• Anonym (Tonårsförälder)

Förlängt Underhållsstöd, vem ska ha det, barnet eller föräldern?

Nu fyller äldsta grabben snart 18 och h*n har fått papper om att h*n kan söka förlängt Underhållsstöd. I papperna är det h*n som ska skriva på och h*ns konto som ska fyllas i. Vår fråga är då: Underhållstödet från den andra föräldern har hittills gått till att hjälpa till att betala för barnets utgifter såsom kläder, mat, mobil ja allt som ett barn/tonåring behöver. Om tonåringen nu själv ska ha hela Underhållstödet vad kan vi begära att H*n betalar själv? Tonåringen anser själv att h*n ska ha pengarna och bara ha dem till nöje, men det innebär ju en mindre inkomst för oss trots att vi ej har mindre utgifter. Tonårsföräldern

• Svar på tråden Förlängt Underhållsstöd, vem ska ha det, barnet eller föräldern?
  • Anonym (Tonårsförälder)

Ps: finns det någon sida där det står tydligt vad som förväntas av tonåringar ang att betala hemma?

• Anonym

Jag fick ge pengarna till mamma. Helt rätt enligt mig.

Så jag tycker att underhållet självklart ska gå till barnets försörjning. Antingen direkt till er föräldrar eller så får han betala samma summa till er för uppehället.

Ni kan väl sätta er ner och tala om för honom vad han kostar varje månad, så kanske han blir mer motiverad att betala?

• sextiotalist

Rent juridiskt tillhör det tonåringen. Men eftersom tonåringen inte vill betala något hemma, så uppfyller ni er försörjningsplikt minimalt, dvs mat på bordet (ingen specielmat), tak över huvudet. Kläder, hygienartiklar, resor till/från skolan, mobiltelefon,  speciella matönskemål etc får han stå för ur egen ficka

• Anonym

Är man 18 år får man väl handla skor, kläder och hygienartiklar själv? Pengar för det, samt nöjen, busskort, mobil måste ungdomen få disponera fritt.

Kläder, fritid, mobil och hygien för en 18 åring kostar 1780 kr/månad anser Konsumentverket. Lägg till busskort.

• Zargenta

Konsumentverket har en guidelinje om kostnader och utgifter som hemmavarande barn ska betala typ

• Anonym

Min kille har fyllt 18 år. Hans pappa betalar underhåll direkt till mig fortfarande. Bara för att han fyller 18 så är han ju inte gratis i drift precis.
    Min son är helt med på att det ska funka så här.
    Jag tror att när det betalas ut från FK så kommer det att gå till sonen. Men rimligen så bör han föra över pengarna till dig.
    Vill han inte det så kan han ju betala mat mm själv. Det är ju inte meningen att pengarna ska gå till hans nöjen. 

• Anonym

Min dotter fick hela barnbidraget & 273 kr av underhållsstödet,så våran del blev 1000 kr. Hon fick då betala nöjen, kläder & allt annat själv. Vi stog för mat & lite annat. Hon är 20 år idag & bor hemma, har ingen direkt inkomst så det börjar kännas på ekonomiskt.

• Anonym
    Zargenta skrev 2012-11-05 11:33:35 följande:
    Konsumentverket har en guidelinje om kostnader och utgifter som hemmavarande barn ska betala typ
    Bara om de har en egen inkomst och har avslutat gymnasiet. Innan dess är föräldrarna försörjningsskyldiga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 11:36:17 följande:
    Min kille har fyllt 18 år. Hans pappa betalar underhåll direkt till mig fortfarande. Bara för att han fyller 18 så är han ju inte gratis i drift precis.
    Min son är helt med på att det ska funka så här.
    Jag tror att när det betalas ut från FK så kommer det att gå till sonen. Men rimligen så bör han föra över pengarna till dig.
    Vill han inte det så kan han ju betala mat mm själv. Det är ju inte meningen att pengarna ska gå till hans nöjen. 
    Så du handlar kläder, skor, betalar nöjen, busskort osv? Varför får inte sonen disponera sitt underhåll och lära sig att betala det han behöver?
  • Anonym (mm)

Vi gjorde som så att dottern förde över pengarna till mitt konto.

Sedan stod jag för mat, busskort, mobil, frisör, hygienartiklar, semesterresor.

Hon fick studiebidraget som skulle räcka till kläder, skor och nöjen.   

Svar på tråden Förlängt Underhållsstöd, vem ska ha det, barnet eller föräldern?