• Anonym (e)

kontaktperson (vill ej ha enligt lss)

Hej!

Jag har tagit kontakt med min stadsdel för att jag vill bli kontakt person. Saken är den att jag vill bli det till friska barn eller ungdomar som kanske har det svårt med sina föräldrar, eller ensamstående som behöver avlastning. Jag vill alltså inte bli kontaktperson åt handikappade. Är detta något man kan välja? 
    När det är till barn som är handikappade heter det lss, finns det ett annat samlingsnamn för de som inte går under lss? 

Finns det barn i alla åldrar som behöver kontaktpersoner eller börjar det vid en viss ålder?

Har många frågor egentligen men börjar med dessa :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 19:27
    Vilka påhopp man får för att man vill hjälpa enligt SoL och inte LSS. Såklart har jag inget emot handikappade!

Det handlar om att det jag känner i mitt hjärta där jag kan hjälpa och göra mest nytta är för barn som har en svår uppväxt osv. Varför är detta så fel?

Det är väl bättre att man gör något för att hjälpa de som behöver det än ingenting alls? Är alla ni som hoppat på mig kontaktpersoner för handikappade?

• Svar på tråden kontaktperson (vill ej ha enligt lss)
  • Anonym

Vill du bli stödperson till någon som är "frisk" kontaktar du ungdomsstöd på socialtjänsten... de gör då en intervju och utredning på dig och sedan passar de dig ihop med någon som de tror passar dig..

• Anonym (e)
    Anonym skrev 2012-11-05 18:25:50 följande:
    Vill du bli stödperson till någon som är "frisk" kontaktar du ungdomsstöd på socialtjänsten... de gör då en intervju och utredning på dig och sedan passar de dig ihop med någon som de tror passar dig..
    Ok. Har kollat kontakt till dem på deras hemsida. Alltså min kommuns hemsida, och där fanns bara en person man kunde kontakta. 

Tror du det anses dåligt att man vill ha en "frisk"? 
  • shakennotstörd

Är det inte enligt LSS så är det insater enlgit SoL.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 18:41:39 följande:
    ...

Tror du det anses dåligt att man vill ha en "frisk"? 
    Vad är det som gör att du vill vara kontaktperson men egentligen inte vill ha kontakt med en person som behöver stöd? Vad är det som är skrämmande? Vad är "friskt" för dig och vad upplever du som "sjukt"?
  • Anonym (e)
    Anonym (Hmmm) skrev 2012-11-05 19:00:00 följande:
    Vad är det som gör att du vill vara kontaktperson men egentligen inte vill ha kontakt med en person som behöver stöd? Vad är det som är skrämmande? Vad är "friskt" för dig och vad upplever du som "sjukt"?
    Det tyckte jag att jag förklarade i TS. Jag vill jobba med någon som behöver stöd för de har det jobbigt hemma, el att föräldrarna har det jobbigt.

Inte åt någon som är handikappad.

Anledningen har väl inte med saken att göra? Båda är väl av lika godo? 
  • Anonym (Hmmm)

Men hur hanterar du det om denna ungdom har ett neuropsykiatriskt funktionshinder? Vilket ju inte är ovanligt. Eller om han/hon har självskadebeteende? 

Vad har du att erbjuda som kontaktperson? En kontaktperson anser jag skall vara så trygg i sig själv att han/hon har ett så stort intresse av människor att man inte blir skrämd av en vit käpp.

• Anonym (Kim)

Menar du kontaktfamilj?

Kontaktperson är man åt någon som fått ett beslut enligt LSS eller SoL. Det är som en arvoderad "kompis". Alla som får det har någon form av funktionsnedsättning.

• Anonym (e)
    Anonym (Hmmm) skrev 2012-11-05 19:09:46 följande:

Men hur hanterar du det om denna ungdom har ett neuropsykiatriskt funktionshinder? Vilket ju inte är ovanligt. Eller om han/hon har självskadebeteende? 

Vad har du att erbjuda som kontaktperson? En kontaktperson anser jag skall vara så trygg i sig själv att han/hon har ett så stort intresse av människor att man inte blir skrämd av en vit käpp.

Då pratar jag med personen. Jag vill jobba med personer som behöver prata, umgås, bygga upp självkänsla lätta sitt hjärta osv osv. Ja, med andra ord samma saker som hos en handikappad. 

Men jag vill inte koncentrera mig på att en person behöver hjälp pga ett handikapp. Är det så svårt att förstå? Och framförallt är det så fel?

Jag tror att jag har mer att ge en person som mår psykiskt dåligt helt enkelt.

Det är ju inte så att det är fel att bli psykolog för att du vill jobba med människor som har det jobbigt psykiskt istället för psykiskt. Eller?

Och jag är fruktansvärt trygg i mig själv. Det finns inget med handikapp som skrämmer mig. Har jag aldrig sagt! Men det är inte det jobbet jag är ute efter. Och jag kan inte se något fel i det.

• Anonym

Varför skulle en frisk människa ha en kontaktperson? Har du inte tänkt lite tokigt nu?

• Anonym
    Anonym (e) skrev 2012-11-05 19:03:27 följande:
    Det tyckte jag att jag förklarade i TS. Jag vill jobba med någon som behöver stöd för de har det jobbigt hemma, el att föräldrarna har det jobbigt. Inte åt någon som är handikappad. Anledningen har väl inte med saken att göra? Båda är väl av lika godo? 

Jag tror att du kommer att få svårt att övertala kommunen om att få bli kontaktperson om du inte har en bättre och tydligare motivering till ditt ganska extrema önskemål om klienter.
Svar på tråden kontaktperson (vill ej ha enligt lss)