• Cornellia

Ålder för att uppskatta leksaksspis?

Vi funderar på att köpa en leksaksspis/kök till sonen i julklapp. Då kommer han att vara 15-16 månader.

Är han för liten för att uppskatta en spis? Kanske man ska vänta med det tills han fyller 2 i september.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Ålder för att uppskatta leksaksspis?
  • vi och pyret

Mina pojkar har älskat spisar och kastruller från tidig ålder. Från ca 1 års ålder har de kokat och bakat:)

• Bling1975

Tror det är perfekt, min brorson fick en förra julen då han var 1,5 år och det är en storfavorit.

• Ramborg

Min flicka fick en när hon var 1 och jag troddehon var för liten, men hon började direkt att laga mat med de små grytorna och bjuda oss att smaka från sleven.

42.
  • Ramborg

Min flicka fick en när hon var 1 och jag troddehon var för liten, men hon började direkt att laga mat med de små grytorna och bjuda oss att smaka från sleven.

42.
  • Erfdgt

Vår dotter tyckte det var som roligast mellan 2-5års ålder, speciellt kring 3-4år, då lekte hon som mest med den. Nu när hon snart är 6år, så har hon sålt spisen och köpt sig en Barbie-bil istället :P

• Cornellia
    Erfdgt skrev 2012-11-04 16:22:06 följande:
    Vår dotter tyckte det var som roligast mellan 2-5års ålder, speciellt kring 3-4år, då lekte hon som mest med den. Nu när hon snart är 6år, så har hon sålt spisen och köpt sig en Barbie-bil istället :P
    Men tyckte hon att den var helt ointressant vid 1,5?
  • Erfdgt
    Cornellia skrev 2012-11-04 16:34:00 följande:
    Men tyckte hon att den var helt ointressant vid 1,5?
    Ja, visst smällde hon lite med pannorna och sådär, men att riktigt leka att hon lagade mat började hon inte med förrän senare. Före hon var kring 2år, så var andra leksaker roligare faktiskt.
  • Veritaslux

Min dotter är 16 månader och hon kommer få en spis i julklapp. Hon har precis börjat leka lekar där hon imiterar och härmar. Hon ska sedan en tid tillbaka göra allt vi vuxna gör, som att borsta håret, rita/skriva, torka med trasan och den sista veckan har det gått till mer avancerat där hon börjat mata, borsta tänderna på nallen osv på helt eget initiativ. Jag tror spisen kommer bli mycket uppskattad...

På dagis har de ett "kök" och där är alla små barnen mer eller mindre, även om det handlar om att banka, slamra och öppna/stänga ugnsluckan.  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Liinnda1

min son blir 2 år i januari, han kommer få en spis i julklapp. tror det kommer uppskattas då han leker mycket med kompisens spis när vi är där :) om ni märker att er son inte vill leka med spisen så kan ni ju ställa undan den och testa när han är lite äldre :)

• Antilopen

Min son har lekt med spis och kastruller hemma hos gammelfarmor, han är 13 månader och förstår att locken ska sitta på kastrullerna och att man vispar med vispen. Han verkar tycka att det är kul! Tror inte att din är för liten

• Zixi

Min dotter fick en leksaksspis i julklapp förra året (när hon var 17 månader) och hon älskade den direkt! Hon hade redan lekt rollekar ett tag så det var en perfekt present. Hon har sedan dess lekt med spisen DAGLIGEN, nu är hon nart 2,5. Våra morgonrutiner omfattar idag 20 minuters lek vid spisen i väntan på att vi ska gå till dagis och så fort hon kommer hem leker hon en stund vid spisen igen

Kan tipsa om jättefina grönsaker och prisvärda kastruller på IKEA. Vi har även IKEAs kök men microdelen monterade vi bara på för några veckor sedan då hon inte riktigt kunde nå den innan.

2010-07-20 3040/50
  • spökplumpen

Sonen fick sitt leksakskök när han fyllde 2år och han älskade det verkligen. Men vid 2,5 var det roligare att bända av luckorna så vi tog bort det. Får se när vi tar fram det igen, han är 3 nu. Han är verkligen inte våldsam av sig så att han med flit förstörde grejer gjorde oss väldigt förvånade.

Svar på tråden Ålder för att uppskatta leksaksspis?