• LillithPixie

Kuvasz

Jag har förälskat mig i denna rasen, men skulle gärna vilja veta mer och komma i kontakt med någon som har en kuvasz.

Vi har pratat hemma om att skaffa en kuvasz, men både jag och sambon är medvetna om tiden och jobbet som antagligen rasen kommer kräva, dock har vi mycket frågor som vi inte riktigt känner att vi har fått svar på.

Hur klarar sig rasen utomhus? hur kallt väder?
    Vi har ingen jätte stor tomt, men vi har nära tillgång till skog, motionsspår, åkrar med mera. 
    är detta ett okej boende för en ras som behöver mycket plats? (våran baksidan är mellan 100-200kvadrat meter)
    Det står att man ej bör tvätta eller bada hunden för mycket, menas de att den ej får bada ute och så? eller menar dom mer att man ej bör tvätta pälsen med hundshampo och så?
    vad kräver rasen för motions per dag? krävs de långa promenader, eller är det snarare promenader där hunden får jobba extra mycket. ? bara så vi har ett hum om vad vi ska vänta oss.

Vi har mailat några uppfödare med frågor med, vi vill inte skaffa en hund och sen inte kunna ge hunden de den behöver. Vi vill vara förberedda  och ha den kunskap som krävs för att kunna leda en sådan speciell hund som kuvasz

• Svar på tråden Kuvasz
  • Dexter dot com

Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför ni vill ha en ras som är framavlad för vakt och som är nästintill omöjlig att uppfostra då dom är otroligt självständiga och envisa?
    Eftersom ni inte har en gård/stora marker den kan patrullera på, inga djur att valla/vakta och egentligen ingen arbetsuppgift för hunden hur har ni tänkt aktivera/sysselsätta hunden?

• LillithPixie
    Dexter dot com skrev 2012-11-05 06:58:25 följande:
    Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför ni vill ha en ras som är framavlad för vakt och som är nästintill omöjlig att uppfostra då dom är otroligt självständiga och envisa?
    Eftersom ni inte har en gård/stora marker den kan patrullera på, inga djur att valla/vakta och egentligen ingen arbetsuppgift för hunden hur har ni tänkt aktivera/sysselsätta hunden?
    Vi har tre barn hemma, den skulle få jobba med att vara ute med dom. Dra dom på cyklar, pulkor med mera. Vi har bra möjligheter att ha mycket natur runt omkring sig.
    Fullt medveten om att det är en krävande ras, fast vill gärna inte se den som omöjlig att uppfostra. Vi har hört av oss till några uppfödare med frågor och så, skulle dom anse att vi inte är en lämplig familj för denna typ av hund får vi helt enkelt ge upp tanken på en kuvasz. Jag har alltid älskat raser som kräver en del jobb, vi har en jätte bra bruksklubb i närheten, en kuvasz sägs kunna lära sig att spåra bra. Så tanken är att jag ska kunna träna hunden till de.

Därför vi lägger ut frågor iallafall, för att samla information, sen utvärdera om vi är en lämplig familj eller inte

• Dexter dot com
    LillithPixie skrev 2012-11-05 07:46:56 följande:
    Vi har tre barn hemma, den skulle få jobba med att vara ute med dom. Dra dom på cyklar, pulkor med mera. Vi har bra möjligheter att ha mycket natur runt omkring sig.
    Fullt medveten om att det är en krävande ras, fast vill gärna inte se den som omöjlig att uppfostra. Vi har hört av oss till några uppfödare med frågor och så, skulle dom anse att vi inte är en lämplig familj för denna typ av hund får vi helt enkelt ge upp tanken på en kuvasz. Jag har alltid älskat raser som kräver en del jobb, vi har en jätte bra bruksklubb i närheten, en kuvasz sägs kunna lära sig att spåra bra. Så tanken är att jag ska kunna träna hunden till de.

Därför vi lägger ut frågor iallafall, för att samla information, sen utvärdera om vi är en lämplig familj eller inte

Skönt att ni verkligen kollar upp vad som krävs av er som ägare!! Men vill du jobba med hunden finns det väl bra mycket mer lämpliga raser som är mer samarbetsvilliga?
    Rasen har väl rätt stora problem med ED/HD och leder, håller verkligen rasen för drag? 
  • Apopan

Oj, jag är också förälskad i en del raser, men ser mina begränsningar. Min sambo ville jättelänge skaffa en komondor t.ex, men det förstod jag direkt att det med stor sannolikhet inte skulle fungera särskilt bra för oss :P

Sedan är det superbra att du pratat med uppfödare och söker information. Har du frågat på något forum som bara handlar om hund? Vovve eller allt om hundar t.ex?

