• mammaihöst

Någon mer med PUPPP??

" PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. Även om klådan är mycket störande innebär PUPPP inga risker för varken den gravida kvinnan eller fostret. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben".

Jag fick diagnosen PUPPP förra graviditeten och nu är jag gravid igen i v 27 och PUPPPen har återvänt. Någon annan som genomlider detta helvete? Skulle kanske kunna kännas lite lättare att ha någon att dela detta med. Smörjer med aloe vera gel som lindrar lite, men inget anat hjälper. Var på hudkliniken och fick ingen hjälp där heller. Hur ska jag stå ut med detta i månader till?? 

• Svar på tråden Någon mer med PUPPP??
  • lindalinaa

Hej! Jag undrar hur dessa utslag ser ut och kan yttra sig?
    Jag har nämligen fått klåda på mina armar och även eksem som inte vilm ge med sig, detta har pågått nån vecka ich jg har försökt behandla mig själv med kortisonkräm utan resultat. Jag har dock bara utslag på armarna men har blivit jätte rädd att jag fått skabb (!!!) då jag verkligen har klåda hela tiden på armar nacke hals och rygg!

• mammaihöst
    lindalinaa skrev 2012-11-04 20:47:23 följande:
    Hej! Jag undrar hur dessa utslag ser ut och kan yttra sig?
    Jag har nämligen fått klåda på mina armar och även eksem som inte vilm ge med sig, detta har pågått nån vecka ich jg har försökt behandla mig själv med kortisonkräm utan resultat. Jag har dock bara utslag på armarna men har blivit jätte rädd att jag fått skabb (!!!) då jag verkligen har klåda hela tiden på armar nacke hals och rygg!

Svårt att säga vad det är du har fått. PUPPP brukar börja på magen i bristningar och sprida sig sen. Det finns ju andra typer av gravidklåda, hör med BM om vad det kan vara.
  • lindalinaa

Jag ska ringa till vårdcentralen och be om en tid imorrn då jag snart inte står ut! Känns så konstigt om det vore skabb att min sambo inte fått det när vi sover nakna tillsammans, duschar osv osv... Det är ju otroligt smittsamt! Men som du säger så finnsde ju olika klådor man kan få men blev lite nyfiken på detta puppp eftersom de stämde så bra in..

• mammamina

Jag har drabbats av PUPPP vid mina två första graviditeter, är nu gravid för tredje gången men har ännu inte fått några symptom. Första gången började det i v 25 ca och blev långsamt värre. I v 30 fick jag kortisonsalva som hjälpte bra. Fick även lergigan och tavegyl men tålde inte dem utan blev fullständigt yr och kunde knappt sitta eller prata på ett dygn. Eftersom salvan (betnovat) hjälpte så var klådan och utslagen nästan helt borta innan min dotter föddes! Vid min andra graviditet kom inte utslagen förrän i v 35 men då med full kraft. Det blev snabbt värre och betnovatsalvan hjälpte inte alls. Hudläkare skrev ut en starkare salva, diprolen som inte heller hjälpte. Till slut hade det spridit sig till ca halva kroppen och jag kunde knappt sova något på nätterna. Två veckor före bf tog personalen beslut om igångsättning för att jag skulle slippa lidandet, dagen efter föddes min son och en vecka senare var all klåda borta! Nu går jag in i v 22 och fruktar att det ska bli sådär igen, men det finns ju inget man kan göra så det är väl bara att vänta och se... Tycker väl att de åtminstone kunde ge dig någon kortisonsalva att prova. Stå på dig och kräv hjälp eller sjukskrivning!

