Kuvasz
Jag har förälskat mig i denna rasen, men skulle gärna vilja veta mer och komma i kontakt med någon som har en kuvasz.
Vi har pratat hemma om att skaffa en kuvasz, men både jag och sambon är medvetna om tiden och jobbet som antagligen rasen kommer kräva, dock har vi mycket frågor som vi inte riktigt känner att vi har fått svar på.
Hur klarar sig rasen utomhus? hur kallt väder?
Vi har ingen jätte stor tomt, men vi har nära tillgång till skog, motionsspår, åkrar med mera.
är detta ett okej boende för en ras som behöver mycket plats? (våran baksidan är mellan 100-200kvadrat meter)
Det står att man ej bör tvätta eller bada hunden för mycket, menas de att den ej får bada ute och så? eller menar dom mer att man ej bör tvätta pälsen med hundshampo och så?
vad kräver rasen för motions per dag? krävs de långa promenader, eller är det snarare promenader där hunden får jobba extra mycket. ? bara så vi har ett hum om vad vi ska vänta oss.
Vi har mailat några uppfödare med frågor med, vi vill inte skaffa en hund och sen inte kunna ge hunden de den behöver. Vi vill vara förberedda och ha den kunskap som krävs för att kunna leda en sådan speciell hund som kuvasz