Är han empatistörd?
Jag tror att jag har ett förhållande med en man som är empatistörd. Ibland gör han väldigt konstiga saker som gör mig både upprörd och ledsen, men han förstår aldrig att han sårat mig ens när jag försöker förklara.
Till exempel kan han bara gå ifrån rummet mitt i när jag berättar något viktigt och som gjort mig ledsen på jobbet. Jag blir alltid paff när det händer, och letar rätt på honom igen när han plötsligt sitter framför datorn och spelar spel eller nåt annat. Frågar varför han bara gick. "Jag ville spela", säger han då. "Jaha, men jag hade ju inte berättat klart", svarar jag. "Okej, men jag var inte intresserad av att höra fortsättningen", kontrar han.
Sånt här händer alltså för jämnan och det är inte bara mot mig han gör såhär. Har varit med om att han suttit och pratat med nån på en middag, och plötsligt när personen säger vad den jobbar med eller nåt liknande och han tappar intresset för den kan han plötsligt vända sig om och börja prata med nån annan i stället. Det uppkommer alltså många pinsamma situationer pga min man som jag försöker rädda. Märker ju att folk tycker att han beter sig känslokallt och arrogant, att han helt enkelt sårar ganska många pga detta.
Har försökt prata med honom om det här, men jag når inte fram. Han verkar bara tycka att andra är fåniga som har sina sociala regler med allt. Att jag blir sårad tycker han också mest är jobbigt.
Det har gått så långt att jag funderar på att lämna honom pga hans beteende.