• Idis

Operation eller inte? Inför Ivf

Okej tjejer, nu måste jag få fråga er. Vilken typ av behandling har ni fått inför Ivf?

Jag har försökt bli gravid sedan årsskiftet. Eftersom jag har jättehemsk mensvärk och har misslyckats även vid tidigare försök, kände jag på mig att något är fel. Därför sökte jag hjälp innan ett år passerat.

För några veckor sedan konstaterades det jag redan visste, jag har endometrios. Synligt på ena äggstocken. På den andra finns en tvillingcysta. Detta såg de vid vaginalt ultraljud i samband med äggledarspolning.

Vad är bäst? Min gynekolog förespråkar Ivf direkt, utan operation. Vad säger ni om det? Räcker det att ta bort hormonerna? Sätts behandling in i samband med att vi ställs i kö eller ska vi först vänta i kön och sedan få behandling (nedreglering) i flera månader innan vi kan börja med Ivf?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Operation eller inte? Inför Ivf
  • Louise1985

Jag hade INTE opererat mig! Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag aldrig låtit läkarna operera mig två gånger. Har massa sammanväxningar i hela buken men lider inte direkt av det, förutom då jag har mens. På grund av att läkarna har försökt sära på sammanväxningarna så har det bara blivit värre. Helt ok om de bara vill göra titthåls op för att minska på cystor, men inget mer. Vill du bli gravid så tycker jag absolut att du ska påbörja en hormonbehandling under väntetiden!! 

Lycka till! 

Svar på tråden Operation eller inte? Inför Ivf