Sedan skulle jag kunna tipsa om några andra stora fina hundar som nog skulle trivas med att bo på landet och dra skrindor, cyklar och pulkor och hänga med ut i skogen. En del av dessa hundar är svårtränade, men inte så pass mycket som en kuvasz skall vara. Men finns viljan och orken så skulle jag dock inte vilja se det som helt omöjligt att ni skulle kunna ha er drömras, en skall aldrig säga aldrig :)

• LillithPixie
    Dexter dot com skrev 2012-11-05 09:26:28 följande:
    Skönt att ni verkligen kollar upp vad som krävs av er som ägare!! Men vill du jobba med hunden finns det väl bra mycket mer lämpliga raser som är mer samarbetsvilliga?
    Rasen har väl rätt stora problem med ED/HD och leder, håller verkligen rasen för drag? 
    jo vi kollar allt på andra raser också, men dessas behov har vi koll på.
    Detta är en ganska främande ras för oss båda.
    Vad jag har läst hittils tycker även dessa hundar om att jobba med att dra och så, det var mer en tanke på vad vi kan erbjuda hunden för olika saker. Detta är inte hugget isten om vad vi vill göra.
    spår är inte något jag brinner för men mår hunden bättre av de så skulle jag göra de.
  • LillithPixie
    Apopan skrev 2012-11-05 13:07:20 följande:
    Oj, jag är också förälskad i en del raser, men ser mina begränsningar. Min sambo ville jättelänge skaffa en komondor t.ex, men det förstod jag direkt att det med stor sannolikhet inte skulle fungera särskilt bra för oss :P

Sedan är det superbra att du pratat med uppfödare och söker information. Har du frågat på något forum som bara handlar om hund? Vovve eller allt om hundar t.ex?

Sedan skulle jag kunna tipsa om några andra stora fina hundar som nog skulle trivas med att bo på landet och dra skrindor, cyklar och pulkor och hänga med ut i skogen. En del av dessa hundar är svårtränade, men inte så pass mycket som en kuvasz skall vara. Men finns viljan och orken så skulle jag dock inte vilja se det som helt omöjligt att ni skulle kunna ha er drömras, en skall aldrig säga aldrig :)
    har alltid skrivit på vovve också.

vilka raser är de du tänker på då? 

vi vet allt våra begränsingar med, därför vi söker info och pratar om de.

Jag levde med en kille förut som skaffade en alaskan. Jag älskar denna rasen och såg till verkligen att vara ute mycket, han fick dra. Exet gjorde inte detta.  när började plugga och exet hade honom själv började hunden bita i saker, började bli aggresiv mot andra pga att han ej fick utlopp för något. 
    så efter att se en sådan fin hund gå till de hållet har jag lovat mig själv att aldrig skaffa en hund utan att verkligen vara 100% att hunden kommer få det den behöver och må bra
  • Apopan

LillithPixie: Om det är en får-och boskapsvaktare du är ute efter så har jag en rätt trevlig prick, som använts friskt till att dra skrindor (finns t.om en barnbok och filmer om en sådan hund), Bouvier des flandres heter den. Är lite lättare (ca 40kg) och rätt så smidig för sin storlek, och går därför att göra lite mer med, agility t.ex. Har inte lika mycket höftproblem som de lite större hundarna har.
    Sedan så är ju pyreenerhund rätt så lik kuvaszen utseendemässigt, men jag upplever den inte som en supersvår hund att ha att göra med (känner dock bara en, har träffat två)
    Andra raser som kanske skulle vara något är; Pyreneisk mastiff, s:t bernardshund, berner sennerhund, Newfoundland och landseer.

Nu är dock detta bara grundat på att du verkar vilja ha en lite större hund och har tänkt dig att den skall dra. Och att du utöver det skall syssla lite med spår (eventuellt annan aktivitet genom brukshundsklubben) och så långa skogspromenader. Egentligen är det kanske inte alls hundar som passar er egentligen, men jag tänkte att de iaf är lite lättare att ha att göra med än en kuvasz :)

• LillithPixie
    Apopan skrev 2012-11-05 19:40:04 följande:
    LillithPixie: Om det är en får-och boskapsvaktare du är ute efter så har jag en rätt trevlig prick, som använts friskt till att dra skrindor (finns t.om en barnbok och filmer om en sådan hund), Bouvier des flandres heter den. Är lite lättare (ca 40kg) och rätt så smidig för sin storlek, och går därför att göra lite mer med, agility t.ex. Har inte lika mycket höftproblem som de lite större hundarna har.
    Sedan så är ju pyreenerhund rätt så lik kuvaszen utseendemässigt, men jag upplever den inte som en supersvår hund att ha att göra med (känner dock bara en, har träffat två)
    Andra raser som kanske skulle vara något är; Pyreneisk mastiff, s:t bernardshund, berner sennerhund, Newfoundland och landseer.