• DetÄrBaraLillaJag

Japp, jag har diagnosen PUPPP.. är i v 34 just nu... och förtillfället är kliandet under ganska kontroll, det är underbenen som är sönderkliade och brösten  är fulla av nässelutslag för tillfället, men det har varit betydligt mkt värre, mitt kom i v 23, och då var hela jag utslagen, satt på akuten 2 dagar i rad för att jag inte stod ut.. tar en dag i taget då det verkar som att det kan blomma upp med full kraft precis när som helst.. men är ordinerad allergitabletter+betapred+kortisonkräm när klådan slår till.. vilket jag tar någon gång i veckan för tillfället och det håller klådan ganska bra i schack..

• Sar

Jag fick PUPPP efter att jag fött mina tvllingar prematurt. Ett rent helvete. Tog lång tid att bli diagnosticerad i och med att det brukar uppträda i slutet av graviditeten, inte när barnen väl är födda. Tavegyl hjälpte väl en del men för min del slutade det inte förrän jag fick cortisontabletter men då fick jag ju inte amma så det tog tid innan jag fick ta dem. Jag håller tummarna att du får bra hjälp!

• mammaihöst

Å tänk det fanns fler! Använder nu emovatsalva o lergigan men tycker inte det hjälper. Ser ju att bristningarna blir fler o fler o i o med det kliar det oxå mer o mer. Smörjer med aloe vera när det kliar, det hjälper för stunden. Men jag trodde jag skulle ha mindre bristningar denna gång. Det borde väl vara uttänjt tillräckligt? Har ni upplevt samma sak?

• DetÄrBaraLillaJag

Jag har inte så mkt bristningar, mitt sitter i alla veck och på magen, ljumskar, underben, knäveck, armhålor, fotknölar , bröst

• DetÄrBaraLillaJag

ehm, såg nu att halva mitt inlägg har fallit bort.. 
    mina utslag blir mer som nässelutslag, som blommar upp under loppet av någon minut, ofta på kvällarna, utslagen eskalerar om jag inte tar antihistamin och kortison tabletter när det börjar klia, sen börjar jag fjälla där utslagen har varit precis som om jag hade bränt mig.. men  jag har inte fått utslag i några bristningar, har ierförsig inte fått några nya bristningar under graviditeten men har gamla sen jag va överviktig.. mina utslag liknar mer dessa 
    www.google.se/imgres&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=R1dDfLSAx7x2FM:&imgrefurl=www.globalskinatlas.com/imagedetail.cfm%3FTopLevelid%3D1601%26ImageID%3D3719%26did%3D458&docid=yNZaPImQ-MzitM&imgurl=www.globalskinatlas.com/upload/1601_1.jpg&w=1024&h=576&ei=mXa-UK6jN4na4QTm7oGIAg&zoom=1&iact=hc&vpx=4&vpy=388&dur=3754&hovh=168&hovw=300&tx=197&ty=136&sig=103252766953736774603&page=2&tbnh=131&tbnw=239&start=31&ndsp=38&ved=1t:429,r:62,s:0,i:273

det jag också skrev i morse va om du smörjer in dig med mjukgörande flera gånger om dagen typ miniderm eller duoderm? för efter år av eksem och torr kliande hud och kortison användning så sa en apotekare till mig att för varje gång jag använde en kortisonkräm så skulle jag fyrdubbla användandet av mjukgörande, för så mkt torkar kortisonet ut huden..nu smörjer jag inte in mig 4gånger om dagen då jag tycker att det är väldigt överdrivet men min hud hade mått bra av det.. men iaf 2gånger om dagen så jag har ett skov och extra när det kliar.. du kanske redan använder mjukgörande ofta men iaf ett tips om du inte gör det.. kan ju vara värt att prova iaf ..

• Janu

Hej, jag har råd ang Puppp!

Jag fick Puppp i slutet av min graviditet för två år sedan. Jag hade aldrig hört talas om det innan och det kom som en chock!
    Över en kväll exploderade det ut över bröst och mage, och de följande dagarna fortsatte det ut över resten av kroppen. Händer och ansikte klarade sig.  Jag åkte in akut redan andra dagen.  Fick veta på en gång att det med största sannolikhet var Puppp. de tog ett prov och skickade på lab och det var definitivt Puppp.

