• tvåbarnsmor89

Någon annan som har Vena cava syndrom?(moderkakan stryper stora blodkärlet i ryggen)

Efter att ha läst i andra forum ang mina symtomer som började förra veckan när jag vart sängliggandes pga risk att få igång förlossningen.
    är i v27+4
    Symtom:
    När jag sitter/halvsitter/ligger på rygg/höger sida så blir ja yr och får svårt att andas genom näsan(den blir svullen som vid kraftig förskyldning) får "tussen nålar" känsla i ben/händer, fladder för ögonen..
    men släpper lite när jag lägger mig på vänster sida...
    och om jag fattat detta rätt så är detta vena cava syndrom? men är det ofarligt eller något jag borde ringa min dr om?
    det lättar mer om jag är uppe och går men av det får jag ju förvärkar och sammandragningar så inget jag helst ska göra för mycket..

• Svar på tråden Någon annan som har Vena cava syndrom?(moderkakan stryper stora blodkärlet i ryggen)
  • Stormallan

Från www.1177.se, under "Vanliga gravidetsbesvär":

"Om man ligger på rygg kan man lätt bli svimfärdig eftersom den tunga livmodern trycker på det stora blodkärl, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kallas för venacavasyndrom och innebär att blodtrycket sjunker. Om man får det bör man undvika att ligga på rygg."

Tror att de flesta som är gravida känner av det under senare delen av graviditeten, inklusive jag själv. Oftast brukar det bara vara när man ligger på rygg som det står i citatet ovan, men är det något som besvärar dig nästan oavsett hur du ligger kanske det kan vara bra att ta upp med MVC så de får kika närmare på saken.

Svar på tråden Någon annan som har Vena cava syndrom?(moderkakan stryper stora blodkärlet i ryggen)