• Sasch

Yaz har förstört mitt ansikte!

Hejsan! 

Började med p-pillret Yaz för några veckor sedan. Gynekologen förklarade att dessa skulle ha en positiv effekt på hyn, dvs. att man skulle slippa de klassiska akne-problemen som andra p-piller kan ge. Nu har det gått några veckor och mitt ansikte ser så illa ut att jag inte vill visa mig utomhus alls. Jag har fått stora varbölder som spruckit och blivit infekterade, så måste ha plåster över dem för att de inte ska bli värre. Jag har aldrig haft problem med finnar/plitor förut, utan dessa kom efter att jag började med Yaz. Är det någon som har samma erfarenhet av Yaz? Är detta bara en "övergångsfas" eller tål jag dem inte? Några erfarenheter?

• Svar på tråden Yaz har förstört mitt ansikte!
  • Anonym

Jag tycker att du ska sluta med dem. Du kan ju få ärr. Om de inte försvinner efter att du har slutat så föreslår jag att du går till läkare och får Tetralysal utskrivet mot bölderna.

• Coyote

Man brukar ju säga att man ska ge ett preventivmedel tre månader innan biverkningarna gått över och lugnat sig, så om du står ut så skulle jag nog säga att du ska låta det gå tre månader. Vill du sluta så ät färdigt kartan (om det är olika hormondos?) så slipper du förhoppningsvis trassel med blödningar och liknande.

• Coyote

Och just det, kontakta gyn såklart, och rådfråga!

• Gweny

ok, när jag har pratat om p-medel så sa min barnmorska att hon inte rekommenderade p-piller till mig pga av att vissa kan få biverkningar som utslag och problem med huden.  
    jag har redan sen vanligt rosacea-aktiga utslag imellanåt.  så då tyckte hon inte jag borde ha det.

• Rådjur

Jag tycker ej du ska sluta på eget bevåg - utan sök läkare och rådfråga snarast! Vad jag vet ska yaz förbättra hyn, så det låter skumt att du blivit ännu finnigare!! Varbölder låter som hormonrelaterad akne... Kanske tål du ej dina p-piller?
    Fick själv akne av trinovum 28 (p-piller) och tre år senare har jag fortfarande finnproblem!!! Jag rekommenderar dig verkligen att söka hjälp NU, innan det blir värre, för det blir ej bättre om du ej tål dina piller...
    Kläm absolut inte bölderna btw - du sprider bara infektionen längre ned i huden om du gör det, vilket resulterar i att du kommer få nya finnar på samma ställe och runtom om och om igen

• dukat

Svårbedömt på den knappa beskrivningen
    Men en sak är säker Om du har acne problem så är Diane överlägset alla andra P-piller Får dock bara skrivas ut av läkare o inte av barnmorska 

• Anonym (Rekommenderar)

Hejsan!

Jo jag rekommenderar i första hand kopparspiral till dig! För det ett hormonfritt p-medel. Men man kan få rikligare blödningar och lite kraftigare mens värk.

Jag använder hormonspiral som jag nydligen har sätt in den 26/10-12. Än så länge har jag inte känt av någon biverkning. Jag är fortfarande glad och känner mig inte speciellt depp eller något. Insättningen gick jätte bra för mig också! A piece of cake!

Jag gillar den hit tills och hoppas att jag trivs med den! :)  

Jag hoppas att allt löser sig för dig! Prata med din barnmorska omgående! 

• Sasch

Tack allihopa för era tips och råd! Har en tid hos barnmorskan om cirka 2 veckor så det blir perfekt att be om ett annat preventivmedel. Kopparspiral har jag funderat på flera gånger, har bara varit feg när jag hörde om en vän som satte in sin och hon tyckte att det var plågsamt. Kanske värt i slutändan i alla fall :)

• Anonym (Rekommenderar)
    Sasch skrev 2012-11-06 22:23:14 följande:
    Tack allihopa för era tips och råd! Har en tid hos barnmorskan om cirka 2 veckor så det blir perfekt att be om ett annat preventivmedel. Kopparspiral har jag funderat på flera gånger, har bara varit feg när jag hörde om en vän som satte in sin och hon tyckte att det var plågsamt. Kanske värt i slutändan i alla fall :)
    Jag tycker att du ska omedelbart sluta med dina piller och köra på kondom om du nu har kille tills du har träffat din barnmorska. Det är ju ditt liv och om du inte trivs med dom så tycker jag att du ska sluta NU! :) Det är inge farligt direkt.. snarare bra :) 

Hormonspiral är mitt första p-medel. Jag har inte haft p-medel på 18 år och har klarat mig från att bli gravid men men nu ville jag börja med något så att jag slipper att oroa mig när mensen är lite sen eller något, ibland längtade jag till min mens för att veta att jag inte blev gravid. :)  

men om jag får biverkningar av min hormonspiral så ska jag nog byta till koppar :) men jag hoppas iallafall att denna ska fungera.  
  • Anonym
    Sasch skrev 2012-11-04 22:46:56 följande:
    Hejsan! 

Började med p-pillret Yaz för några veckor sedan. Gynekologen förklarade att dessa skulle ha en positiv effekt på hyn, dvs. att man skulle slippa de klassiska akne-problemen som andra p-piller kan ge. Nu har det gått några veckor och mitt ansikte ser så illa ut att jag inte vill visa mig utomhus alls. Jag har fått stora varbölder som spruckit och blivit infekterade, så måste ha plåster över dem för att de inte ska bli värre. Jag har aldrig haft problem med finnar/plitor förut, utan dessa kom efter att jag började med Yaz. Är det någon som har samma erfarenhet av Yaz? Är detta bara en "övergångsfas" eller tål jag dem inte? Några erfarenheter?

Jag har tagit Yaz i 9 mån och har gått upp lite i vikt och fått skarpare humör, men inga utslag iallafall.

Det kan ta tre mån eller mer innan kroppen vant sig vid ett nytt p-medel och blir som förut.
  • Anonym
    Sasch skrev 2012-11-06 22:23:14 följande:

Jag har blivit sövd när gyn skulle sätta in spiral för att slippa smärta och obehag, det fungerade bra.
  • Anonym (Hormonfritt?)

Det finns ju egentligen inga större skäl för att använda p-piller. Ofta massor av biverkningar, jobbigt att komma ihåg att ta, man riskerar att få sämre effekt om man blir magsjuk etc. inte speciellt säkra i verkliga livet heller ( Lita inte på Läkemedelsverkets siffror)
     Vill man ha hormoner så kan ju hormonspiral, p-stav, p-ring, p-plåster funka mycket bättre.
    Fast för mig gäller hormonfritt, blev superdeppig, fick ont i ryggen och när jag slutade fick jag  PCOS och gick upp i vikt. Mådde pest överhuvudtaget och massa huvudvärk.
    Är lycklig med alla de hormonfria metoder jag prövat, kopparspiral ( fast blev gravid, inte så bra) kondom, tjejkondom, Billingsmetoden och nu min absoluta favorit - pessar. Finns två sorter, jag har prövat bägge. Men gillar cervixpessar bäst. Fast det är väl olika. Sen gilar jag inte när alla bara pratar om at rekommendera. Jag vill ha fakta och bestämma själv. Men hur många här har fått vettig info om alla de hormonfria preventivmedlen?
    Jag har alltid tagit reda på allt själv. 

Svar på tråden Yaz har förstört mitt ansikte!