När jag hade satt mig in i vad Puppp var för något fick jag panik! Visserligen hade jag "tur" som fick det sent i graviditeten, hade bara 6 veckor kvar. Ändå var tanken på att leva med den här klådan så lång tid helt oacceptabel!  Jag fick salvor, tavegyl, nån mer allergitablett, kortison, ecolon mm, även sömntablett.. Jag minns att jag gick upp flera ggr per natt och duschade kallt. Jag gick långa promenader ute i kylan med tunna kläder och smörjde lager på lager med aloe vera men INGET hjälpte! Innan den här hemska klådan bröt ut var det enda besvär jag hade av min graviditet foglossning. Det hade jag upplevt som väldigt jobbigt men den plågan bleknade snabbt brevid Puppp. Jag var i en lycklig period, tyckte det var såå mysigt med bebisen i magen som snart skulle komma, ja det var ju det största i mitt liv och vad allt kretsade kring. men när klådan kom kunde jag inte tänka på något annat! Jag bestämde mig för att jag inte kunde acceptera att det inte fanns någon bot, som läkarna sa! Jag ägnade dagarna åt att googla. På de svenska sidorna fanns ingenting. Men efter ett tag hittade jag lite på de Engelska. Dandelion root... Det verkade som om det fanns de som blivit hjälpta av att äta Maskros rötter, maskros-rots-te, eller maskros-rots-kapslar. Även nässelte skulle funka enligt någon.

Nu råkar det vara så att man eg inte får dricka maskros-te i slutet av graviditeten eftersom det är vätskedrivande. Men man ska ju inte heller använda kortison mm som jag fått av läkaren och jag var desperat så jag var tvungen att testa.
    I sverige hittade jag inte Maskrosrotste och jag vågade inte ta kapslarna då jag ändå var rädd att skada mitt barn, så jag köpte "vanligt" maskroste på hälsokosten och började dricka. De första tre dagarna drack jag kanske sex koppar om dagen. Det är nu miraklet kommer! Redan andra dagen märktes en skillnad och på fjärde dagen var jag nästan HELT fri från klåda! Jag kunde inte tro att det var sant! Jag var överlycklig!

Då hade jag haft klådan i tre veckor. Jag hade alltså tre-fyra veckor kvar till bf.  Jag fortsatte dricka teet fram till förlossningen men inte lika mkt som de första dagarna. Jag kunde hålla det på en ganska låg nivå som kändes trygg för barnet, och om det började klia mer igen så drack jag bara lite mer. 
    Min läkare var extremt förvånad när jag kom på återbesöket och berättade att jag var nästan helt fri från Puppp och hon kunde ju se det själv också. Hon sa att hon inte hört talas om någon som blivit av med det innan förlossningen förut. Jag sa att hon borde tipsa sina andra Puppp patienter om Maskros-te, men hon sa att hon inte kunde göra det eftersom det är ett naturläkemedel..

Det här är ju två år sedan så jag minns inte alla vändor riktigt, men jag har för mig att jag pratade med en läkare om riskerna att dricka maskros-te innan jag började, och om ni ska prova det här så ska ni såklart vara på det klara med att det kan finnas en risk med det.  

• mammamina

Oj, vad skönt att det hjälpte!! Jag går nu in i v 28 med mitt tredje barn och har än så länge inte fått någon klåda, men eftersom jag drabbades av puppp båda gångerna innan så förväntar jag mig att det ska komma någon gång snart. Ska definitivt fundera på maskroste även om det kanske kan vara uttorkande! Som du skrev ska man ju helst inte använda kortison heller med det får man ju ändå, får väl tänka på att dricka extra mycket vatten. Tack för ditt tips!!

