• Ninna84

Jag ORKAR verkligen mer.....

jag har en son som fyllde 1 här i oktober.. han är 5 veckor för tidig så egentligen blir han 12 månader nu i november.

Han har sen han blev 9 månader vart fruktansvärd hemsk om nätterna, ska nämna att han sen födseln sovit rätt okej om man bortser från hans kolik.

Men nu om nätterna vaknar han VARJE kväll exakt samma tid, och då ska de skrikas, de ska bråkas, han ska komma till vår säng. Låter vi han göra de så ska han ligga där och vrida och vända på sig. Han får inge ro till att somna då vi förmodligen stör han. 

Låter vi han inte komma upp till oss så kan vi räkna med att han skrier HYSTERISKT i timmar, de kan skrikas i 3-4 timmar. 
    Vi har prövat med ALT för att få han att somna, han äter inte välling alls då han avskyr de så välling om natten funkar inte.
    Vi har flyttat runt hans säng i hans rum och i vårt- de funkar inte.
    Vi har haft de kallt, svalt, varmt i hans rum- de funkar inte.
    Vi har prövat med lampan släkt och tänd- de funkar inte.

Vi orkar inte mera längre snart... varje natt samma visa. Och eftersom både jag och min sambo jobbar nu och han är på dagis så vill vi gärna få sova nånting om natten. 
     Vår son går som skrivet på dagis m dagarna, där sover han middag en gång på ca 1 timme. Han leker av sig och är trött när vi kommer hem, han är trött när vi lägger han. Men han vaknar alltid 4 timmar efteråt.

Snälla vad ska vi göra?! Jag klarar inte av att både höra honom eller se på när han skriker så där hysteriskt. Mitt mamma hjärta krossas då!

Men vad ska vi göra? Varför håller han på så här?      

• Svar på tråden Jag ORKAR verkligen mer.....
  • leiapp

Det verkar som att ditt barn vill ha närhet. Låt honom sova hos er om det är det han vill.

• QrazyQuties

Jag skulle vilja säga tvärtom... Vår äldsta var likadan - fast från i princip födseln till hon var 1,5 år!! Det som till slut hjälpte var att vi vägrade henne något annat än hennes egen säng! Ville hon skrika, så varsågod, men i sin egen säng. Det tog inte många nätter innan hon gav upp och sov som en stock sedan... Så vi gör INTE om att låta barnen få komma o gå i vår säng som dem vill, för vi sov i princip ingenting under hennes första tid (hon är 7,5 år nu).

• Ninna84
    leiapp skrev 2012-11-04 20:07:24 följande:
    Det verkar som att ditt barn vill ha närhet. Låt honom sova hos er om det är det han vill.

nej... för när han väl ligger hos oss så sparkar han, han gråter, han slås, han rivs, han vill ingenting... :(
  • QrazyQuties

Vilken tid lägger ni honom? Försök att flytta fram läggningen 30-60 min, så att han verkligen längtar efter att få sova... vet att det funkade för oss ett tag...

• Ninna84
    QrazyQuties skrev 2012-11-04 20:14:17 följande:
    Vilken tid lägger ni honom? Försök att flytta fram läggningen 30-60 min, så att han verkligen längtar efter att få sova... vet att det funkade för oss ett tag...

han lägger sig alltid vid 19 tiden... då är han JÄTTE trött. Och vi me då vi får kämpa med att roa han och hålla han vaken från att vi hämtar han på dagis vid 15 tiden.....

Så ja vet inte om de skulle gå att hålla han vaken ytterligare en timme.. .då kommer han bli övertrött kanske? 
  • Dr Mupp
    QrazyQuties skrev 2012-11-04 20:12:06 följande:
    Jag skulle vilja säga tvärtom... Vår äldsta var likadan - fast från i princip födseln till hon var 1,5 år!! Det som till slut hjälpte var att vi vägrade henne något annat än hennes egen säng! Ville hon skrika, så varsågod, men i sin egen säng. Det tog inte många nätter innan hon gav upp och sov som en stock sedan... Så vi gör INTE om att låta barnen få komma o gå i vår säng som dem vill, för vi sov i princip ingenting under hennes första tid (hon är 7,5 år nu).
    För det vill man lära sina barn. Skrik hur mycket du vill, vi skiter i dig.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skogsvitter

Han är pytteliten fortfarande, och går redan på förskolan. Jag skulle se det som en klockren protest mot allt hemskt som hänt runt om honom, först separationsfasen med kraftig separationsångest och sedan långvariga separationer från er varje dag! Han är i kraftigt behov av närhet och lyhördhet från er. Att han fortfarande protesterar när ni flyttar över honom beror med största sannolikhet på att han känner att ni tar emotionellt avstånd och bara är irriterade över hans "krävande" behov. Ni måste ta ert förnuft till fånga omgående och börja se honom och hans behov, annars är risken att han tar skada av att bli så här ignorerad! Kom ihåg att han är prematur!

Han är för bövelen inte ens 12 månader fyllda i sin utveckling och ni har redan placerat honom på dagis och förväntar er att han ska vara fullt självständig?! Skäms på er ärligt talat.

• skogsvitter

Min poäng är att det räcker givetvis inte med fysisk närhet om ni fortfarande inte kan svara emotionellt på hans behov! Sök hjälp om det är så att ni känner att ni inte förmår göra detta på egen hand. Och se över alternativ för att undvika förskolan åtminstone några månader till, pojkstackarn är fortfarande bebis och behöver få vara hemma med en trygg anknytningsperson ett tag till

• skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-11-04 20:28:37 följande:
    För det vill man lära sina barn. Skrik hur mycket du vill, vi skiter i dig.

Helt fruktansvärt... stackars barn.
  • Natulcien
    QrazyQuties skrev 2012-11-04 20:12:06 följande:
    Du måste skämta!? Hur kan man råda någon att låta barnet skrika till det ger upp!? Fruktansvärt.
Svar på tråden Jag ORKAR verkligen mer.....