• Anonym (Vigsel utomlands)

Kostnad för nya pass vid namnbyte?

Hej!

Vi planerar att gifta oss utomlands och jag och våra gemensamma barn kommer vid hemkomsten byta efternamn.
    Mina frågor gäller kostnaden för de nya passen. Behöver jag betala för ett nytt pass med det nya efternamnet eller ersätts det gamla med ett nytt som har samma giltighetstid utan kostnad?
    Jag har samma fråga för våra barn: måste vi betala nya pass för dem eller är de gratis?

Om vi väljer att låta barnen byta efternamn innan vigseln, hur lång tid tar ett sådant namnbyte?

Vi har i dagsläget inga giltiga pass och hade gärna sluppit dubbla utgifter för två uppsättningar av pass inom en kort tidsperiod...      

• Svar på tråden Kostnad för nya pass vid namnbyte?
  • arkeologitjejen

Ni får skaffa nya pass med det nya namnet när ni väl bytt och kostnaden är densamma som att köpa ett nytt pass.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Anonym (Sandra)

Jag tror att man måste betala för ett nytt pass om man byter namn! Mina föräldrar böt, och då väntade dom tills deras pass gått ut.

Och namnbytet tror jag ligger på en 6-8 veckor  

• slemtorsk i din bralla

Ja, självklart får du bekosta nya pass efter namnbyte. Och ja du måste ha ett nytt för det är en identitetshandling som blir ogiltigt den dag du byter namn. Dock kan ni inte ha två pass så ni får byta pass hemma, du kan oxå välja att vänta med namnbytet tills ni är i Sverige igen, men kolla upp detta med passexpeditionen, jag har för mig att man ska ha ngn slags blankett/intyg som styrker identitet när man gift sig utomlands.

• Anonym

Man betalar för passen med nya namn också.
    Men ska ni ut och resa direkt igen? Annars finns det väl ingen anledning att fixa nya pass på en gång?

Om ni väljer att byta namn på barnen innan resan så är det ingen bra idé om ni redan beställt flygbiljetter, det är riktigt dyrt att ändra namn på biljetterna.

Anonym skrev 2012-11-04 21:52:45 följande:
    Man betalar för passen med nya namn också.
    Men ska ni ut och resa direkt igen? Annars finns det väl ingen anledning att fixa nya pass på en gång?

Om ni väljer att byta namn på barnen innan resan så är det ingen bra idé om ni redan beställt flygbiljetter, det är riktigt dyrt att ändra namn på biljetterna.

Det finns vissa planer på en utlandsresa till sommaren... Men annars väntar vi med nya pass tills nästa resa är bestämd.

Nej, resan är ännu inte bokad. Det är därför det vore ett alternativ att boka barnens flygbiljetter i deras nya efternamn...
    Anonym (Sandra) skrev 2012-11-04 21:51:36 följande:
    Jag tror att man måste betala för ett nytt pass om man byter namn! Mina föräldrar böt, och då väntade dom tills deras pass gått ut.

Och namnbytet tror jag ligger på en 6-8 veckor  
    Ojdå. 6-8 veckor kan vi inte vänta med att boka resan...

Tack för era svar!    

• Anonym

Vi gifte oss utomlands, men jag bytte inte pass/ efternamn förrän efteråt, så flygbiljetterna till/från vigseln bokades i mitt ogifta namn.

• Amber1975
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-04 21:51:54 följande:
    Ja, självklart får du bekosta nya pass efter namnbyte. Och ja du måste ha ett nytt för det är en identitetshandling som blir ogiltigt den dag du byter namn. Dock kan ni inte ha två pass så ni får byta pass hemma, du kan oxå välja att vänta med namnbytet tills ni är i Sverige igen, men kolla upp detta med passexpeditionen, jag har för mig att man ska ha ngn slags blankett/intyg som styrker identitet när man gift sig utomlands.

Så länge man bokar resan i samma namn som står i passen är det ingen fara. Man kan alltså resa på det gamla passet på smekmånaden, det blir inte ogiltigt samma dag på det sättet.
  • Zvartaliljan

Jag hade mitt gamla pass på bröllopsresan två månader efter vigseln, inga problem alls trots namnbytet. Har fortfarande mitt gamla körkort o nu är det 1 1/2 år sen vi gifte oss. Blev t.o.m stoppad i en poliskontroll men inga problem...så länge det var giltigt så brydde de sig inte om vilket efternamn som stod.

