt inuti hela tanden. Denna tanden har en spricka på ena sidan som är lika lång som den delen av tanden som sticker upp.
    Självklart gör tanden också ont ofta och kliar och känns konstig resten av tiden.

Så här ska det väl ändå inte vara? Vad kan jag göra åt det mer än att bara dra ut den? 
    Var gjort hos landstinget. går det att på något sätt få dem att fixa detta utan att behöva betala en förmögenhet?
    Har försökt reklamera men då verkade det inte gå alls om man ska tro den sköterskan.

Kan dra historian om bråktanden lite kort:

Jag rotfyllde min tand för tredje gången för ca. 1,5 år sedan, har haft problem med den enda sedan dess, samma problem som innan utan någon förbättring.
    Har haft problem med samma tand i ca 6 år, innan var det en väldigt infekterad mjölktand som satt där som drogs ut akut. (jag var 14)

Har varit hos tre olika tandläkare under dessa åren. För två år sedan gjordes första försöket till en ordentlig lagning, tandläkaren gjorde ej en permanent rotfyllning.
    Flyttade och gick till en annan som gjorde de två andra, 
    Hade innan haft en som bara gjorde lagningar under några år.

Har inte kunnat göra något åt den sedan senast eftersom jag blev gravid strax efteråt och bytt landsting och jag vill verkligen inte betala en gång till för att de ska få gräva i min mun utan resultat. Dessutom har jag bytt landsting sedan dess.

Helst av allt vill jag bara dra ut tanden, hos tandläkaren som gjorde första lagningen fick jag höra att det fanns en chans att jag då skulle få en visdomstand där då de annars inte har någon plats i min mun.

• Svar på tråden Ska en rottfylld tand ha missfärgning/göra ont?
  • Queenie70

En rotfylld tand ska ju vara död och inte kunna göra ont.

• kaffe

Vad menar du med" ej permanent rotfyllning" ? Är tanden ens rotfylld?

• osito

Ja, det är vad jag också trodde skulle hända. Men tji fick jag!

• BinaBurner

Men om de rotfyller så tar de ju bort nerven? Om den är rotfylld så kan det inte vara själva tanden som smärtar, utan tandköttet eller något. Jag har en rotfylld tand och den är också lite mörkare/gråaktig.

• osito
    kaffe skrev 2012-11-04 15:01:10 följande:
    Vad menar du med" ej permanent rotfyllning" ? Är tanden ens rotfylld?
    Ja, den är idag helt rotfylld.

Ska försöka komma ihåg hur det förklarades... Tror det var så att hen helt enkelt inte la på den starkaste fyllningen ovanför då tanden skulle behöva rensas mer än vad som kunde göras vid det tillfället.

Var två år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt hur den första fyllningen gjordes. Men idag ska den teoretiskt sett inte ha några problem. 
  • osito
    BinaBurner skrev 2012-11-04 15:03:37 följande:
    Men om de rotfyller så tar de ju bort nerven? Om den är rotfylld så kan det inte vara själva tanden som smärtar, utan tandköttet eller något. Jag har en rotfylld tand och den är också lite mörkare/gråaktig.
    Ja, funderar på om det är så att rotfyllningen misslyckades. För är inte tandköttet jag har ont i utan det är tanden som är problemet. 
    Har din rotfyllda tand helt bytt färg eller är det bara runt rotfyllningen? Min har som en mörk ring runt fyllningen men själva tanden är normalfärgad, verkar bara vara tunnare än de andra 
  • kaffe
    osito skrev 2012-11-04 15:10:51 följande:
    Ja, den är idag helt rotfylld.

Ska försöka komma ihåg hur det förklarades... Tror det var så att hen helt enkelt inte la på den starkaste fyllningen ovanför då tanden skulle behöva rensas mer än vad som kunde göras vid det tillfället.

Var två år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt hur den första fyllningen gjordes. Men idag ska den teoretiskt sett inte ha några problem. 

Om tanden inte är färdigrensad så är tanden inte rotfylld. Man rotfyller efter det att man rensat klart tanden. En inte färdigrensad tand har bakterier kvar i tandpulpan/rotkanalerna, vilket gör att man kan få ont.
  • osito

Jag uttryckte mig fel i trådstarten, jag ber om ursäkt för det.

Men som sagt, nu så ska den enligt tandläkaren vara rotfylld och då precis som du säger helt rensad.
    Men fortfarande gör tanden ont. Så då den borde inte vara rotfylld som tandläkaren påstod utan hen har gjort fel?
     Du vet inte om jag kan göra något åt det? Har som sagt försökt prata med mottagningen utan resultat. 

