• tjejhalmstad

Löpning och mat

Springer 1 mil 6 dagar i veckan. Och har en vilodag. Har äntligen hittat en träningsform jag gillar. 1 mil är kanske inte mycket för andra men är det för mig.

Undrar bara hur jag ska lägga upp maten. Äter idag för lite plus att jag har fått extremt godis/socker sug så blir ca 10 lösgodisbitar dagligen. Sen är jag oftast hungrig sent på kvällen innan läggdags ca. 23-01, Då jag kan ta några 3 finncrisp och varmchoklad på kakao. Och detta måste ja ta bort nu.

Men är inte ute efter att börja med lchf men har slutat äta bröd(förutom finncrisp),pasta,ris, rotfrukter försöker även dra ner på mjölkprodukter tex. fil m.m.  Och äter mycket frukt.

Vanlig dag:
    frukost 6,00 2,5dl keso

mellis. 1 äpple

lunch; varierar mellan; 3 dlKeso/4 finncrisp/omellet på 2ägg/kött,grönsaker. m.m

Mellanmål: frukt tex 1 äpple/finncrisp 3 st/ Keso beroende på hur hungrig jag är.

Middag; oftast broccoli med kött

Mellanmål på kvällen runt 21.00 1 äpple. Men kan även senare på kvällen/natten bli hungrig igen.

Vill ju helst inte äta mer kolhydrater än vad ja redan får i mig,

Så hur ska jag äta? Behöver jag lägga till massa styrketräning också? Är mest magen och bak jag behöver få bort. Kan tillägga att magen ofta är uppsvälld.
    Låren har krymp bra sen jag börja springa, även armar och ansiktet.

Givetvis ska godiset bort, då borde det hända mer på sikt,                   

• Svar på tråden Löpning och mat
  • robindenise

Jag tycker att det låter som att du äter alldeles för lite. Det står inte heller vilken tid du springer? Ska du springa en mil bör du alltid ladda någon timme innan och dessutom alltid, utan undantag, följa upp med återhämtning direkt efter. Det behöver inte vara några jättemål, men du kommer att äta upp dina egna muskler om du inte gör det. Det är också anledningen till att du blir så hungrig på kvällen, skulle jag tro - att kroppen inte har något att jobba med för att återbygga de små skador man gör på kroppen när man tränar. När du sedan springer dagen efter så är kroppen fortfarande trasig. Det kommer inte att ta lång tid innan du har förslitningsskador och börjar bygga skyddande fett- och brosklager. 

Exempel på bra grejer att äta före och efter pass:

- en proteinshake
    - en swebar eller annan bra bar med mycket protein i
    - en portion havregrynsgröt med 1/2 dl äggvita nedrörd i (äggvita på dunk finns på välsorterade matbutiker) och exempelvis frusna bär eller keso och kanel ovanpå
    - naturell yoghurt med en näve havregryn och lite gojibär eller liknande, eller någon osötad müsli om du tycker att det är enklare

Kolla gärna min blogg för mer mattips: www.robindenise.se 
    Jag skulle också föreslå att du varierar träningen mer. Att springa varannan dag, och lägga in två eller tre roliga cirkelpass eller boxning, pilates... det finns massor att välja på, och du kommer att få den effekt du vill ha mycket snabbare. Ger du kroppen samma varje dag så kommer den att ge dig samma varje dag :)  

• tjejhalmstad

Ja får dela upp träningen då sonen sover.Så springer först 40min på morgonen och sen 30min på kvällen. Äter bara keson på morgonen runt 6-7 sen springer jag vid 10ca. Har då tagit ett äpple ibland innan. Går det bra att äta havregrynsgröt trots att jag vill få ner magen? 

Armar och ansikte säger de har blivit smalt på mig och även låren som jag märker på byxstorlekar.

Hade gärna velat gå på gym men har svårt att få det gå ihop. Körde innan zumba och ibland andra träningsdvd:er hemma, plus lite med mina vikter. Men var ca 5-6månader sedan. Får väl ta och börja igen.     

• robindenise

Med tanke på mängden träning och mat så lär du ha tappat i vikt. Oroa dig absolut inte för att bli tjock av havregrynsgröt med något gott som frukt eller kesella och kanel på, det kommer inte att göra dig tjock! En portion havregrynsgröt med en halv dl lättkesella och en näve russin är knappt 200 kcalorier, beroende på din längd och vikt bränner du tre gånger det bara under ett löppass och ännu mer i efterförbränning. 

Det går som bekant inte att punktförbränna fett. Om du vill komma åt magen föreslår jag att du jobbar med core-övningar. Vanliga situps kommer åt de övre magmusklerna, som ger lite rutor upptill, men det du vill komma åt är en hel uppsättning muskler som brukar kallas "muskelkorsetten". Det är de djupa magmusklerna (som du inte ser på utsidan men som alltså omsluter och skyddar inre organ) och de ytliga musklerna som börjar på baksidan av revbenen och sitter som en korsett runt midjan och fäster bakom höftbenen på ett ungefär. 
    Löpning är tyvärr inte alls effektivt för att träna den här muskulaturen om du inte redan vet var den sitter och hur det ska kännas när den är aktiv. Pilates, och många olika styrkeövningar som aktiverar de sneda magmusklerna, hjälper sig att sätta igång och hitta musklerna. När de blir tränade och tajta snörs de liksom åt och ger dig en mer definierad midja. 

För att hitta rätt muskler och känsla: stå rakt upp och ned framför spegeln, med fingertopparna mot magen precis under naveln. Dra in svanskotan en aning och plantera fötterna ordentligt i golvet, höftbrett isär. Sträck på dig, dra skulderbladen lätt bakåt och nedåt så att du står stolt. Ta ett djupt andetag. När du andas ut, gör ett s-ljud. Magmusklerna under fingertopparna ska aktiveras. Om du drar naveln lite bot ryggraden känns det kanske tydligare. Det är här du vill bli stark. 

Förutom att fungera som en inbyggd korsett kommer vältränade coremuskler att ge dig en bättre hållning och du får mindre ont vid lyft och sånt (bra med bebis!). Dessutom kommer en stark bål att hjälpa dig med alla annan träning du utför, exempelvis löpning är mer beroende av stark mage och rygg än man kan tro!  

• robindenise

Åh, juste: det finns massor av instruktionsvideor för Pilates på Youtube! Här är en bra video för någon som vill lära sig grunderna: 

Det enda du behöver är en matta eller ihopvikt filt eller så. Mitt förslag är att du byter ut kvällspasset mån, ons, fre eller så mot det här, och alltid dricker en proteinshake efteråt, så att de där magmusklerna har lite nya fina aminosyror att stärka sig med medan du sover sedan. Ser du inte resultat på tre veckor ska jag äta upp min hatt!

• SkåneStoffe
    robindenise skrev 2012-11-07 09:47:22 följande:
    Åh, juste: det finns massor av instruktionsvideor för Pilates på Youtube! Här är en bra video för någon som vill lära sig grunderna: 

ppI 
    Det enda du behöver är en matta eller ihopvikt filt eller så. Mitt förslag är att du byter ut kvällspasset mån, ons, fre eller så mot det här, och alltid dricker en proteinshake efteråt, så att de där magmusklerna har lite nya fina aminosyror att stärka sig med medan du sover sedan. Ser du inte resultat på tre veckor ska jag äta upp min hatt!

Med lite modifikation fick jag adressen till att fungera. :)
Svar på tråden Löpning och mat