• Anonym (Sweden)

Tips på typiska svenska saker att ge bort?

Hej! 

Under jul och nyår ska jag vara inneboende i en familj i Sydamerika, som tack vill jag ge dem några typiska svenska saker. Även julklappar ska jag köpa till dem.

Pappan i familjen gillar musik. Jag vet att han gillar musikalen Mamma Mia mycket men tror att det redan har den DvD:n och CD-skivan. 

Mamman gillar att laga mat och att resa... Pratar inte engelska så ingen bok/film som är på engelska.

Barnet i familjen ska få en kortlek med bilder på svenska saker. Fler förslag?
    De kommer få pepparkakor och lösgodis. 

Ge mig förslag på allt du kan komma på i både svenska saker och andra julklappar som kan passa till föräldrarna. Tänk bara på att det ska gå att flyga med det (inte för tungt, inte för stort)  och vara användbart i Sydamerika (varmt)

• Svar på tråden Tips på typiska svenska saker att ge bort?
  • MeAngeleyes

ABBA skivor om de gillar Mamma Mia, kul med originalet!
    Dalahästar är väl typiskt svenskt!

• sötäpplet

Svenskt glas kan vara uppskattat, t.ex. ett stort glasfat från Orrefors eller Kosta boda. Klässbolsdukar, dalahästar och andra prynadsföremål. Halmdekorationer till granen.  

Osthyvel har jag gett bort, som "bara-något-litet"- present, men det var uppskattat. Plockgodis är roligt att ta med, välj svenska sorter och gärna lakris.

Om du kan ta med mat, ta med knäckebröd, kaffe, polkagrisar, lakris, sill och gör köttbullar till julbordet.

• bradfield

Kanske vill de testa på svensk snus?

• persikofjaril
    persikofjaril skrev 2012-11-05 17:44:08 följande:
    Kanske en midsommarstång, om man kan hitta nån sån där liten att ha på bordet

Fast det är iofs fel tid på året för det, men ändå.
  • nötis77

Är spanska deras moderspråk? eller något annat?

Vet inte om detta kan vara något (kanske hitta de på en annan svensk web- bokhandel);
    www.si.se/Sverigepaketet/Svenska/Sverigepaketet/Tryckt-material/ (bok om Sverige på spanska)
    www.swedenbookshop.com/  (fanns en spansk kokbok och även svenska barnböcker på spanska)

Någon liten glasskål/vas från Orrefors/Kosta Boda.

Hur gamla är barnen? Något från Brio eller annan svensk företag. Se ovan om barnböcker.

Servetter med något svenskt på.

Någon typiskt svensk mat ex. lingonsylt, hjorton, mjukost (i tub), Kalles kaviar. Godis: Marabou mjölkchoklad, lösgodis, ahlgrens bilar.

Tar du med dig mat så kolla att det är ok att föra in, så du har inte lagt onödiga pengar på som slängs i tullen.

Lycka till med letande av något svenskt. :)

Svar på tråden Tips på typiska svenska saker att ge bort?