• kaffe
    osito skrev 2012-11-04 15:25:51 följande:
    Jag uttryckte mig fel i trådstarten, jag ber om ursäkt för det.

Men som sagt, nu så ska den enligt tandläkaren vara rotfylld och då precis som du säger helt rensad.
    Men fortfarande gör tanden ont. Så då den borde inte vara rotfylld som tandläkaren påstod utan hen har gjort fel?
     Du vet inte om jag kan göra något åt det? Har som sagt försökt prata med mottagningen utan resultat. 

Om tandläkaren gjort något fel går ju knappast att svara på, men troligtvis inte. Prognosen för att en rotfylld tand ska läka är ca 80-85%.  Har man kvarstående värk i en rotfylld tand beror det sannolikt på att det finns bakterier kvar antingen  i själva rotkanalen, som man inte kommer åt via tanden, eller på att det finns bakterier utanför rotspetsen. För att komma åt dom behöver man göra en operation alternativt göra om rotfyllningen och vidga rensningen av rotkanalerna ytterligare, men inte ens då är prognosen 100% att tanden läker. Det kan också vara en spricka i din tand och det är därför det gör ont.
  • osito

Jo, jag har en spricka i tanden som blev efter första lagningen. Men är precis samma ont som innan lagningen också så är nog inte bara den.

Om jag skulle dra ut den här tanden, skulle problemen då troligtvis försvinna?

(Och tack så jättemycket för ditt svar! Var precis ett sådant jag hade hoppats på när jag öppnade tråden) 

• Kjellgren
    osito skrev 2012-11-04 15:57:44 följande:
    Jo, jag har en spricka i tanden som blev efter första lagningen. Men är precis samma ont som innan lagningen också så är nog inte bara den.

(Och tack så jättemycket för ditt svar! Var precis ett sådant jag hade hoppats på när jag öppnade tråden) 
    Troligen försvinner besvären om tanden tas bort. Dock kan det finnas kvarstående infektion som behöver åtgärdas också.

Det finns tyvärr ingen garanti för att tänderna bakom vandrar fram och täpper till luckan efter en borttagen tand. Ofta blir det lite bättre i överkäken än i underkäken men det beror också på vilket bett du har och hur käkhålans nedre begränsning ser ut (den kan förhindra tandförflyttning).

Om jag förstår dig rätt gick du med tanden halvrensad under en längre tid, något som kan försämra prognosen. Även om det på schematiska bilder ser ut som om man bara har en bred rotkanal i varje rot så ser kanalsystemet inte ut så i verkligheten utan är det betydligt större virrvarr som är svårt att rensa ut mekaniskt.

Vanligen har man ca 1 års garanti på rotfyllningar, om man gör om den hos den tandläkare eller folktandvård där man gjorde rotfyllningen. Byter man landsting eller går till en privattandläkare kan de inte göra om behandlingen utan kostnad med mindre än att de av pur välvilja bjuder på behandlingen. Tyvärr.

Jag vet inte om Kaffe också är tandläkare men i vilket fall instämmer jag i det Kaffe skriver. 
  • kaffe
    osito skrev 2012-11-04 15:57:44 följande:

Sannolikt ja. Men att ta ut en tand kan också ge komplikationer.  Det kan bli infektioner och skadkor på nerver som kan ställa till problem efteråt. Nervkskador är iofs mkt ovanligt och infektioner läker.
  • Tandmannen

Jag har också en rotfylld tand som nu efter 1 år börjar ömma runt omkring den och speciellt under tanden har det börjat göra lite ont om jag lägger fingret på kinden och trycker lite så att säga.

Kan det betyda att det har blivit infektion under tanden eller runt tanden? fyfan! jag har varken råd eller gillar tandläkare och vill inte bli tandlös heller.  Har någon varit med om detta? hittar ingenting på nätet om just detta.

• Voluptuous Shalimar

Låter som en spricka som går ner i roten vilket medfört att du fått en inflammation under tanden och det är trycket som för att det värker. Gå genast till tandläkaren innan det blir värre, i värsta fall kan inflammationen sprida sig till käkbenet och då har du problem på riktigt. 

I nuläget får du troligen antibiotika och tanden dras ut. Sitter den så långt bak att den ev. kan ersättas av framväxande visdomstand så innebär utdragning inte heller något rent estetiskt.

Svar på tråden Ska en rottfylld tand ha missfärgning/göra ont?