Nu är dock detta bara grundat på att du verkar vilja ha en lite större hund och har tänkt dig att den skall dra. Och att du utöver det skall syssla lite med spår (eventuellt annan aktivitet genom brukshundsklubben) och så långa skogspromenader. Egentligen är det kanske inte alls hundar som passar er egentligen, men jag tänkte att de iaf är lite lättare att ha att göra med än en kuvasz :)
    Tack, uppskattar dina tankar, annan hund jag funderar mycket över är annars samojed.
  • Apopan

Mastiff och bullmastiff glömde jag ju!
    ... och leonberger kanske vore något också. Inte den friskaste av raser och fäller som få, men supertrevliga i lynnet och fina att titta på :)

• Apopan

Samojed, ja det vore nog inte helt fel (kanske) Supersvåra att ha lösa dock. Känner en som har mycket jaktinstinkt och ett jättestort "äventyrsbehov" och sticker iväg på egna hur länge som helst när hon inte känner sig tillfredsställd, men hon har andra jättefina egenskaper och är en smart hund med mycket personlighet. Mycket egensinnig och självständig.

• Apopan

Jag tycker f.ö att ni borde sätta er ner och göra en lista över saker ni gillar att göra som skulle kunna inbegripa en hund. Hur mycket tid ni kan lägga och hur mycket pengar ni har råd att lägga på hunden (under dess livstid). Börja sedan att läs om olika rasers egenskaper, skit i utseendet. När ni sedan hittat några som passar, sikta då in er på de "snyggaste" (om det nu är viktigt) och ring runt till uppfödare, hälsa på hos uppfödare eller andra med den/de raserna, åk på utställningar, läs på forum...
    Verkar lite som om ni kollar mer på utseendet nämligen och så kommer egenskaperna i andra hand. Samt att det är viktigt att en inte måste anpassa sig allt för mycket efter hunden. Om en t.ex inte tycker att spår är särskilt intressant så är det väl kanske bättre att hitta en aktivitet som en tycker är lite roligare och anpassa rasvalet efter det... Så tänker jag iaf. Men samtidigt förstår jag ju att en kan drömma efter en specifik ras, det är knappast så att vi valde min ras för att den är vackrast precis, men den passar oss i övrigt :)

• mclo

Dom drar ofta väldigt mycket i koppel och kan lätt dra omkull barn.

• ÄrtanochPärtan

Hej Ts! Jag är uppväxt med Kuvasz och de är självständiga och lugna. Vår senaste var vaktig mot främmande och skällde gärna ut folk. Dock var hon väldigt mån om familjen och var väldigt snäll och försiktig mot mina barn. Hon gillade att vara ute hela dagarna och hålla koll på läget.. :)
    Vår första hund vi hade,rymde gärna till granntanten, trots att vi hade hundgård. Men han var en väldigt fin familjehund han med, som tom blev förbannad på min pappa när jag hade krupit ihop under hunden på golvet, då var jag 3-4 år och han tyckte vi kunde få mysa i fred... :)
    Det stämmer att du inte ska bada hunden då pälsen rengör sig själv, att den drar omkull har jag inte varit med om. Vår hona var snäll att promenera med och vi hade inga problem när vi skulle ställa ut henne. Hon blev en champion till slut...

Lycka till!

• LillithPixie
    ÄrtanochPärtan skrev 2012-11-06 06:30:50 följande:
    Hej Ts! Jag är uppväxt med Kuvasz och de är självständiga och lugna. Vår senaste var vaktig mot främmande och skällde gärna ut folk. Dock var hon väldigt mån om familjen och var väldigt snäll och försiktig mot mina barn. Hon gillade att vara ute hela dagarna och hålla koll på läget.. :)
    Vår första hund vi hade,rymde gärna till granntanten, trots att vi hade hundgård. Men han var en väldigt fin familjehund han med, som tom blev förbannad på min pappa när jag hade krupit ihop under hunden på golvet, då var jag 3-4 år och han tyckte vi kunde få mysa i fred... :)
    Det stämmer att du inte ska bada hunden då pälsen rengör sig själv, att den drar omkull har jag inte varit med om. Vår hona var snäll att promenera med och vi hade inga problem när vi skulle ställa ut henne. Hon blev en champion till slut...

Lycka till!
    Hej, vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. :)
    kan jag skriva till dig här, med lite frågor? 
    haha vad mysigt att hunden lät dig sova med den?

• mclo

Då var det bara min hund som gjorde det men i valpstadiet, annars var hon väldigt go och skulle följa med överallt. Definitivt en hundras jag skulle vilja ha igen.

• LillithPixie
    mclo skrev 2012-11-06 11:30:36 följande:
    Då var det bara min hund som gjorde det men i valpstadiet, annars var hon väldigt go och skulle följa med överallt. Definitivt en hundras jag skulle vilja ha igen.
    hur gammal var du när du hade din hund?
Svar på tråden Kuvasz