• Anonym (Nano)

Är han empatistörd?

Jag tror att jag har ett förhållande med en man som är empatistörd. Ibland gör han väldigt konstiga saker som gör mig både upprörd och ledsen, men han förstår aldrig att han sårat mig ens när jag försöker förklara. 

Till exempel kan han bara gå ifrån rummet mitt i när jag berättar något viktigt och som gjort mig ledsen på jobbet. Jag blir alltid paff när det händer, och letar rätt på honom igen när han plötsligt sitter framför datorn och spelar spel eller nåt annat. Frågar varför han bara gick. "Jag ville spela", säger han då. "Jaha, men jag hade ju inte berättat klart", svarar jag. "Okej, men jag var inte intresserad av att höra fortsättningen", kontrar han.  

Sånt här händer alltså för jämnan och det är inte bara mot mig han gör såhär. Har varit med om att han suttit och pratat med nån på en middag, och plötsligt när personen säger vad den jobbar med eller nåt liknande och han tappar intresset för den kan han plötsligt vända sig om och börja prata med nån annan i stället. Det uppkommer alltså många pinsamma situationer pga min man som jag försöker rädda. Märker ju att folk tycker att han beter sig känslokallt och arrogant, att han helt enkelt sårar ganska många pga detta. 

Har försökt prata med honom om det här, men jag når inte fram. Han verkar bara tycka att andra är fåniga som har sina sociala regler med allt. Att jag blir sårad tycker han också mest är jobbigt.

Det har gått så långt att jag funderar på att lämna honom pga hans beteende.  

• Svar på tråden Är han empatistörd?
  • Anonym (Moon)

Är han speciell av sig när det kommer till andra saker också? Jag får lite Aspergers-tendenser av det du säger? Eller Autistisk?

• Anonym

Kan det vara så att han är autistisk? Eller har nån annan störning som gör att han inte förstår det sociala spelet.
    Min bror är autistisk och han kan snöa in på vissa saker och bara prata om det, även om alla andra är trötta på hans tjat!

• Anonym

Påminner starkt om Sheldon i BBT........ Inte så kul för dig såklart. Det är ju omöjligt att sätta en diagnos via något som berättas på en dator, men har du läst om aspergers? Finns det fler saker som stämmer?

• Anonym (Nano)
    Anonym skrev 2012-11-04 18:58:38 följande:
    Påminner starkt om Sheldon i BBT........ Inte så kul för dig såklart. Det är ju omöjligt att sätta en diagnos via något som berättas på en dator, men har du läst om aspergers? Finns det fler saker som stämmer?
    Jag har sett serien och det påminner en del, ja. Men jag tycker även att han påminner om narcissistisk personlighetsstörning. Han är ju en utåtriktad person som är framgångsrik i sitt yrke och är väldigt karismatisk. Men han har låg toleransnivå med andra människor, beter sig många gånger som ett egocentriskt barn och fryser ut folk som inte är så som han vill att de ska vara.  
  • Anonym (Nano)
    Anonym (Moon) skrev 2012-11-04 18:53:54 följande:
    Är han speciell av sig när det kommer till andra saker också? Jag får lite Aspergers-tendenser av det du säger? Eller Autistisk?
    Anonym skrev 2012-11-04 18:54:23 följande:
    Kan det vara så att han är autistisk? Eller har nån annan störning som gör att han inte förstår det sociala spelet.
    Min bror är autistisk och han kan snöa in på vissa saker och bara prata om det, även om alla andra är trötta på hans tjat!
    Jag velar mellan aspergers och narcissistisk personlighetsstörning. 

• Anonym (Nano)

Nån som vet hur man ska se skillnaden mellan aspergers och narcissism? 

• Anonym
    Anonym (Nano) skrev 2012-11-04 19:41:17 följande:
    Nån som vet hur man ska se skillnaden mellan aspergers och narcissism? 
    Man söker professionell hjälp och sitter inte och ställer hobbydiagnoser på ett forum!
  • Elin 885

det låter så ja.
    det bästa är ju att göra en utredning, var beredd på att det är lång väntetid.
    först ska en läkare göra en bedömning, oftast en psykläkare och det kan ta 2 månader ibland mer och få tid till en sån, sen ska man på bedömningssamtal hos en psykolog, och det kan vara upp till en månadsväntetid till det, sen in i själva kön som ofta har 6-12 månaders väntetid.

• Anonym (Nano)
    Anonym skrev 2012-11-04 19:43:40 följande:
    Man söker professionell hjälp och sitter inte och ställer hobbydiagnoser på ett forum!
    Tyvärr vägrar han gå till en psykolog eller parterapeut. :( Han anser inte att han har problem. 

Svar på tråden Är han empatistörd?