• mammaihöst

Oj vad häftigt att det funkade! Maskrosen alltså, det har jag läst ngt om minns jag. Är nu i v 36 o lyckas hålla det någorlunda i schack med Ale Vera lergigan o emovat. Men blir det katastrofjobbigt testar jag maskrosteet. Lite rädd för att det skadar barnet så vill undvika in i det sista.

• mammamina

mammaihöst: hur gick det för dig? Lyckades du håll klådan i schack? Jag är nu i v 35, samma vecka som det började förra gången. I lördags fick jag några utslag på magen och smörjde genast med mild kortisonkräm, morgonen efter såg det bättre ut. Igår kväll var de tillbaka igen och jag fortsätter att smörja. Hoppas att jag kan hålla det på en låg nivå så länge som möjligt. Det konstiga är att jag har i säkert 10 v haft kliande prickar på armbågarna som kliar hysteriskt ibland, undrar om de hänger ihop med det här?

• mammaihöst
    mammamina skrev 2013-02-21 12:16:12 följande:
    mammaihöst: hur gick det för dig? Lyckades du håll klådan i schack? Jag är nu i v 35, samma vecka som det började förra gången. I lördags fick jag några utslag på magen och smörjde genast med mild kortisonkräm, morgonen efter såg det bättre ut. Igår kväll var de tillbaka igen och jag fortsätter att smörja. Hoppas att jag kan hålla det på en låg nivå så länge som möjligt. Det konstiga är att jag har i säkert 10 v haft kliande prickar på armbågarna som kliar hysteriskt ibland, undrar om de hänger ihop med det här?

Jo jag lyckades hålla det i schack, det kliade men blev aldrig så hemskt som förra gången. Smorde som en idiot med aloevera gel. Det lindrade klådan väldigt bra. En del Emovat blev det oxå. Nu efter förlossningen har klådan släppt helt o hållet. Tack o lov!
  • Anjelikkka

Är idag i vecka 12+1 med mitt andra barn, och har sedan ca 4 veckor haft en otrolig klåda på hela min kropp. Fick för 2 veckor sedan diagnosen PUPPP. Fick tavegyl och kortosonsalva steg 2 utskrivet. Tavegylen hjälper inte ett dugg, och kortisonsalvan törs jag inte använda, då den kan påverka fostret :( vet inte hur jag ska orka hela graviditeten ut, då klådan känns värre för var dag som går :( Det enda som verkar hjälpa lite är en kall dusch och att sedan pudra in kroppen i kallt potatismjöl ;) som sagt, hjälper bara i några minuter.. Men bara det kan vara värt ;P

• DBP

Hej.
    Jag fick PUPPP för 16 år sedan, lite på magen i slutet av graviditeten fast då utan diagnos fick sedan nässelutslag över hela kroppen strax efter förlossningen, kliade mig över hela kroppen tills det blödde när det var dags för första duschen efter förlossningen....personalen kliade sig också - i huvudet, de hade aldrig sett detta innan sa dom och jag skickades tvärsöver lasarettet till hudmottagningen som konstaterade PUPPP.

Fick detta igen med andra barnet för 12 år sedan fast då mest under graviditeten och väldigt mycket på benen, då frågade jag läkare om det var samma igen och om riskerna att drabbas flera gånger och jo samma problem och har man en gång haft det är risken stor att man får det under varje graviditet.

Är nu gravid igen och har fått utslag igen...oväntat. Men denna gång har det börjat av någon anledning med att klia i mina tatueringar och svullna sedan sprider sig utslaget ut från tatueringarna även på den otatuerade huden, är till viss del tveksam om det än en gång är PUPPP nån annan som har liknande erfarenhet av att det börjat i tatuering eller kanske gamla ärr eller liknande? 

• mammamina

Jag har inga tarueringar men under min första graviditet fick jag mycket bristningar på magen och det var där utslagen började. Bristningarna blir ju som ärr med tunn och ömtålig hud och man kliar lätt sönder. Hoppas du får bra hjälp mot plågan!

Svar på tråden Någon mer med PUPPP??