• Erfdgt

Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)

Bollen är nu i rullning för att vår dotter ska få sig en rullstol. Hur brukar det gå till? Hon står just nu på en väntelista för en rullstol, hur länge kan det dröja innan vi kommer vidare? Vi ska väl till en arbetsterapeut sen, det är som allt vi fått veta. Är det den personen som hjälper till att pröva ut en stol? Och sedan, hur länge kan man få vänta?

Det är klart att väntetider och sådant kan vara väldigt olika, det förstår jag, men bara så man får ett hum.

Vår dotter är nu 6år och kommer inte behöva använda rullstolen hela tiden, men det kommer ändå bli en stor omställning. Både för oss och för henne. Hon verkar dock vara väldigt positivt inställd till det hela och jag hoppas att det ska fortsätta vara så :) Det känns positivt för oss också, även om det är första gången som hennes handikapp nu riktigt kommer synas för andra.

• Svar på tråden Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)
  • Busbellan

Inte rullstol utan vi valde vagn till sonen som nu är 9 år. Han kan gå men vagnen behövs av andra skäl då och då.
    Arbetsterapeuten mätte lite för att veta vilken storlek och bredd vi skulle ha antar att det samma gäller för rullstol och efter det gick det ganska fort, bara ett par veckor innan vi fick vagnen 

Mamma till Nora, August och Ella
  • vännen

Efter utprovning av hjälpmedel har det tagit allt mellan omgående och fyra månader innan allt var klart.

• Erfdgt

Tack för era svar! :) Okej, det kan alltså gå riktigt snabbt att få en efter utprovning och det kan ta lite längre tid. Jag kan tänka mig att det är många olika faktorer som spelar in. Man vill ju såklart att allt ska vara färdigt nu, nu, nu! hehe

Och vad roligt med grejor som man kan "pimpa" rullstolen med. Sånt kommer dottern att älska! :)

• Hickupp

Till nästa halloween kan du ju bygga denna: http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2012/10/31/halloween/

Man kan välja fina färger på stolen och fina skydd för drivringarna. Bra att stolen blir en positiv upplevelse först o främst för det är ju som det stod i trådstarten, det blir ju mer tydligt att den lilla tjejen har ett rörelsehinder när hon använder rulle. 

• Erfdgt

Nu har vi träffat arbetsterapeuten, förra veckan, så det är bara att invänta samtal på att en passande rullstol finns tillgänglig. Hon mätte dottern och sedan skulle hon kolla vad som fanns. Vi får alltså inte välja alls, utan får ta det som finns. Nåja, förhoppningsvis är den inte blå, för då börjar nog dottern gråta och vägrar använda den :P

Hoppas vi hinner få den före jul iaf :D

• klarasmamma

Det kommer bli toppen med rulle. Min dotter som är 5 år använder rullstol för längre transporter. Hon har den när vi handlar, går på promenader och om orken tryter. Hoppas ni får rullen så snart som möjligt. Ett tips är att vara med på Rekryteringsgruppens barnläger där de får träffa vuxna och andra barn som använder rulle. Det var ett lyft för vår tjej att träffa andra som är friska men behöver rulle helt eller delvis för att ta sig fram. Det var väldigt bra för självkänslan.

• vännen
    klarasmamma skrev 2012-11-27 00:11:46 följande:
    Det kommer bli toppen med rulle. Min dotter som är 5 år använder rullstol för längre transporter. Hon har den när vi handlar, går på promenader och om orken tryter. Hoppas ni får rullen så snart som möjligt. Ett tips är att vara med på Rekryteringsgruppens barnläger där de får träffa vuxna och andra barn som använder rulle. Det var ett lyft för vår tjej att träffa andra som är friska men behöver rulle helt eller delvis för att ta sig fram. Det var väldigt bra för självkänslan.

Å så bra det verkar. Önskar jag bodde lite närmre Stockholm.
  • klarasmamma

Vi bor i Dalarna, men åkte dit i våras för att vara med på småbarnslägret hela familjen. Vi bodde alla på Bosön och hade det jättebra.

Svar på tråden Någon som har rullstol till sitt barn? (Gående barn)