Anonym (känner igen mig) skrev 2012-11-05 14:53:26 följande:
Ja, men så känner jag det också, att du har ju inte lika hög status som någon med en bra utbildning. Men främst lider jag av problemet att jag inte kan se mig själv som någonting. OM jag hade fått leva om, så hade jag gjort så mycket annorlunda. Har levt ett ganska hårt liv, suttit på behandlingshem för drogproblematik och så vidare. Alltid tänkt att jag kan göra det senare men nu är man snart 30, oj, vad fort det gick!! Skulle utbildat sig när man var yngre men iom att man inte vetat vad man velat bli har ju inte det funkat heller.. Men sen får man väl vara nöjd med det man har, barn, sambo, fast jobb, det finns ju dem som har det värre. Men ändå kan man inte låta bli att inte vara helt nöjd..
Jag känner lite samma sak som du, ungefär som att "nej men inte kan väl jag..." även om något intresse infunnit sig så är det som att jag vågar knappt tänka på vad jag skulle kunna göra för jag känner mig korkad.
Jag har också tänkt att om jag fick leva om mitt liv... men å andra sidan. Vad hade jag kunnat göra annorlunda?
Mådde väldigt dåligt under skoltiden, depressioner och dåligt självförtroende, orkade helt enkelt inte och gymnasiet gick bra fram till i tvåan då det började gå utför och i trean var jag på väg att hoppa av men blev övertalad att stanna, dock så orkade jag ju inte så mycket så det resulterade i 9 underkända ämnen. Inte mycket att skryta med =/
Sen gick åren och jag försökte liksom hitta rätt, hade tänkt bli hudterapeut men behövde Natur B, sökte till komvux och gick dit. Men efter 15 minuter så gav jag upp, förstår fortfarande inte varför. Förmodligen för att jag inte trodde att jag skulle klara det, hur jäkla dumt som helst. Så jag gick min väg. DET ångrar jag,
Sen tänkte jag att äh, jag är så ung, jag kommer på nåt, nu är det bara att jobba som gäller. Pluggade upp några ämnen på komvux men blev inget mer. Sen fick jag för mig att plugga till barnskötare, gick alldeles utmärkt och det var kul men upptäckte att jag absolut inte vill jobba med barn, det var då jag halkade in på jobbet som personlig assistent genom sista praktiken vi hade.
Sen fick jag en kris för några år sen, vantrivdes nåt fruktansvärt på jobbet, mådde skit och kände att jag måste göra nåt. Fick för mig att jag ska plugga till nåt som borde kunna ge jobb, nåt som är utmanande. Men det var bara dumt för nu sitter jag här och känner att det var helt fel, det ligger helt enkelt inte för mig . Det var bara en komvux-utbildning det med.
Går i cirklar känns det som och hepp, nu står barn som nästa punkt på schemat efter bröllopet. Vad hände?
Nä jag blir deppig av att tänka på sånt här men hur ska man då göra? Går ju inte att skjuta upp sånt här hur länge som helst men under tiden när man inte vet vad man vill bli så är det svårt att acceptera tycker jag.
Hade jag åtminstone haft ett heltidsjobb hade det känts bättre. Men det har jag inte. Och att börja om från början helt och hållet med en ny person, att jobba som assistent alltså, känns bara som ett big no no. Men man får ju inte vara kräsen när man inte kan annat antar jag.
Jobbigt!