Hej, jag har råd ang Puppp!
Jag fick Puppp i slutet av min graviditet för två år sedan. Jag hade aldrig hört talas om det innan och det kom som en chock!
Över en kväll exploderade det ut över bröst och mage, och de följande dagarna fortsatte det ut över resten av kroppen. Händer och ansikte klarade sig. Jag åkte in akut redan andra dagen. Fick veta på en gång att det med största sannolikhet var Puppp. de tog ett prov och skickade på lab och det var definitivt Puppp.
När jag hade satt mig in i vad Puppp var för något fick jag panik! Visserligen hade jag "tur" som fick det sent i graviditeten, hade bara 6 veckor kvar. Ändå var tanken på att leva med den här klådan så lång tid helt oacceptabel! Jag fick salvor, tavegyl, nån mer allergitablett, kortison, ecolon mm, även sömntablett.. Jag minns att jag gick upp flera ggr per natt och duschade kallt. Jag gick långa promenader ute i kylan med tunna kläder och smörjde lager på lager med aloe vera men INGET hjälpte! Innan den här hemska klådan bröt ut var det enda besvär jag hade av min graviditet foglossning. Det hade jag upplevt som väldigt jobbigt men den plågan bleknade snabbt brevid Puppp. Jag var i en lycklig period, tyckte det var såå mysigt med bebisen i magen som snart skulle komma, ja det var ju det största i mitt liv och vad allt kretsade kring. men när klådan kom kunde jag inte tänka på något annat! Jag bestämde mig för att jag inte kunde acceptera att det inte fanns någon bot, som läkarna sa! Jag ägnade dagarna åt att googla. På de svenska sidorna fanns ingenting. Men efter ett tag hittade jag lite på de Engelska. Dandelion root... Det verkade som om det fanns de som blivit hjälpta av att äta Maskros rötter, maskros-rots-te, eller maskros-rots-kapslar. Även nässelte skulle funka enligt någon.
Nu råkar det vara så att man eg inte får dricka maskros-te i slutet av graviditeten eftersom det är vätskedrivande. Men man ska ju inte heller använda kortison mm som jag fått av läkaren och jag var desperat så jag var tvungen att testa.
I sverige hittade jag inte Maskrosrotste och jag vågade inte ta kapslarna då jag ändå var rädd att skada mitt barn, så jag köpte "vanligt" maskroste på hälsokosten och började dricka. De första tre dagarna drack jag kanske sex koppar om dagen. Det är nu miraklet kommer! Redan andra dagen märktes en skillnad och på fjärde dagen var jag nästan HELT fri från klåda! Jag kunde inte tro att det var sant! Jag var överlycklig!
Då hade jag haft klådan i tre veckor. Jag hade alltså tre-fyra veckor kvar till bf. Jag fortsatte dricka teet fram till förlossningen men inte lika mkt som de första dagarna. Jag kunde hålla det på en ganska låg nivå som kändes trygg för barnet, och om det började klia mer igen så drack jag bara lite mer.
Min läkare var extremt förvånad när jag kom på återbesöket och berättade att jag var nästan helt fri från Puppp och hon kunde ju se det själv också. Hon sa att hon inte hört talas om någon som blivit av med det innan förlossningen förut. Jag sa att hon borde tipsa sina andra Puppp patienter om Maskros-te, men hon sa att hon inte kunde göra det eftersom det är ett naturläkemedel..
Det här är ju två år sedan så jag minns inte alla vändor riktigt, men jag har för mig att jag pratade med en läkare om riskerna att dricka maskros-te innan jag började, och om ni ska prova det här så ska ni såklart vara på det klara med att det kan finnas en risk med det.