Anonym skrev 2012-11-04 22:18:35 följande:
    Vi gifte oss utomlands, men jag bytte inte pass/ efternamn förrän efteråt, så flygbiljetterna till/från vigseln bokades i mitt ogifta namn.
    Ja, så kommer jag också göra och för min del finns det inget alternativ. Men för barnen kunde det kanske varit ett alternativ att de först byter namn och får pass i det namnet. Men vänta 6-8 veckor på det nya namnet fungerar inte.

Å andra sidan, vi kanske kan boka flygbiljetterna i deras nya namn ändå, trots att de ännu inte gått igenom hos folkbokföringen? Det viktiga måste väl vara att namnen finns registrerade och att passen kunnat utfärdas i det nya namnet vid avresan?
    Eller tänker jag fel? 
  • Amber1975
    Anonym (Vigsel utomlands) skrev 2012-11-04 22:22:59 följande:
    Ja, så kommer jag också göra och för min del finns det inget alternativ. Men för barnen kunde det kanske varit ett alternativ att de först byter namn och får pass i det namnet. Men vänta 6-8 veckor på det nya namnet fungerar inte.

Å andra sidan, vi kanske kan boka flygbiljetterna i deras nya namn ändå, trots att de ännu inte gått igenom hos folkbokföringen? Det viktiga måste väl vara att namnen finns registrerade och att passen kunnat utfärdas i det nya namnet vid avresan?
    Eller tänker jag fel? 

Det viktiga är att passen och biljetterna har samma namn.
  • Zvartaliljan
    Ja, så kommer jag också göra och för min del finns det inget alternativ. Men för barnen kunde det kanske varit ett alternativ att de först byter namn och får pass i det namnet. Men vänta 6-8 veckor på det nya namnet fungerar inte. Å andra sidan, vi kanske kan boka flygbiljetterna i deras nya namn ändå, trots att de ännu inte gått igenom hos folkbokföringen? Det viktiga måste väl vara att namnen finns registrerade och att passen kunnat utfärdas i det nya namnet vid avresan? Eller tänker jag fel? 

Ja vi bokade resa innan vi ens registrerat minsta pojkens namn efter hans födelse så det är bara att boka
  • arkeologitjejen

Eller tänker jag fel? 
    Det viktigaste är att du har samma namn i passet som på biljetten. Det är inte tillåtet, men folk åker ibland med gamla pass. Jag hade en kollega som efter att hon gifte sig fick "nytt" efternamn, men bara en bokstav skilde från hennes tidigare namn så hon behöll sitt gamla pass och reste på det iallafall en tid efter bröllopet. Dock kan man ju fråga sig om de 350 kronorna per pass är en så stor summa när du ska ut och resa flera gånger utomlands att det står och faller på det? Det knepiga är ju om namnbytet tar tid. När vi gifte oss tog det rätt lång tid för min man att få sitt namn bytt (han tog mitt), men efter en månad visade det sig att det var prästen som glömt att skicka in papprena så när vi väl påmint honom så löste det sig på ca två veckor.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
    Amber1975 skrev 2012-11-04 22:24:26 följande:
    Det viktiga är att passen och biljetterna har samma namn.
    Zvartaliljan skrev 2012-11-04 22:24:56 följande:
    Ja vi bokade resa innan vi ens registrerat minsta pojkens namn efter hans födelse så det är bara att boka

Åh så bra! Då får det bli så.
    Tack för snabba svar. 

arkeologitjejen skrev 2012-11-04 22:26:56 följande:
    Det viktigaste är att du har samma namn i passet som på biljetten. Det är inte tillåtet, men folk åker ibland med gamla pass. Jag hade en kollega som efter att hon gifte sig fick "nytt" efternamn, men bara en bokstav skilde från hennes tidigare namn så hon behöll sitt gamla pass och reste på det iallafall en tid efter bröllopet. Dock kan man ju fråga sig om de 350 kronorna per pass är en så stor summa när du ska ut och resa flera gånger utomlands att det står och faller på det? Det knepiga är ju om namnbytet tar tid. När vi gifte oss tog det rätt lång tid för min man att få sitt namn bytt (han tog mitt), men efter en månad visade det sig att det var prästen som glömt att skicka in papprena så när vi väl påmint honom så löste det sig på ca två veckor.
    Jag känner bara att det är en trist extrakostnad, att först skaffa och betala barnens pass för "bröllopsresan" och sedan nästan direkt (till sommaren) behöva skaffa nya och betala för en uppsättning pass till åt dem allesammans...

Att jag själv behöver två pass är jag helt klar över och vet nu att jag måste betala för dem båda gångerna. 
  • minst

Å andra sidan har jag en släkting som ändrade sitt namn och fixade nytt pass för att det blev billigare än att ändra på den bokade flygbiljetten där de hade stavat fel i hennes efternamn.

Svar på tråden Kostnad för nya pass vid namnbyte?